Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Stefan Johansson

Universitetslektor

Stefan Johansson
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
stefan.johansson@gu.se
031-786 2134
0766-182134

Rumsnummer: A2 434
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Stefan Johansson

Forskningsintressen

Mitt forskningsintresse fokuserar på betydelsen av lärarkompetens för elevers skolprestationer. Detta har jag studerat dels med hjälp av data från internationella kunskapsmätningar (PIRLS), dels med registerdata (SCB:s lärarregister och elevregister). 

Jag är också intresserad av globaliseringsfrågor inom utbildning och har studerat hur elevers kunskapsmönster i olika länder har förändrats över tid.

 

 

Undervisning

Jag undervisar gärna i kurser inom fältet pedagogisk bedömning och vetenskaplig metod med inriktning mot analyser av kvantitativa data. Jag handleder också studentuppsatser på grund- och avancerad-nivå.

Nyckelord 

Validitet, Lärarbedömning, Strukturell Ekvationsmodellering, PIRLS, TIMSS, PISA

Forskningsmiljö

ips.gu.se/forskning/forskningsmiljoer/fur/

Senaste publikationer

Teacher specialization and student perceived instructional quality: what are the relationships to student reading achievement?
Stefan Johansson, Eva Myrberg
Educational Assessment, Evaluation and Accountability, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Are Mathematics Curricula Harmonizing Globally Over Time? Evidence from TIMSS National Research Coordinator Data
Stefan Johansson, Kajsa Yang Hansen
Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Relation between Teacher Specialization and Student Reading Achievement
Eva Myrberg, Stefan Johansson, Monica Rosén
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Characteristics of teacher competence: Trends over time and between student groups in Swedish compulsory school
Åse Hansson, Stefan Johansson, Tarja Alatalo, Jan-Eric Gustafsson
Paper presented at ECER 2018, September 4-7, Bolzano, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Converging Patterns of Knowledge and Skills in Mathematics? Evidence from TIMSS 1995-2011
Stefan Johansson, Rolf Strietholt
Paper presented at 2018 AERA Annual Meeting, 13-17 April, New York , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Investigating the effects of occupational stressors on teacher job satisfaction and student achievement
Anna Toropova, Eva Myrberg, Stefan Johansson
Paper presented at ECER 2018, September 4-7, Bolzano, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Do students’ high scores on international assessments translate to low levels of creativity?
Stefan Johansson
Phi Delta Kappan, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

The role of collective teacher efficacy and the disciplinary school climate in student mathematics achievement
Anna Toropova, Stefan Johansson, Eva Myrberg, Monica Rosén
Paper presented at ECER 2017, 22-25 August, 2017, Copenhagen, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 36

2019

Teacher specialization and student perceived instructional quality: what are the relationships to student reading achievement?
Stefan Johansson, Eva Myrberg
Educational Assessment, Evaluation and Accountability, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Are Mathematics Curricula Harmonizing Globally Over Time? Evidence from TIMSS National Research Coordinator Data
Stefan Johansson, Kajsa Yang Hansen
Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

The Relation between Teacher Specialization and Student Reading Achievement
Eva Myrberg, Stefan Johansson, Monica Rosén
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Characteristics of teacher competence: Trends over time and between student groups in Swedish compulsory school
Åse Hansson, Stefan Johansson, Tarja Alatalo, Jan-Eric Gustafsson
Paper presented at ECER 2018, September 4-7, Bolzano, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Converging Patterns of Knowledge and Skills in Mathematics? Evidence from TIMSS 1995-2011
Stefan Johansson, Rolf Strietholt
Paper presented at 2018 AERA Annual Meeting, 13-17 April, New York , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Investigating the effects of occupational stressors on teacher job satisfaction and student achievement
Anna Toropova, Eva Myrberg, Stefan Johansson
Paper presented at ECER 2018, September 4-7, Bolzano, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Do students’ high scores on international assessments translate to low levels of creativity?
Stefan Johansson
Phi Delta Kappan, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

2017

The role of collective teacher efficacy and the disciplinary school climate in student mathematics achievement
Anna Toropova, Stefan Johansson, Eva Myrberg, Monica Rosén
Paper presented at ECER 2017, 22-25 August, 2017, Copenhagen, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 36

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?