Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Mattias Nylund

Universitetslektor

Mattias Nylund
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
mattias.nylund@ped.gu.se
031-786 2440

Rumsnummer: A3 321
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Mattias Nylund

Forskningsintressen

Jag deltar i forskningsprojektet Kritiskt tänkande i yrkesämnesundervisning? Medborgarskapande i yrkesprogrammens styrdokument och klassrumspraktik, finansierat av Vetenskapsrådet. I projektet kommer vi under perioden 2016-2019 studera elevers förutsättningar för att utveckla kritiskt tänkande i yrkesprogram med olika könsmärkning. Jag är tillsammans med Per-Åke Rosvall koordinator för projektet Vocational education, transitions, marginalisation and social justice, som representerar ett samarbete mellan forskningsnätverken JustEd och Nord-VET. Mina studier har sin grund i utbildningssociologisk och läroplansteoretisk kunskapsbildning.

Min primära forskningsmiljö är KRIT (Kritisk teori), för vilken jag är koodinator tillsammans med Andreas Ottemo. En teoretisk tradition som jag ägnat speciellt intresse är den utbildningssociologiska tradition som har sin grund i Basil Bernsteins arbeten.

Jag var mellan 2008-2015 redaktionsmedlem för tidskriften Utbildning och demokrati och ingår sedan 2015 i tidskriftens redaktionsråd. Jag är sedan 2013 medlem i det nordiska Centre of Excellence “Justice through education in the Nordic countries” (team 4) och var biträdande föreståndare för Centrum för yrkeskunnande 2012-2014.

Undervisningsintressen


Mycket av min undervisning sker vid Yrkeslärarprogrammet där jag även är programrådsrepresentant och ofta kursansvarig för ett par kurser. I övrigt undervisar jag på alla nivåer vid universitetet, från introduktionskurser och uppsatshandledning till kursledning, föreläsningar och handledning i forskarutbildning.

Nyckelord: 
yrkesutbildning, utbildningspolitik, läroplansteori, utbildningssociologi.

Senaste publikationer

Imagining societies through discourses on educational equality: A cross-cultural analysis of Finnish and Swedish upper secondary curricula from 1970 to the 2010s
Sirpa Lappalainen, Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall
European Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

How do teachers interpret and transform entrepreneurship education?
Andreas Fejes, Mattias Nylund, Jessica Wallin
Journal of Curriculum Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The academic–vocational divide in three Nordic countries: implications for social class and gender
Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall, Elsa Eiríksdóttir, Ann-Sofie Holm, Ulpukka Isopahkala-Bouret et al.
Education Inquiry, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Gendered distribution of ‘knowledge required for empowerment’ in Swedish vocational education curricula?
Kristina Ledman, Per-Åke Rosvall, Mattias Nylund
Journal of Vocational Education and Training, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Systemet med fritt skolval måste bytas ut
Magnus Dahlstedt, Anderas Fejes, Dennis Beach, Nihad Bunar, Sara Carlbaum et al.
Svenska Dagbladet, Artikel i dagstidning 2018
Artikel i dagstidning

Gymnasieskolan som parallellskola?
Mattias Nylund
M. Dahlstedt & A. Fejes. Skolan, marknaden och framtiden, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Yrkeslärare som värdebalanserare - Värdekonflikter mellan skolans och arbetsplatsens läroplan i lärlingsutbildning
Emma Arneback, Mattias Nylund
Utbildning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Lärare eller hantverkare? Om betydelsen av yrkeslärares yrkesidentifikation för vad de värderar som viktig kunskap på Bygg- och anläggningsprogrammet
Mattias Nylund, Björn Gudmundson
Nordic Journal of Vocational Education and Training, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The vocational-academic divide in neoliberal uppersecondary curricula: the Swedish case
Mattias Nylund, P. A. Rosvall, K. Ledman
Journal of Education Policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Imagining society through educational equality? An analysis on Finnish and Swedish upper secondary Curricula 1970- 2010s.
Sirpa Lappalainen, Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall
Paper presented at the NERA-conference in Copenhagen 22-25 Mars, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 29

2018

Imagining societies through discourses on educational equality: A cross-cultural analysis of Finnish and Swedish upper secondary curricula from 1970 to the 2010s
Sirpa Lappalainen, Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall
European Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

How do teachers interpret and transform entrepreneurship education?
Andreas Fejes, Mattias Nylund, Jessica Wallin
Journal of Curriculum Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The academic–vocational divide in three Nordic countries: implications for social class and gender
Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall, Elsa Eiríksdóttir, Ann-Sofie Holm, Ulpukka Isopahkala-Bouret et al.
Education Inquiry, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Gendered distribution of ‘knowledge required for empowerment’ in Swedish vocational education curricula?
Kristina Ledman, Per-Åke Rosvall, Mattias Nylund
Journal of Vocational Education and Training, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Systemet med fritt skolval måste bytas ut
Magnus Dahlstedt, Anderas Fejes, Dennis Beach, Nihad Bunar, Sara Carlbaum et al.
Svenska Dagbladet, Artikel i dagstidning 2018
Artikel i dagstidning

Gymnasieskolan som parallellskola?
Mattias Nylund
M. Dahlstedt & A. Fejes. Skolan, marknaden och framtiden, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Yrkeslärare som värdebalanserare - Värdekonflikter mellan skolans och arbetsplatsens läroplan i lärlingsutbildning
Emma Arneback, Mattias Nylund
Utbildning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Lärare eller hantverkare? Om betydelsen av yrkeslärares yrkesidentifikation för vad de värderar som viktig kunskap på Bygg- och anläggningsprogrammet
Mattias Nylund, Björn Gudmundson
Nordic Journal of Vocational Education and Training, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The vocational-academic divide in neoliberal uppersecondary curricula: the Swedish case
Mattias Nylund, P. A. Rosvall, K. Ledman
Journal of Education Policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Imagining society through educational equality? An analysis on Finnish and Swedish upper secondary Curricula 1970- 2010s.
Sirpa Lappalainen, Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall
Paper presented at the NERA-conference in Copenhagen 22-25 Mars, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 29

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2015-04-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?