Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Johanna Mellén

Doktorand

Johanna Mellén
Doktorand
johanna.mellen@gu.se

Rumsnummer: A3 317
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Johanna Mellén

Jag är anställd som doktorand vid Institutionen för Pedagogik och Specialpedagogik sedan hösten 2013 och bedriver doktorandstudier på heltid.
 

Mitt forskningsintresse rör förändringar i utbildningssystemet och hur dessa påverkar olika grupper av individer beroende på sociala bakgrundsfaktorer. I mitt avhandlingsarbete berör jag 1990-talets omfattande reformer och marknadisering av den svenska skolan i relation till gymnasieskolans differentierande funktion. I fokus står frågor om dessa förändringars konsekvenser för gymnasieutbildningens organisation och hur ungdomar svarar mot olika utbildningsalternativ. Det empiriska materialet utgörs av registerdata från Gothenburg Longitudinal Database (GOLD), för individer som påbörjat gymnasieskolan från början av 1990-talet fram till idag.

Avhandlingsarbetet sker inom ramen för projektet CHANCE Utbildningsreformer för gymnasieskolan under två årtionden: Konsekvenser för fördelning av resurser, rekrytering och utbildningsresultat. Mina handledare är Jan- Eric Gustafsson och Petra Angervall.
 

Mina undervisningsintressen ligger inom området pedagogik, utbildning och samhälle med fokus på strukturell differentiering inom utbildningssystemet. Sedan hösten 2015 är jag även sekreterare för kollegiet Genusperspektiv i Pedagogik.

Senaste publikationer

Rörlighet och Selektion på en ”öppen” gymnasiemarknad.
Johanna Mellén
Utbildning och Demokrati, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Social Space as a Conceptual Tool in Educational Research
Aimee Haley, Johanna Mellén
European Conference of Educational Researchers (ECER), Budapest, Hungary, 7-11 September, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 2 av 2

2017

Rörlighet och Selektion på en ”öppen” gymnasiemarknad.
Johanna Mellén
Utbildning och Demokrati, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Social Space as a Conceptual Tool in Educational Research
Aimee Haley, Johanna Mellén
European Conference of Educational Researchers (ECER), Budapest, Hungary, 7-11 September, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 2 av 2

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?