Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Karin Rönnerman

Universitetslektor

Karin Rönnerman
Universitetslektor
Professor Emerita
Akademisk grad: Doktor,
karin.ronnerman@ped.gu.se

Postadress: Box 300, 405 30 Göteborg
Besöksadress: Västra hamngatan 25 , 411 17 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Karin Rönnerman

Forskningsintressen
Jag har intresserat mig för att utveckla kunskap om lärares professionsutveckling. Detta har jag framför allt gjort genom aktionsforskning som innebär att forskare och praktiker deltar i en gemensam process där respektive kunskapsfält berikar varandra för en förståelse av praktiken och de sammanhang i vilken praktiken ingår i. I dessa processer är lärares kollektiva lärande och handlingar i praktiken av särskilt intresse där ett mellanledarskap fokuseras. Den teoretiska inramningen utgörs av praktikteorier.

Undervisningsintressen
Mina intressen inom utbildning tangerar den forskning jag bedriver. Jag medverkar i kurser om verksamheters skolutveckling genom systematiskt kvalitetsarbete. Ett särskilt intresse finns för utveckling av metodfrågor och dess tillämpning i utbildningssammanhang. Jag handleder uppsatser på avancerad nivå och avhandlingsarbeteten på forskarnivå. Jag är vetenskaplig ledare för ett Nordiskt Masterprogram i pedagogik med inriktning mot aktionsforskning (NoMiA). Jag tilldelades LUNs pedagogiska pris 2013. Jag sitter med i Lärarförbudnets vetenskapliga råd.

Nyckelord
aktionsforskning, professinellt lärande, skolutveckling, kvalitetsutveckling, praktikteori, praktiknära forskning

Forskningsmiljöer, projekt och nätverk

Under 2014 deltog jag i VR:s projekt SKOLFORSK, där lärares frågeställningar fokuserades i en studie publikationer.vr.se/produkt/forskning-och-skola-i-samverkan/

 

Senaste publikationer

Driving change from ‘the middle’: middle leading for site based educational development
Christine Edwards-Groves, Peter Grootenboer, Ian Hardy, Karin Rönnerman
School Leadership and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Challenging Action Research as a research method.
Karin Rönnerman
CARN-bulletin Collaborative Action reseaarch Network, 22 Autumn 2018, Published Autumn 2019, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Understanding middle leadership: practices and policies
Peter Grootenboer, Christine Edwards Groves, Karin Rönnerman
School Leadership and Management, Inledande text i tidskrift 2019
Inledande text i tidskrift

Lärare måste kunna ta del av forskningsresultaten
Eva Alerby, Per Andersson, Anders Arnqvist, Dennis Beach, Pernilla Nilsson et al.
Curie, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Hållbar förändring
Karin Rönnerman
Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer. I. Henning Loeb, L. Langelotz & K. Rönnerman (red.) , Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Praktikteorier i allmänhet och teorin om praktikarkitekturer i synnerhet
Lill Langelotz, Karin Rönnerman, Kathleen Mahon
Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer. I. Henning Loeb, L. Langelotz & K. Rönnerman (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Efterord: Våga satsa på forsknings- och utvecklingsprojekt.
Karin Rönnerman
Vetenskaplighet högre utbildning. Erfarenheter från lärarutbildning. Franck, O. (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

A “Deleterious” Driver: The “First Teacher” Reform in Sweden
Ian Hardy, Karin Rönnerman
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 181

2019

Driving change from ‘the middle’: middle leading for site based educational development
Christine Edwards-Groves, Peter Grootenboer, Ian Hardy, Karin Rönnerman
School Leadership and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Challenging Action Research as a research method.
Karin Rönnerman
CARN-bulletin Collaborative Action reseaarch Network, 22 Autumn 2018, Published Autumn 2019, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Understanding middle leadership: practices and policies
Peter Grootenboer, Christine Edwards Groves, Karin Rönnerman
School Leadership and Management, Inledande text i tidskrift 2019
Inledande text i tidskrift

Lärare måste kunna ta del av forskningsresultaten
Eva Alerby, Per Andersson, Anders Arnqvist, Dennis Beach, Pernilla Nilsson et al.
Curie, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Hållbar förändring
Karin Rönnerman
Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer. I. Henning Loeb, L. Langelotz & K. Rönnerman (red.) , Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Praktikteorier i allmänhet och teorin om praktikarkitekturer i synnerhet
Lill Langelotz, Karin Rönnerman, Kathleen Mahon
Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer. I. Henning Loeb, L. Langelotz & K. Rönnerman (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Efterord: Våga satsa på forsknings- och utvecklingsprojekt.
Karin Rönnerman
Vetenskaplighet högre utbildning. Erfarenheter från lärarutbildning. Franck, O. (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

A “Deleterious” Driver: The “First Teacher” Reform in Sweden
Ian Hardy, Karin Rönnerman
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 181

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?