Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Anette Olin

Universitetslektor

Anette Olin
Universitetslektor , Viceprefekt
Akademisk grad: Docent,
anette.olin@ped.gu.se
031-786 2650
0708-399155

Rumsnummer: A3 329
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Ordförande i aktionsforskningskollegiet, koordinator i Nordiskt Nätverk i Aktionsforskning NNAF


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Anette Olin

Forskningsintressen

Jag arbetar med frågor som rör lärares och rektorers professionella lärande och utveckling, dvs hur professionella lär i sitt yrke och särskilt i samarbete med andra i skolan och även i samarbete med universitetet (t ex handledning). Dessutom intresserar jag mig för mellanledarskapet (t ex förstelärare, utvecklingsledare ) kopplat till skolans skolutvecklingsuppdrag. En stor del av min forskning bedrivs som aktionsforskning. 

Undervisningsintressen

Jag undervisar mest i mastersprogram, rektorsprogrammet och uppdragsutbildningar men även i lärarutbildningen. När det gäller uppdragsutbildning handlar det om aktionsforskningskurser, handledning, forskningscirklar m.m. Dessutom föreläser jag inom mina kunskapsområden.

Nyckelord
skolutveckling, lärares och rektorers professionella utveckling och lärande, praktik/praxis, aktionsforskning, mellan-/utvecklingsledarskap i skolan

Forskningsmiljöer och projekt
Power and Agency in Education, PAGE
Aktionsforskningskollegiet
Nordiska Nätverket i Aktionsforskning, NNAF

Senaste publikationer

Using translation theory to understand and improve reforms in schools
Torbjørn Lund, Jaana Nehez, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Anette Olin, Jane Wilkinson
Redress, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Professional development and recognition
Anette Olin, Benoît Lenzen, Gérard Sensevy
Part of double symposium, Comparative Didactic Analyses of Science Education and Physical Education and Health in Sweden, Switzerland and France, at ECER conference in Bolzano, 2018., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Organisations Interacting with Teacher Middle Leadership
Jaana Nehez, Anette Olin, Ulf Blossing, Lisbeth Gyllander, Rolf Lander
Paper presented at the ECER Conference 2018, Bolzano, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teacher agency in conversations about teaching practices when reading curriculum steering documents
Anette Olin, Louise Frey
Paper presented at the NERA-conference, University of Oslo, Oslo 8-10 March, 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Masterprogram in action research and teachers´professional development
Karin Rönnerman, Anette Olin
Paper presented at the CARN-conference, University of Crete, Rethymnon 20-22 October, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Uppdrags- och processdrivna skolorganisationer med rum för mellanledare
Ulf Blossing, Rolf Lander, Anette Olin
Presentation vid Utbildningsvetenskapliga fakultetens samverkanskonferens Forskning Pågår, Göteborg, 31 oktober 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att utveckla undervisning med hjälp av didaktisk utvecklingsdialog
Anette Olin, Raija Törnroos
Presentation på Utbildningsvetenskapliga fakultetens samverkanskonferens Forskning Pågår, Göteborg, 31 oktober 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Action research as an approach to pre-school and professional development
Anette Olin, Lisa Yngvesson
Paper presented at the CARN-conference, University of Crete, Rethymnon 20-22 October, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Utmaningar i skolan och lärares lärande
Anette Olin
Undersöka och utveckla undervisning. Professionell utveckling för lärare, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 65

2018

Using translation theory to understand and improve reforms in schools
Torbjørn Lund, Jaana Nehez, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Anette Olin, Jane Wilkinson
Redress, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Professional development and recognition
Anette Olin, Benoît Lenzen, Gérard Sensevy
Part of double symposium, Comparative Didactic Analyses of Science Education and Physical Education and Health in Sweden, Switzerland and France, at ECER conference in Bolzano, 2018., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Organisations Interacting with Teacher Middle Leadership
Jaana Nehez, Anette Olin, Ulf Blossing, Lisbeth Gyllander, Rolf Lander
Paper presented at the ECER Conference 2018, Bolzano, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teacher agency in conversations about teaching practices when reading curriculum steering documents
Anette Olin, Louise Frey
Paper presented at the NERA-conference, University of Oslo, Oslo 8-10 March, 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

Masterprogram in action research and teachers´professional development
Karin Rönnerman, Anette Olin
Paper presented at the CARN-conference, University of Crete, Rethymnon 20-22 October, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Uppdrags- och processdrivna skolorganisationer med rum för mellanledare
Ulf Blossing, Rolf Lander, Anette Olin
Presentation vid Utbildningsvetenskapliga fakultetens samverkanskonferens Forskning Pågår, Göteborg, 31 oktober 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att utveckla undervisning med hjälp av didaktisk utvecklingsdialog
Anette Olin, Raija Törnroos
Presentation på Utbildningsvetenskapliga fakultetens samverkanskonferens Forskning Pågår, Göteborg, 31 oktober 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Action research as an approach to pre-school and professional development
Anette Olin, Lisa Yngvesson
Paper presented at the CARN-conference, University of Crete, Rethymnon 20-22 October, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Utmaningar i skolan och lärares lärande
Anette Olin
Undersöka och utveckla undervisning. Professionell utveckling för lärare, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 65

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?