Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Eva Olsson

Universitetslektor

Eva Olsson
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
eva.olsson@ped.gu.se
031-786 2471

Rumsnummer: A3 131
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Eva Olsson

 

Jag är lektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik.


Jag arbetar med utveckling av de nationella proven i engelska, främst med provet i årskurs 9. Jag undervisar i lärarutbildning och uppdragsutbildning, främst i kurser om engelsk didaktik, styrdokument och bedömning samt språk- och ämnesintegrerat lärande. Jag arbetar också för Enheten för akademiskt språk (ASK) med seminarieverksamhet för universitetets lärare.


Mina forskningsintressen är språk- och ämnesintegrerad undervisning, elevers/studenters skrivutveckling, t.ex. vad avser akademiskt språk, och hur undervisning kan stötta den, elevers lärande av engelska på fritiden samt textanalys och bedömning av elevtexter på engelska.


Jag är knuten till forskningsmiljön Lärande och bedömning i språk (LBS).

 

Senaste publikationer

Developing genre awareness among young learners
Eva Olsson, Lotta Olvegård
AAAL Conference Atlanta, USA 190310, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

English Productive Proficiency
Eva Olsson, Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Test-taker feedback i utvecklingsprocessen av nationella prov i engelska
Eva Olsson, Sofia Nilsson, AnnaKarin Lindqvist
Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Vokabulär och bedömning av skriftlig förmåga
Eva Olsson
Erickson, G. (red.) Att bedöma språklig kompetens. Rapporter från projektet Nationella prov i främmande språk , Göteborg, Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Kapitel i rapport 2018
Kapitel i rapport

Validity of high- and low-stakes tests for research purposes #11;– a case study comparing academic vocabulary and some lexical features in high school students’ written texts
Eva Olsson, Liss Kerstin Sylvén
EALTA conference, Bochum, Germany. 26 May 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Språk- och ämnesintegrerad undervisning på engelska: betydelsen av undervisningens utformning för elevernas utveckling av akademiskt ordförråd
Eva Olsson
ASLA symposium ”Klassrumsforskning och språk(ande)”, Karlstad, 12 – 13 april 2018 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Development of English academic vocabulary among L2 learners
Eva Olsson
IAFOR International conference on education, Honolulu, 4 – 6 januari 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

CLISS – a longitudinal research project on CLIL in Sweden
Eva Olsson
Keynote presentation 170427, Exchange of Language Education Practice among European Teachers, Nitra, Slovakia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 21

2019

Developing genre awareness among young learners
Eva Olsson, Lotta Olvegård
AAAL Conference Atlanta, USA 190310, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

English Productive Proficiency
Eva Olsson, Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

2018

Test-taker feedback i utvecklingsprocessen av nationella prov i engelska
Eva Olsson, Sofia Nilsson, AnnaKarin Lindqvist
Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Vokabulär och bedömning av skriftlig förmåga
Eva Olsson
Erickson, G. (red.) Att bedöma språklig kompetens. Rapporter från projektet Nationella prov i främmande språk , Göteborg, Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Kapitel i rapport 2018
Kapitel i rapport

Validity of high- and low-stakes tests for research purposes #11;– a case study comparing academic vocabulary and some lexical features in high school students’ written texts
Eva Olsson, Liss Kerstin Sylvén
EALTA conference, Bochum, Germany. 26 May 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Språk- och ämnesintegrerad undervisning på engelska: betydelsen av undervisningens utformning för elevernas utveckling av akademiskt ordförråd
Eva Olsson
ASLA symposium ”Klassrumsforskning och språk(ande)”, Karlstad, 12 – 13 april 2018 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Development of English academic vocabulary among L2 learners
Eva Olsson
IAFOR International conference on education, Honolulu, 4 – 6 januari 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

CLISS – a longitudinal research project on CLIL in Sweden
Eva Olsson
Keynote presentation 170427, Exchange of Language Education Practice among European Teachers, Nitra, Slovakia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 21

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?