Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Caroline Runesdotter

Universitetslektor

Caroline Runesdotter
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
caroline.runesdotter@ped.gu.se
031-786 2155

Rumsnummer: A3 354
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Caroline Runesdotter

Forskningsintressen
Mitt avhandlingsprojekt är att studera verkan av förändringar i styrning av folkhögskolan och hur folkhögskolans anpassning till ändrade villkor i sin tur påverkar verksamheten. Detta är en del i ett större projekt, Förändrade incitament i den svenska vuxenutbildningen, med det övergripande målet att få ökad kunskap om omvandlingarna av den svenska vuxenutbildningen. De olika delprojekten studerar ur olika perspektiv skilda praktiker inom såväl utbildningen för vuxna som organiseringen av densamma.

Folkhögskolan har liksom annan vuxenutbildning en förändrad styrning, en övergång från regel- till mål- och resultatstyrning. För folkhögskolans del har det bland annat inneburit att en väl avgränsad arena för verksamheten håller på att lösas upp och i sin förlängning kan man förmoda att det ger upphov till dilemman när en traditionell plats inom vuxenutbildningen utmanas.

Mitt forskningsintresse rör de institutionella och organisatoriska aspekterna av vuxenutbildning och samspelet med förändringar i det ekonomiska, sociala och politiska.

Undervisningsintressen
Jag är verksam inom Folkhögskollärarprogrammet, Linköpings Universitet, och undervisar i fristående kurser i vuxenpedagogik, livslångt och livsvitt lärande och folkbildning.

Nyckelord
utbildningspolitik, folkbildning, organisatoriska och institutionella aspekter på utbildning

Senaste publikationer

Turning school absence to presence or #11;Problematizing the problem with school attendance. NERA, Uppsala March 2019
Caroline Runesdotter, Helena Wallström, Katarina Samuelsson
NERA konferens i Uppsala, mars 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Erica Simon och folkhögskoleidéns universalitet
Caroline Runesdotter
Mimers forskarkonferens, november 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Out of sync – teachers work and the legal system of school. NERA Uppsala, March 2019
Caroline Runesdotter
NERA, konferens i Uppsala, mars 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Juridifiering i skolan - möjligheter och risker
Caroline Runesdotter
Vägval i skolans historia, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Co-production of knowledge on the educational Agora. Media acivities and logics
Gun-Britt Wärvik, Caroline Runesdotter, Daniel Pettersson
New practices of comparison, quantification and expertise in education. Conducting Empirically Based Research. C. Elde Mølstad & D. Pettersson (red.), Abingdon, Oxon ; New York, NY , Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

50 år sedan 1968 - Folkhögskolan i rörelse
Caroline Runesdotter
Mimers forskarkonferens, november 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Aspects of juridification in education - enactment to comply with the laws in Swedish schools. NERA March 2018, Oslo
Caroline Runesdotter
NERA konferens i Oslo, mars 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

International Comparisons and Dynamics at the Education Policy Agora
Bernard Schneuwly, Thomas S Popkewitz, Gun-Britt Wärvik, Caroline Runesdotter, Daniel Pettersson et al.
EERA. Emerging Researchers' Conference. Copenhagen, August 2017, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 49

2019

Turning school absence to presence or #11;Problematizing the problem with school attendance. NERA, Uppsala March 2019
Caroline Runesdotter, Helena Wallström, Katarina Samuelsson
NERA konferens i Uppsala, mars 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Erica Simon och folkhögskoleidéns universalitet
Caroline Runesdotter
Mimers forskarkonferens, november 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Out of sync – teachers work and the legal system of school. NERA Uppsala, March 2019
Caroline Runesdotter
NERA, konferens i Uppsala, mars 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Juridifiering i skolan - möjligheter och risker
Caroline Runesdotter
Vägval i skolans historia, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Co-production of knowledge on the educational Agora. Media acivities and logics
Gun-Britt Wärvik, Caroline Runesdotter, Daniel Pettersson
New practices of comparison, quantification and expertise in education. Conducting Empirically Based Research. C. Elde Mølstad & D. Pettersson (red.), Abingdon, Oxon ; New York, NY , Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

2018

50 år sedan 1968 - Folkhögskolan i rörelse
Caroline Runesdotter
Mimers forskarkonferens, november 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Aspects of juridification in education - enactment to comply with the laws in Swedish schools. NERA March 2018, Oslo
Caroline Runesdotter
NERA konferens i Oslo, mars 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

International Comparisons and Dynamics at the Education Policy Agora
Bernard Schneuwly, Thomas S Popkewitz, Gun-Britt Wärvik, Caroline Runesdotter, Daniel Pettersson et al.
EERA. Emerging Researchers' Conference. Copenhagen, August 2017, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 49

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?