Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Caroline Runesdotter

Universitetslektor

Caroline Runesdotter
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
caroline.runesdotter@ped.gu.se
031-786 2155

Rumsnummer: A3 354
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Caroline Runesdotter

Forskningsintressen
Mitt avhandlingsprojekt är att studera verkan av förändringar i styrning av folkhögskolan och hur folkhögskolans anpassning till ändrade villkor i sin tur påverkar verksamheten. Detta är en del i ett större projekt, Förändrade incitament i den svenska vuxenutbildningen, med det övergripande målet att få ökad kunskap om omvandlingarna av den svenska vuxenutbildningen. De olika delprojekten studerar ur olika perspektiv skilda praktiker inom såväl utbildningen för vuxna som organiseringen av densamma.

Folkhögskolan har liksom annan vuxenutbildning en förändrad styrning, en övergång från regel- till mål- och resultatstyrning. För folkhögskolans del har det bland annat inneburit att en väl avgränsad arena för verksamheten håller på att lösas upp och i sin förlängning kan man förmoda att det ger upphov till dilemman när en traditionell plats inom vuxenutbildningen utmanas.

Mitt forskningsintresse rör de institutionella och organisatoriska aspekterna av vuxenutbildning och samspelet med förändringar i det ekonomiska, sociala och politiska.

Undervisningsintressen
Jag är verksam inom Folkhögskollärarprogrammet, Linköpings Universitet, och undervisar i fristående kurser i vuxenpedagogik, livslångt och livsvitt lärande och folkbildning.

Nyckelord
utbildningspolitik, folkbildning, organisatoriska och institutionella aspekter på utbildning

Senaste publikationer

Co-production of knowledge on the educational Agora. Media acivities and logics
Gun-Britt Wärvik, Caroline Runesdotter, Daniel Pettersson
New practices of comparison, quantification and expertise in education. Conducting Empirically Based Research. C. Elde Mølstad & D. Pettersson (red.), Abingdon, Oxon ; New York, NY , Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

International Comparisons and Dynamics at the Education Policy Agora
Bernard Schneuwly, Thomas S Popkewitz, Gun-Britt Wärvik, Caroline Runesdotter, Daniel Pettersson et al.
EERA. Emerging Researchers' Conference. Copenhagen, August 2017, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Justification of career services for teachers
Caroline Runesdotter, Susanne Fransson
Presented at the ECER-conference in Copenhagen, August 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Trust and Distrust in Swedish Schools
Caroline Runesdotter, Susanne Fransson
Presented at the NERA conference in Copenhagen March 2017, , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

International comparisons in Swedish mass media.
Gun-Britt Wärvik, Caroline Runesdotter, Daniel Pettersson
Presented at the symposium International Comparisons and Dynamics at the Education Policy Agora. At the ECER conference in Copenhagen August 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Marketisation of adult education: principals as business leaders, standardised teachers and responsibilised students
Andreas Fejes, Caroline Runesdotter, Gun-Britt Wärvik
International Journal of Lifelong Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Borders and Boundaries in Changing Educational Landscapes? On the political in refugee migration and the politics of education in Sweden.
Sverker Lindblad, Caroline Runesdotter, Ola Lindberg
Online program for the European Educational Resarch Association Annual Meeting 22-26 August 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Avregleringens pris? Om juridifieringen av svensk skola ur skolaktörers perspektiv
Caroline Runesdotter
Utbildning och Demokrati, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 43

2019

Co-production of knowledge on the educational Agora. Media acivities and logics
Gun-Britt Wärvik, Caroline Runesdotter, Daniel Pettersson
New practices of comparison, quantification and expertise in education. Conducting Empirically Based Research. C. Elde Mølstad & D. Pettersson (red.), Abingdon, Oxon ; New York, NY , Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

2018

2017

International Comparisons and Dynamics at the Education Policy Agora
Bernard Schneuwly, Thomas S Popkewitz, Gun-Britt Wärvik, Caroline Runesdotter, Daniel Pettersson et al.
EERA. Emerging Researchers' Conference. Copenhagen, August 2017, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Justification of career services for teachers
Caroline Runesdotter, Susanne Fransson
Presented at the ECER-conference in Copenhagen, August 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Trust and Distrust in Swedish Schools
Caroline Runesdotter, Susanne Fransson
Presented at the NERA conference in Copenhagen March 2017, , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

International comparisons in Swedish mass media.
Gun-Britt Wärvik, Caroline Runesdotter, Daniel Pettersson
Presented at the symposium International Comparisons and Dynamics at the Education Policy Agora. At the ECER conference in Copenhagen August 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Marketisation of adult education: principals as business leaders, standardised teachers and responsibilised students
Andreas Fejes, Caroline Runesdotter, Gun-Britt Wärvik
International Journal of Lifelong Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Borders and Boundaries in Changing Educational Landscapes? On the political in refugee migration and the politics of education in Sweden.
Sverker Lindblad, Caroline Runesdotter, Ola Lindberg
Online program for the European Educational Resarch Association Annual Meeting 22-26 August 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Avregleringens pris? Om juridifieringen av svensk skola ur skolaktörers perspektiv
Caroline Runesdotter
Utbildning och Demokrati, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 43

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?