Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Monica Rosén

Professor

Monica Rosén
Professor
Akademisk grad: Doktor,
monica.rosen@ped.gu.se
031-786 2435
0706-532435

Rumsnummer: A2 435
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Forskning, undervisning, handledning, projektledning


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Monica Rosén

Forskningsintressen
Min forskning hittills har varit inriktad mot frågor som handlar om att beskriva, förstå och förklara skillnader i kunskaper, färdigheter, attityder och intressen, främst med hjälp av storskaliga undersökningar av utbildningssystems resultat och funktion. Sedan millenniets början har intresset varit särskilt fokuserat på elevers läsfärdigheter och de internationella studier av "reading literacy" som Sverige har deltagit i. Analysarbetet handlar främst om att identifi era och problematisera faktorer inom och utom utbildningssystemet, som inverkar på individers eller gruppers utbildningsresultat. Att undersöka förändringar i läsfärdigheter över tid, liksom att jämföra förändringarna med andra länder tillhör pågående projekt. Till forskningsintresset hör också de medföljande metodologiska utmaningarna, en multivariat ansats, problemområdets flernivåkaraktär (individ, skola, samhälle) och begreppsvaliditet.

Forskningsmiljö: ips.gu.se/forskning/forskningsmiljoer/fur

Undervisningsintressen:

1. Forskningsmetodik (design, mätning, analys, validitet, etik)

Forskarskolan QRM Quantitatitve Methods in Education

QRM är en VR finansierad nationell metodforskarskola för både doktorander och disputerade forskare. QRM drivs samarbete med kollegor i FUR-gruppen och kollegor vid Umeå Universitet, med mig som koordinator.

2. Nationell och internationell bedömning/Large scale assessments

3. Handledning av doktorander

Nyckelord
utbildningsresultat, utbildningssystem, utvärdering, internationella komparativa studier, individuella differenser, sociala gruppskillnader, läsförmåga, "reading literacy", kvantitativa metoder

 

Senaste publikationer

The Relation between Teacher Specialization and Student Reading Achievement
Eva Myrberg, Stefan Johansson, Monica Rosén
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The role of collective teacher efficacy and the disciplinary school climate in student mathematics achievement
Anna Toropova, Stefan Johansson, Eva Myrberg, Monica Rosén
Paper presented at ECER 2017, 22-25 August, 2017, Copenhagen, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Relations between collective teacher efficacy, disciplinary school climate and student achievement in TIMSS 2011
Anna Toropova, Stefan Johansson, Eva Myrberg, Monica Rosén
IEA 7th International Research Conference, 28-30th June, Czech Republic, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Introduction
Monica Rosén, Kajsa Yang Hansen, Ulrika Wolff
Cognitive Abilities and Educational Outcomes. A Festschrift in Honour of Jan-Eric Gustafsson, Dordrecht, The Netherlands, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Cognitive Abilities and Educational Outcomes. A Festschrift in Honour of Jan-Eric Gustafsson
Monica Rosén, Kajsa Yang Hansen, Ulrika Wolff
Dordrecht, The Netherlands, Springer International Publishing, Samlingsverk 2017
Samlingsverk

Gender differences in broad and narrow ability dimensions
Monica Rosén
Cognitive Abilities and Educational Outcomes. A Festschrift in Honour of Jan-Eric Gustafsson, Dordrecht, The Netherlands, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Dimensions of Teacher Self-Efficacy and Their Relations to Student Achievement in TIMSS 2011
Anna Toropova, Stefan Johansson, Eva Myrberg, Monica Rosén
ECER 2016 Emerging Researchers' Conference, August 22-23, Dublin, Ireland., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Linking Large-Scale Reading Assessments: Measuring International Trends Over 40 Years
Rolf Strietholt, Monica Rosén
Measurement: Interdisciplinary Research and Perspectives , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

International assessments as an infrastructure for educational research
Monica Rosén
Education by the Number: Politics of Knowledge and International Comparisons of School Performances, Gothenburg, June 8-9 2015., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 72

2018

The Relation between Teacher Specialization and Student Reading Achievement
Eva Myrberg, Stefan Johansson, Monica Rosén
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2017

The role of collective teacher efficacy and the disciplinary school climate in student mathematics achievement
Anna Toropova, Stefan Johansson, Eva Myrberg, Monica Rosén
Paper presented at ECER 2017, 22-25 August, 2017, Copenhagen, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Relations between collective teacher efficacy, disciplinary school climate and student achievement in TIMSS 2011
Anna Toropova, Stefan Johansson, Eva Myrberg, Monica Rosén
IEA 7th International Research Conference, 28-30th June, Czech Republic, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Introduction
Monica Rosén, Kajsa Yang Hansen, Ulrika Wolff
Cognitive Abilities and Educational Outcomes. A Festschrift in Honour of Jan-Eric Gustafsson, Dordrecht, The Netherlands, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Cognitive Abilities and Educational Outcomes. A Festschrift in Honour of Jan-Eric Gustafsson
Monica Rosén, Kajsa Yang Hansen, Ulrika Wolff
Dordrecht, The Netherlands, Springer International Publishing, Samlingsverk 2017
Samlingsverk

Gender differences in broad and narrow ability dimensions
Monica Rosén
Cognitive Abilities and Educational Outcomes. A Festschrift in Honour of Jan-Eric Gustafsson, Dordrecht, The Netherlands, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Dimensions of Teacher Self-Efficacy and Their Relations to Student Achievement in TIMSS 2011
Anna Toropova, Stefan Johansson, Eva Myrberg, Monica Rosén
ECER 2016 Emerging Researchers' Conference, August 22-23, Dublin, Ireland., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Linking Large-Scale Reading Assessments: Measuring International Trends Over 40 Years
Rolf Strietholt, Monica Rosén
Measurement: Interdisciplinary Research and Perspectives , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

International assessments as an infrastructure for educational research
Monica Rosén
Education by the Number: Politics of Knowledge and International Comparisons of School Performances, Gothenburg, June 8-9 2015., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 72

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?