Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Sandra är intresserad av lärande och utveckling

Sandra Sporrong, student vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, läser fjärde terminen på kandidatprogrammet i pedagogik.

Varför sökte du till kandidatprogrammet i pedagogik?
- Det hela började med mitt intresse för lärande och utveckling. Innan jag sökte till kandidatprogrammet i pedagogik studerade jag ett år vardera på två olika lärarprogram innan jag insåg att just läraryrket inte var något för mig. Mitt intresse för lärande och utveckling kvarstod dock och jag fann då kandidatprogrammet i pedagogik och fastnade för det faktum att programmet erbjöd kunskaper inom just lärande och utveckling men på ett bredare plan än vad lärarutbildningarna kunde ge mig.

Vad hade du för förväntningar på utbildningen?
- När jag sökte till och började studera på kandidatprogrammet i pedagogik hade jag både förhoppningar och förväntningar över att få upp ögonen för en ny och djupare förståelse av pedagogik än vad jag fått under mina år på lärarprogrammen. Jag hoppades på att få se pedagogiken utanför skolans värld och kunna få kunskaper som gav mig möjligheter att kunna arbeta med frågor som rör lärande och utveckling.

Hur tänker du om utbildningen idag, när du är inne på din fjärde termin?
- Idag kan jag säga att utbildningen på många sätt har överträffat mina förväntningar. Jag har inte enbart fått en djupare förståelse av vad pedagogik som vetenskapligt ämne faktiskt innebär, jag har dessutom utvecklat ett nytt sätt att tänka om, och se på, min omvärld som gör att jag lättare kan förstå hur olika delar av utvecklingsprocesser på olika nivåer (individ, grupp och samhälle) kan påverka varandra.

Vad har hittills varit bäst med utbildningen?
- Det allra bästa med utbildningen hittills har varit att få träffa och arbeta med så många olika människor. Mina studiekamrater och jag må läsa samma program men är väldigt spridda när det kommer till intresseområden vilket gör det väldigt spännande att arbeta i grupp då man får så många olika synvinklar till samma ämne.

Är det något särskilt du vill lyfta när det gäller kandidatprogrammet i pedagogik?
- Programmet är mycket brett och öppet vilket jag har upplevt som positivt då jag som student har kunnat välja min väg själv. Bredden hos programmet ger en möjlighet till att kunna utforska flera alternativ inom pedagogikområdet (vilket jag upplever i sig är väldigt stort) exempelvis, beteendevetenskap, Human Resources, makt och ledarskap.

Har du någon idé om vad du vill göra när du är klar med utbildningen?
- Efter avslutad utbildning har jag planer på att arbeta med organisationsutveckling. Kandidatprogrammet i pedagogik har visat sig vara en ypperlig väg för mig att gå för att jag ska få de kunskaper och den kompetens jag behöver för att kunna arbeta med just organisationsutveckling. Inte enbart för att programmet i sig erbjuder kunskaper som är användbara för en organisationsutvecklare utan även för att jag som student under min fjärde termin har valbara kurser där jag själv kunnat forma min utbildning efter mitt intresse.

Har du något tips till nya studenter?
- Mitt tips till nya studenter skulle vara att inte bli för avskräckta av programmets öppenhet. Det kan i början kännas olustigt att inte få någon tydlig förklaring till vilka arbetsmöjligheter som finns efter avslutad utbildning men tack vare programmets bredd finns det många möjliga vägar att gå. Har du ett intresse av att arbeta med människor av något slag så kan jag rekommendera kandidatprogrammet i pedagogik!

Kontakt:

Studievägledare

Helen Ziser
e-post:
stvl.pedagogik@ped.gu.se

Studieadministratör

Patricia Perla
031-786 2280
e-post: studadm.pedagogik@ped.gu.se

 

Ladda ner broschyr:

Sidansvarig: Karin Wass|Sidan uppdaterades: 2019-04-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://ips.gu.se/utbildning/program/kandidatprogram-i-pedagogik/studentintervju/
Utskriftsdatum: 2019-08-21