Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Karin Wass

Universitetslektor

Karin Wass
Universitetslektor , Proprefekt
Akademisk grad: Doktor,
karin.wass@ped.gu.se
031-786 2422

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Karin Wass

Forskningsintressen

Jag är universitetslektor i pedagogik med inriktning mot vuxnas lärande. Mina forskningsintressen rör främst organisering och styrning av gymnasieskola och vuxenutbildning. De forskningsprojekt jag medverkat i har på olika sätt följt och studerat omfattande reformer inom utbildningsväsendet där mitt intresse fokuserat den lokala organiseringen. Ett nyligen avslutat forskningsprojekt är Framgångsrika lärmiljöer som handlingsnät, där jag tillsammans med Ingrid Henning Loeb, institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet, under en femårsperiod följde GY11 med specifikt fokus på det Individuella programmets omvandling till fem Introduktionsprogram. Forskningsprojektet finansierades av Vetenskapsrådet och avrapporterades våren 2015. För närvarande medverkar jag i en studie av lärlingsutbildning inom gymnasieskolans yrkesprogram på uppdrag av Skolverket.

Länk till forskningsmiljö:

ips.gu.se/forskning/forskningsmiljoer/page

 

Undervisningsintressen

Jag undervisar i första hand på personalvetarprogrammet och på yrkeslärarprogrammet, men medverkar även i fristående kurser med koppling till vuxenutbildning, lärande, kompetens och samhällsförändring. Jag arbetar dessutom som studierektor för Yrkeslärarprogrammet, Kandidatprogrammet i Pedagogik samt International Master's Programme in Educational Research.

Nyckelord
Organisering, styrningsprocesser, utbildningspolitik, omstrukturering, livslångt lärande

 

Senaste publikationer

Att integrera skola och arbete - Utmaningar i vårdlärares möte med nyanlända
Karin Lumsden Wass, Gun-Britt Wärvik, Sarojni Choy
I. Henning Loeb, L. Langelotz & K. Rönnerman. (red). Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Individualisation in the making: policy complexities and tensions of the Municipal Adult Education in Swedish for Immigrants
Dimitrios Papadopoulos, Karin Lumsden Wass, Gun-Britt Wärvik
ESREA 9th Triennial European Research Conference, 19-22 September 2019, Belgrade, Serbia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

VET Teachers’ Practices of Integration for Migrant and Refugee Students.
Sarojni Choy, Gun-Britt Wärvik, Karin Lumsden Wass, Tasha Riley
At the ECER conference in Copenhagen August 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Introduktionsprogrammen i gymnasieskolan
Ingrid Henning Loeb, Karin Lumsden Wass
Lindblad, S. & Lundahl, L. (red.). Utbildning - makt och politik., Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Framgångsrika lärmiljöer som handlingsnät
Ingrid Henning Loeb, Karin Lumsden Wass
Resultatdialog 2014, Stockholm, Vetenskapsrådet, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

From a Swedish Failure to a Success? The Re-organizing of “Clear Educational Routes” in Upper Secondary Education
Ingrid Henning Loeb, Karin Lumsden Wass
European Conference on Educational Research, Istanbul 2013., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The organizing of "different educational needs" and "clear educational routes" for students not eligible for national programs. Analysis of varieties in Swedish upper secondary education.
Karin Lumsden Wass, Ingrid Henning Loeb
The 41st Annual Congress of the Nordic Educational Research Association. 7-9 march 2013 in Reykjavik., Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 26

2019

Att integrera skola och arbete - Utmaningar i vårdlärares möte med nyanlända
Karin Lumsden Wass, Gun-Britt Wärvik, Sarojni Choy
I. Henning Loeb, L. Langelotz & K. Rönnerman. (red). Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Individualisation in the making: policy complexities and tensions of the Municipal Adult Education in Swedish for Immigrants
Dimitrios Papadopoulos, Karin Lumsden Wass, Gun-Britt Wärvik
ESREA 9th Triennial European Research Conference, 19-22 September 2019, Belgrade, Serbia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

VET Teachers’ Practices of Integration for Migrant and Refugee Students.
Sarojni Choy, Gun-Britt Wärvik, Karin Lumsden Wass, Tasha Riley
At the ECER conference in Copenhagen August 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

Introduktionsprogrammen i gymnasieskolan
Ingrid Henning Loeb, Karin Lumsden Wass
Lindblad, S. & Lundahl, L. (red.). Utbildning - makt och politik., Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

2014

Framgångsrika lärmiljöer som handlingsnät
Ingrid Henning Loeb, Karin Lumsden Wass
Resultatdialog 2014, Stockholm, Vetenskapsrådet, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

2013

From a Swedish Failure to a Success? The Re-organizing of “Clear Educational Routes” in Upper Secondary Education
Ingrid Henning Loeb, Karin Lumsden Wass
European Conference on Educational Research, Istanbul 2013., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The organizing of "different educational needs" and "clear educational routes" for students not eligible for national programs. Analysis of varieties in Swedish upper secondary education.
Karin Lumsden Wass, Ingrid Henning Loeb
The 41st Annual Congress of the Nordic Educational Research Association. 7-9 march 2013 in Reykjavik., Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 26

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?