Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Karin Rönnerman

Professor

Karin Rönnerman
Professor
Akademisk grad: Doktor,
karin.ronnerman@ped.gu.se
031-786 2174
0703-130150

Rumsnummer: A3 128
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Karin Rönnerman

Forskningsintressen
Jag har intresserat mig för att utveckla kunskap om lärares professionsutveckling. Detta har jag framför allt gjort genom aktionsforskning som innebär att forskare och praktiker deltar i en gemensam process där respektive kunskapsfält berikar varandra för en förståelse av praktiken och de sammanhang i vilken praktiken ingår i. I dessa processer är lärares kollektiva lärande och handlingar i praktiken av särskilt intresse där ett mellanledarskap fokuseras. Den teoretiska inramningen utgörs av praktikteorier.

Undervisningsintressen
Mina intressen inom utbildning tangerar den forskning jag bedriver. Jag medverkar i kurser om verksamheters skolutveckling genom systematiskt kvalitetsarbete. Ett särskilt intresse finns för utveckling av metodfrågor och dess tillämpning i utbildningssammanhang. Jag handleder uppsatser på avancerad nivå och avhandlingsarbeteten på forskarnivå. Jag är vetenskaplig ledare för ett Nordiskt Masterprogram i pedagogik med inriktning mot aktionsforskning (NoMiA). Jag tilldelades LUNs pedagogiska pris 2013. Jag sitter med i Lärarförbudnets vetenskapliga råd.

Nyckelord
aktionsforskning, professinellt lärande, skolutveckling, kvalitetsutveckling, praktikteori, praktiknära forskning

Forskningsmiljöer, projekt och nätverk

Under 2014 deltog jag i VR:s projekt SKOLFORSK, där lärares frågeställningar fokuserades i en studie publikationer.vr.se/produkt/forskning-och-skola-i-samverkan/

 

Senaste publikationer

Understanding middle leadership: practices and policies
Peter Grootenboer, Christine Edwards-Groves, Karin Rönnerman
School Leadership and Management, Inledande text i tidskrift 2019
Inledande text i tidskrift

Teachers’ work in complex times: the ‘fast policy’ of Swedish school reform
Ian Hardy, Karin Rönnerman, Dennis Beach
Oxford Review of Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Lärare måste kunna ta del av forskningsresultaten
Eva Alerby, Per Andersson, Anders Arnqvist, Dennis Beach, Pernilla Nilsson et al.
Curie, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

Enbaling and Constraining middle leading at a school site
Karin Rönnerman, Veronica Sülau
Paper presented at the NERA conference 6-8 March 2019, Uppsala University, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Innovative Teacher - A Pilot Project
Helena Sagar, Pernilla Lagerlöf, Kristina Mårtensson, Karin Rönnerman
Paper presented at NERA-conference 6-8 March, 2019, Uppsala University, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Changing Educational Practices. Enabled and constrained from the perspective of Practice Architectures
Karin Rönnerman
Symposia presented at NERA conference 6-8 march, 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Driving change from ‘the middle’: middle leading for site based educational development
Christine Edwards-Groves, Peter Grootenboer, Ian Hardy, Karin Rönnerman
School Leadership and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A “Deleterious” Driver: The “First Teacher” Reform in Sweden
Ian Hardy, Karin Rönnerman
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Vikten av teori i praktiknära forskning: Exemplet aktionsforskning och teorin om praktikarkitekturer
Karin Rönnerman
Undervisning och Lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 172

2019

Understanding middle leadership: practices and policies
Peter Grootenboer, Christine Edwards-Groves, Karin Rönnerman
School Leadership and Management, Inledande text i tidskrift 2019
Inledande text i tidskrift

Teachers’ work in complex times: the ‘fast policy’ of Swedish school reform
Ian Hardy, Karin Rönnerman, Dennis Beach
Oxford Review of Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Lärare måste kunna ta del av forskningsresultaten
Eva Alerby, Per Andersson, Anders Arnqvist, Dennis Beach, Pernilla Nilsson et al.
Curie, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

Enbaling and Constraining middle leading at a school site
Karin Rönnerman, Veronica Sülau
Paper presented at the NERA conference 6-8 March 2019, Uppsala University, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Innovative Teacher - A Pilot Project
Helena Sagar, Pernilla Lagerlöf, Kristina Mårtensson, Karin Rönnerman
Paper presented at NERA-conference 6-8 March, 2019, Uppsala University, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Changing Educational Practices. Enabled and constrained from the perspective of Practice Architectures
Karin Rönnerman
Symposia presented at NERA conference 6-8 march, 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2018

Driving change from ‘the middle’: middle leading for site based educational development
Christine Edwards-Groves, Peter Grootenboer, Ian Hardy, Karin Rönnerman
School Leadership and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A “Deleterious” Driver: The “First Teacher” Reform in Sweden
Ian Hardy, Karin Rönnerman
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Vikten av teori i praktiknära forskning: Exemplet aktionsforskning och teorin om praktikarkitekturer
Karin Rönnerman
Undervisning och Lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 172

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?