Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Stefan Johansson

Universitetslektor

Stefan Johansson
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
stefan.johansson@gu.se
031-786 2134
0766-182134

Rumsnummer: A2 434
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Stefan Johansson

Forskningsintressen

Mina forskningsintressen fokuserar dels förändringar i elevers kunskapsmönster i ett komparativt perspektiv, dels hur lärarkompetens kan mätas och hur lärarens utbildning och kunskaper påverkar elevers skolprestationer. För att studera mina forskningsfrågor har jag använt mig av storskalig data, till exempel  internationella kunskapsmätningar (PIRLS, TIMSS, PISA) och registerdata (SCB:s lärarregister och elevregister). 

Jag arbetar också med PISA-undersökningen där jag tillsammans med kollegor ansvarar för kvalitetssäkringen av läsförståelsedelen.

  

Undervisning

Jag undervisar gärna i kurser inom fältet pedagogisk bedömning och vetenskaplig metod med inriktning mot analyser av kvantitativa data. Jag handleder också studentuppsatser på grund- och avancerad-nivå.

Nyckelord 

Validitet, Lärarbedömning, Strukturell Ekvationsmodellering, PIRLS, TIMSS, PISA

Forskningsmiljö

ips.gu.se/forskning/forskningsmiljoer/fur/

Senaste publikationer

Secondary School Biology Students’ Attitudes towards Modern Biotechnology Characterised using Structural Equation Modeling
Ola Nordqvist, Stefan Johansson
Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the European Conference on Educational Research 2019, Hamburg, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the 8th International Research Conference, Copenhagen, Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Are academically resilient students grittier than non-resilient students?
Cecilia Thorsen, Kajsa Yang Hansen, Stefan Johansson
ECER 3-6 September, 2019, Hamburg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Relation between Teacher Specialization and Student Reading Achievement
Eva Myrberg, Stefan Johansson, Monica Rosén
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 43

2020

Secondary School Biology Students’ Attitudes towards Modern Biotechnology Characterised using Structural Equation Modeling
Ola Nordqvist, Stefan Johansson
Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2019

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the European Conference on Educational Research 2019, Hamburg, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Aiming for measures of long-term trends in Grade 8 mathematics: Bridges from SIMS to TIMSS 2015
Erika Majoros, Monica Rosén, Stefan Johansson, Jan-Eric Gustafsson
Presentation at the 8th International Research Conference, Copenhagen, Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Are academically resilient students grittier than non-resilient students?
Cecilia Thorsen, Kajsa Yang Hansen, Stefan Johansson
ECER 3-6 September, 2019, Hamburg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Relation between Teacher Specialization and Student Reading Achievement
Eva Myrberg, Stefan Johansson, Monica Rosén
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 43

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?