Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Monica Nyvaller

Universitetslektor

Monica Nyvaller
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
monica.nyvaller@ped.gu.se
031-786 2272
0766-182272

Rumsnummer: A3 346
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Monica Nyvaller

På institutionen arbetar jag med universitetets tre uppgifter, utbildning, samverkan och forskning:  

Utbildning

Jag undervisar i huvudsak på Rektorsprogrammet och med kurser på avancerad nivå, exempelvis Masterprogrammet i utbildningsledarskap. Där jag också är programledare. Jag undervisar också i Personalvetarprogrammet och föreläser i fristående kurser. 

Samverkan

Mina samverkansuppdrag sammanfaller med mitt intresse för kollegial observation, kollegial utvärdering, pedagogisk utveckling, förändringsarbete, skolutveckling och aktionsforskning. 

Forskning

September 2015 disputerade jag på avhandlingen "Pedagogisk utveckling genom kollegial granskning: Fallet Lärande besök utifrån aktör-nätverskteori.  

I avhandlingen har jag följt spåren av ett program för kollegial granskning inom utbildningsområdet och hur denna idé har formats i tre västsvenska kommuner och gett upphov till först projektet alp och sedan till det etablerade programmet Lärande besök. I centrum för analysen står frågor som (i) Hur formas processerna, som får ett program att överleva i den dagliga konkurrensen med andra program och initiativ? (ii) Hur lyckas det knyta människor till sig och vinna deras lojalitet? Lärande besök har hela tiden haft ambitionen att bidra till lokal pedagogisk utveckling och därigenom forma undervisningen och relationerna i förskola, skola och gymnasium.

Angreppssättet via aktör-nätverksteori har skapat en bild av hur pedagogiska program genom en mångfald av översättningar formas i nät av förbindelser mellan olika aktörer. Studien har genom översättningsbegreppet strukit under att förändring alltid innebär att designer blir omdesigner. Snarare än en ordnad planerad och stegvis förändringsprocess framstår Lärande besöks framväxt och verksamhet som en komplex rörelse, som ändå visar på systematisk anpassning och plasticitet inför förändringsbetingelserna. Professionellt samspel har därmed hävdat sig som en viktig förändringsfaktor. 

Mina forskningsintressen sammanfaller med mina uppdrag inom utbildning och samverkan. Jag har ett särskilt intresse för aktör-nätverksteori och hur denna ansats kan bidra till att förklara/synliggöra olika förändringsprocesser.

Jag är också intresserad av:

  • Styrning och ledning
  • Ledarskap
  • Kvalitetsarbete
  • Kollegial utvärdering, programteoretisk utvärdering och andra former av utvärdering
  • Handledning och professionsfrågor

Senaste publikationer

Professionell legitimitet under utmaning av kvalitetsstyrning? En studie av styrformer inom utbildningsområdet
Monica Nyvaller, Gun-Britt Wärvik
Paper presenterat på: Svenska nätverket för professionsforskning, konferens den 30 september -1 oktober, 2010, i Göteborg: Den reglera[n]de professionen – professioner och politik., Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Leading praxis: exploring educational leadership through the lens of practice architectures
J Wilkinson, Anette Olin, Torbjörn Lund, Ann Ahlberg, Monica Nyvaller
Pedagogy, Culture & Society, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The need of new clothes for old bodies – from the discourse of problems and weaknesses to a discourse of solutions and strengths
Monica Nyvaller
Presented at The 37th Annual congress of the Nordic Educational Research Association (NERA): Literacy as World making – A challenge to Educational Research: Trondheim, Norway 5th – 7th of March 2009., Paper i proceeding 2009
Paper i proceeding

Pedagogik som pedagogik och praxis
Monica Nyvaller
Pedagogiskt arbete. Ett forskarutbildningsämne i utveckling vid IPD. , Göteborg, IPD-rapporter. Nr. 2008:08. Institutionen för pedagogik och didaktik., Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

Municipality school evaluation: A tool for Accountability, Learning and Professional Development?
Monica Nyvaller
Nurturing praxis: Action research in Partnerships Between School and University in a Nordic Light, Rotterdam, Sense Publishers, Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

Public evaluation in the local schoolsystem-a tool for accountability, learning and professional development
Monica Nyvaller
Svenska utvärderingskonferensen, den 25-26 oktober, 2007: Utvärdering pågår! Pågår utvärdering? Stockholm, Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

A swedish case for dialouge and program theory evaluation in local school inspection.
Monica Nyvaller
Paper presented at the 7th Conference of the European Evaluation Society: Evaluation in society: critical connections: London 04 October 2006, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2006
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

En programteoretisk förståelse av kommunal utvärdering av skolan som lokal organisation
Monica Nyvaller
Uppsats inför doktorandseminariet i Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs Universitet, Övrigt 2005
Övrigt

Visar 1 - 10 av 13

2015

2010

Professionell legitimitet under utmaning av kvalitetsstyrning? En studie av styrformer inom utbildningsområdet
Monica Nyvaller, Gun-Britt Wärvik
Paper presenterat på: Svenska nätverket för professionsforskning, konferens den 30 september -1 oktober, 2010, i Göteborg: Den reglera[n]de professionen – professioner och politik., Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Leading praxis: exploring educational leadership through the lens of practice architectures
J Wilkinson, Anette Olin, Torbjörn Lund, Ann Ahlberg, Monica Nyvaller
Pedagogy, Culture & Society, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2009

The need of new clothes for old bodies – from the discourse of problems and weaknesses to a discourse of solutions and strengths
Monica Nyvaller
Presented at The 37th Annual congress of the Nordic Educational Research Association (NERA): Literacy as World making – A challenge to Educational Research: Trondheim, Norway 5th – 7th of March 2009., Paper i proceeding 2009
Paper i proceeding

2008

Pedagogik som pedagogik och praxis
Monica Nyvaller
Pedagogiskt arbete. Ett forskarutbildningsämne i utveckling vid IPD. , Göteborg, IPD-rapporter. Nr. 2008:08. Institutionen för pedagogik och didaktik., Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

Municipality school evaluation: A tool for Accountability, Learning and Professional Development?
Monica Nyvaller
Nurturing praxis: Action research in Partnerships Between School and University in a Nordic Light, Rotterdam, Sense Publishers, Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

2007

Public evaluation in the local schoolsystem-a tool for accountability, learning and professional development
Monica Nyvaller
Svenska utvärderingskonferensen, den 25-26 oktober, 2007: Utvärdering pågår! Pågår utvärdering? Stockholm, Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

2006

A swedish case for dialouge and program theory evaluation in local school inspection.
Monica Nyvaller
Paper presented at the 7th Conference of the European Evaluation Society: Evaluation in society: critical connections: London 04 October 2006, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2006
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2005

En programteoretisk förståelse av kommunal utvärdering av skolan som lokal organisation
Monica Nyvaller
Uppsats inför doktorandseminariet i Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs Universitet, Övrigt 2005
Övrigt

Visar 1 - 10 av 13

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?