Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Eva Myrberg

Universitetslektor

Eva Myrberg
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
eva.myrberg@ped.gu.se
031-786 2145

Rumsnummer: A3 433
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Orsaker till gruppskillnader i elevresultat, lärarkompetens


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Eva Myrberg

Forskningsintressen
Jag har ett utbildningssociologiskt forskningsintresse och har studerat frågor om effekter på elevers lärande av fristående skolor. Studier av betydelsen av lärarkompetens och innebörden i lärarkompetens är också ett centralt forskningsintresse samt hur hembakgrunden påverkar elevprestationer.

Undervisningsintressen
Jag undervisar om faktorer som påverkar studieframgång, t ex lärarkompetens och social bakgrund samt om bedömning och  utvärdering på olika nivåer iinom skolsystemet.

Nyckelord
skolresultat, lärarkompetens, fristående skolor, social bakgrund läsförmåga

Forskningsmiljö och projekt
FUR-gruppen "Förutsättningar för utbildning och resultat av utbildning."

Senaste publikationer

Teacher specialization and student perceived instructional quality: what are the relationships to student reading achievement?
Stefan Johansson, Eva Myrberg
Educational Assessment, Evaluation and Accountability, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Relation between Teacher Specialization and Student Reading Achievement
Eva Myrberg, Stefan Johansson, Monica Rosén
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Investigating the effects of occupational stressors on teacher job satisfaction and student achievement
Anna Toropova, Eva Myrberg, Stefan Johansson
Paper presented at ECER 2018, September 4-7, Bolzano, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The unintended consequences of school inspection: the prevalence of inspection side-effects in Austria, the Czech Republic, England, Ireland, the Netherlands, Sweden, and Switzerland
K. L. Jones, P. Tymms, D. Kemethofer, J. O'Hara, G. McNamara et al.
Oxford Review of Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The role of collective teacher efficacy and the disciplinary school climate in student mathematics achievement
Anna Toropova, Stefan Johansson, Eva Myrberg, Monica Rosén
Paper presented at ECER 2017, 22-25 August, 2017, Copenhagen, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Formal Teacher Education and Student Ratings: Valid Measures of Teacher Competence?
Stefan Johansson, Eva Myrberg
ECER 2017, 22-25 August 2017, Copenhagen, Danmark., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Relations between collective teacher efficacy, disciplinary school climate and student achievement in TIMSS 2011
Anna Toropova, Stefan Johansson, Eva Myrberg, Monica Rosén
IEA 7th International Research Conference, 28-30th June, Czech Republic, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Dimensions of Teacher Self-Efficacy and Their Relations to Student Achievement in TIMSS 2011
Anna Toropova, Stefan Johansson, Eva Myrberg, Monica Rosén
ECER 2016 Emerging Researchers' Conference, August 22-23, Dublin, Ireland., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Formal Teacher Competence and its Effect on Pupil Reading Achievement
Stefan Johansson, Eva Myrberg, Monica Rosén
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 33

2019

Teacher specialization and student perceived instructional quality: what are the relationships to student reading achievement?
Stefan Johansson, Eva Myrberg
Educational Assessment, Evaluation and Accountability, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

The Relation between Teacher Specialization and Student Reading Achievement
Eva Myrberg, Stefan Johansson, Monica Rosén
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Investigating the effects of occupational stressors on teacher job satisfaction and student achievement
Anna Toropova, Eva Myrberg, Stefan Johansson
Paper presented at ECER 2018, September 4-7, Bolzano, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

The unintended consequences of school inspection: the prevalence of inspection side-effects in Austria, the Czech Republic, England, Ireland, the Netherlands, Sweden, and Switzerland
K. L. Jones, P. Tymms, D. Kemethofer, J. O'Hara, G. McNamara et al.
Oxford Review of Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The role of collective teacher efficacy and the disciplinary school climate in student mathematics achievement
Anna Toropova, Stefan Johansson, Eva Myrberg, Monica Rosén
Paper presented at ECER 2017, 22-25 August, 2017, Copenhagen, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Formal Teacher Education and Student Ratings: Valid Measures of Teacher Competence?
Stefan Johansson, Eva Myrberg
ECER 2017, 22-25 August 2017, Copenhagen, Danmark., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Relations between collective teacher efficacy, disciplinary school climate and student achievement in TIMSS 2011
Anna Toropova, Stefan Johansson, Eva Myrberg, Monica Rosén
IEA 7th International Research Conference, 28-30th June, Czech Republic, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Dimensions of Teacher Self-Efficacy and Their Relations to Student Achievement in TIMSS 2011
Anna Toropova, Stefan Johansson, Eva Myrberg, Monica Rosén
ECER 2016 Emerging Researchers' Conference, August 22-23, Dublin, Ireland., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

Formal Teacher Competence and its Effect on Pupil Reading Achievement
Stefan Johansson, Eva Myrberg, Monica Rosén
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 33

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?