Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Yvonne Karlsson

Universitetslektor

Yvonne Karlsson
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
yvonne.karlsson@ped.gu.se
031-786 6818

Rumsnummer: A2 133
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Yvonne Karlsson

Mitt forskningsintresse handlar om barns deltagande och identitetsarbete i skolans specialpedagogiska verksamheter t.ex. särskilda undervisningsgrupper och beteendereglerande aktiviteter.

Senaste publikationer

Boys' socialisation and agency in a Swedish special educational needs unit
Yvonne Karlsson
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Supporting Pupils in Finnish and Swedish Schools - Teachers' Views
Marjatta Takala, Eva Silfver, Yvonne Karlsson, Minna Saarinen
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Disconcerting processes of marginalisation and boys' opportunities for performing identity work in a Swedish special educational need unit
Yvonne Karlsson
Troubling educational cultures in the Nordic countries, the Tufnell Press, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Constructions of student identity in talk and text. A focus on special educational needs in Sweden and England.
Ines Alves, Ingela Andreason, Yvonne Karlsson, Susie Miles
Equity & Education in cold climates in Sweden and England, London, the Tufnell Press, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Shaping marginalized identities and indexing deficient behaviours in a special needs unit
Ann-Carita Evaldsson, Yvonne Karlsson
Hjörne, E., van der Aalsvoort, G.M., de Abreu, G. (Eds). Learning, social interaction and diversity : exploring identities in school practices, Rotterdam, Sense Publishers, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Barns aktörskap och identitetsarbete i en särskild undervisningsgrupp
Yvonne Karlsson
Utbildning och Demokrati, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Institutionellt minnande och skolproblem: Kategoriseringsprocesser och specialpedagogiska lösningar
Eva Hjörne, Yvonne Karlsson
Säljö, R. (Red). Lärande och Minnande som social praktik, Stockholm, Norstedts, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 10

2019

Boys' socialisation and agency in a Swedish special educational needs unit
Yvonne Karlsson
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

Supporting Pupils in Finnish and Swedish Schools - Teachers' Views
Marjatta Takala, Eva Silfver, Yvonne Karlsson, Minna Saarinen
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2017

Disconcerting processes of marginalisation and boys' opportunities for performing identity work in a Swedish special educational need unit
Yvonne Karlsson
Troubling educational cultures in the Nordic countries, the Tufnell Press, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Constructions of student identity in talk and text. A focus on special educational needs in Sweden and England.
Ines Alves, Ingela Andreason, Yvonne Karlsson, Susie Miles
Equity & Education in cold climates in Sweden and England, London, the Tufnell Press, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

2012

Shaping marginalized identities and indexing deficient behaviours in a special needs unit
Ann-Carita Evaldsson, Yvonne Karlsson
Hjörne, E., van der Aalsvoort, G.M., de Abreu, G. (Eds). Learning, social interaction and diversity : exploring identities in school practices, Rotterdam, Sense Publishers, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Barns aktörskap och identitetsarbete i en särskild undervisningsgrupp
Yvonne Karlsson
Utbildning och Demokrati, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2011

Institutionellt minnande och skolproblem: Kategoriseringsprocesser och specialpedagogiska lösningar
Eva Hjörne, Yvonne Karlsson
Säljö, R. (Red). Lärande och Minnande som social praktik, Stockholm, Norstedts, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

2007

Visar 1 - 10 av 10

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?