Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Mette Liljenberg

Universitetslektor

Mette Liljenberg
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
mette.liljenberg@gu.se
031-786 2125
0766-182125

Rumsnummer: AE 433B
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Mette Liljenberg

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse rör framför allt ledarskap och skolans ledarskapspraktik men även skolan som en lokal organisation och dess förbättringsarbete. Jag disputerade 2015 i samhällsvetenskap med utbildningsvetenskaplig inriktning på avhandlingen ”Distributed leadership in local school organisations. Working for school improvement?”. Avhandlingsstudien undersökte hur skolor organiserar sin ledningspraktik som stöd för det lokala förbättringsarbetet och hur rådande normer och värderingar ger lärare med ledningsuppdrag olika förutsättningar att genomföra sina uppdrag. Ett distribuerat ledarskap som möjliggör för förste lärare, utvecklingsledare och andra lärare med ledningsuppdrag att gemensamt med rektor och övriga lärare stärka skolans förbättringsarbete har jag ett särskilt intresse för.   
 

Undervisningsintressen
Jag undervisar framför allt inom Rektorsprogrammet, Fortbildning för rektorer och uppdragsutbildningar. När det gäller uppdragsutbildningar är min inriktning aktionsforskning, skolans ledarskap och lokala organisation. Jag föreläser även inom mina kunskapsområden. 

Nyckelord
ledarskap, skolorganisation, rektorers och lärares professionella utveckling och lärande, skolförbättring, förbättringskapacitet

Forskningsmiljöer och projekt  

Skolutveckling och ledarskap
Aktionsforskningsprojekt med Lerums kommun 2014-2016
 

Senaste publikationer

Organizational Building Versus Teachers' Personal and Relational Needs for School Improvement
Mette Liljenberg, Ulf Blossing
Paper presented at the AERA Annual Conference in Toronto, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Leadership for school improvement. Linking learning to leadership practice and vice versa.
Mette Liljenberg, Marie Wrethander
Paper presented at the NERA Congress, Uppsala, 6-8 march 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

School leaders’ relational and management work orientation
Ulf Blossing, Mette Liljenberg
International Journal of Educational Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Novice principals’ attitudes toward support in their leadership
Mette Liljenberg, Klas Andersson
International Journal of Leadership in Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Local Education Authorities´ Responsibility for Quality- and Improvement Work
Mette Liljenberg, Klas Andersson
Paper presented in the symposium "Bridging the knowledge practice gap" at the International Congress for School Effectiveness and Improvement, Stavanger, 8-12 January 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Novice and experienced principals’ attitudes towards support in their leadership
Mette Liljenberg, Klas Andersson
Paper presented at the International Congress for School Effectiveness and Improvement, Stavanger, 8-12 January 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Organisational routines for school improvement: exploring the link between ostensive and performative aspects
Mette Liljenberg, Daniel Nordholm
International Journal of Leadership in Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Hållbart förbättringsarbete
Mette Liljenberg
Forskning Pågår, 31 oktober 2018, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Educational infrastructures and organizational memory: Observations from a Swedish perspective
Daniel Nordholm, Mette Liljenberg
Paper presented at the European Conference on Educational Research, Bolzano 4-7 September 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 31

2019

Organizational Building Versus Teachers' Personal and Relational Needs for School Improvement
Mette Liljenberg, Ulf Blossing
Paper presented at the AERA Annual Conference in Toronto, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Leadership for school improvement. Linking learning to leadership practice and vice versa.
Mette Liljenberg, Marie Wrethander
Paper presented at the NERA Congress, Uppsala, 6-8 march 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

School leaders’ relational and management work orientation
Ulf Blossing, Mette Liljenberg
International Journal of Educational Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Novice principals’ attitudes toward support in their leadership
Mette Liljenberg, Klas Andersson
International Journal of Leadership in Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Local Education Authorities´ Responsibility for Quality- and Improvement Work
Mette Liljenberg, Klas Andersson
Paper presented in the symposium "Bridging the knowledge practice gap" at the International Congress for School Effectiveness and Improvement, Stavanger, 8-12 January 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Novice and experienced principals’ attitudes towards support in their leadership
Mette Liljenberg, Klas Andersson
Paper presented at the International Congress for School Effectiveness and Improvement, Stavanger, 8-12 January 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2018

Organisational routines for school improvement: exploring the link between ostensive and performative aspects
Mette Liljenberg, Daniel Nordholm
International Journal of Leadership in Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Hållbart förbättringsarbete
Mette Liljenberg
Forskning Pågår, 31 oktober 2018, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Educational infrastructures and organizational memory: Observations from a Swedish perspective
Daniel Nordholm, Mette Liljenberg
Paper presented at the European Conference on Educational Research, Bolzano 4-7 September 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 31

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?