Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Monica Johansson

Universitetslektor

Monica Johansson
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
monica.johansson.3@gu.se
031-786 2751

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Monica Johansson

Forskningsintressen


Min forskning är främst inriktad på villkor för lärande inom utbildningsområdet och berör olika aspekter av makt kopplat till kön, klass, etnicitet och plats. Huvudsakligen använder jag mig av kritiska etnografiska forskningsansatser. Jag medverkar 2019-2022 i forskningsprojektet Utbildning och integration av unga nyanlända på landsbygden och under 2014-2018 medverkade jag i forskningsprojektet "Landsbygdens unga. Utbildning, plats och delaktighet" och båda projektet finansieras av VR.  
Ett specifikt forskningsintresse är också inom det det specialpedagogiska området i vid bemärkelse och jag har där främst genomfört studier i gymnasiet relaterat till institutionellt identitetsskapande.


Undervisningsintressen och uppdrag

Min undervisning är främst inom det specialpedagogiska området där jag arbetar i olika kurser, huvudsakligen metod- och  examensarbeteskurser.

Delar av min undervisningen berör forskningsmetodologiska frågeställningar med fokus på observation. Jag handleder doktorander och examensarbeten på olika nivåer ofta inom det specialpedagogiska området eller relaterat till etnografiska metoder.

Jag har sedan 2017 uppdrag som prodekan vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten och har tidigare varit proprefekt vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Sedan hösten 2018 är jag vice ordförande i Utbildningsnämnden och ordförande i kvalitetsutskottet.



Nyckelord


Anpassning, identitet, institution, gymnasieskola, motstånd, specialpedagogik och landsbygd


Forskningsmiljöer


Medverkar i forskningsmiljöerna PRIS och PAGE.
 

Senaste publikationer

Pedagogic practices in a deregulated upper secondary school: Students' attempts to influence their teaching
V. S. Bjarnadottir, Elisabet Öhrn, Monica Johansson
European Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Rurality and education relations: Metro-centricity and local values in rural communities and rural schools
Dennis Beach, Monica Johansson, Elisabet Öhrn, Maria Rönnlund, Rosvall Per-Åke
European Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Landsbygdens unga. Utbildning, plats och delaktighet
Elisabet Öhrn, Dennis Beach, Monica Johansson, Per-Åke Rosvall, Maria Rönnlund
Resultatdialogen 2018, Stockholm, Vetenskapsrådet, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Young people’s career choices in Swedish rural contexts: schools' social codes, migration and resources
Per-Åke Rosvall, Maria Rönnlund, Monica Johansson
Journal of Rural Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Vocational or Academic Track? Study and Career Plans among Swedish Students living in Rural Areas.
M Rönnlund, P-Å Rosvall, Monica Johansson
Journal of Youth Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The challenges and response of location: Transnational migration in six different rural areas in Sweden
Monica Johansson, Dennis Beach
XXVII European Society for Rural Sociology congress, 24-27 July, Krakow, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

"Yes, The Power Is In The Town": An Ethnographic Study Of Student Participation In A Rural Swedish Secondary School
Monica Johansson
Australian and International Journal of Rural Education. , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Pedagogic Practices and Student Influence: An Ethnographic Study of Upper Secondary Students' Attempts to Influence
V Bjarnadóttir, Elisabet Öhrn, Monica Johansson
ECER Copenhagen, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Social inequalities in the allocation of learning support in a Swedish upper secondary school
Monica Johansson
Education, Citizenship and Social Justice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 21

2019

Pedagogic practices in a deregulated upper secondary school: Students' attempts to influence their teaching
V. S. Bjarnadottir, Elisabet Öhrn, Monica Johansson
European Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Rurality and education relations: Metro-centricity and local values in rural communities and rural schools
Dennis Beach, Monica Johansson, Elisabet Öhrn, Maria Rönnlund, Rosvall Per-Åke
European Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

Landsbygdens unga. Utbildning, plats och delaktighet
Elisabet Öhrn, Dennis Beach, Monica Johansson, Per-Åke Rosvall, Maria Rönnlund
Resultatdialogen 2018, Stockholm, Vetenskapsrådet, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Young people’s career choices in Swedish rural contexts: schools' social codes, migration and resources
Per-Åke Rosvall, Maria Rönnlund, Monica Johansson
Journal of Rural Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Vocational or Academic Track? Study and Career Plans among Swedish Students living in Rural Areas.
M Rönnlund, P-Å Rosvall, Monica Johansson
Journal of Youth Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2017

The challenges and response of location: Transnational migration in six different rural areas in Sweden
Monica Johansson, Dennis Beach
XXVII European Society for Rural Sociology congress, 24-27 July, Krakow, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

"Yes, The Power Is In The Town": An Ethnographic Study Of Student Participation In A Rural Swedish Secondary School
Monica Johansson
Australian and International Journal of Rural Education. , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Pedagogic Practices and Student Influence: An Ethnographic Study of Upper Secondary Students' Attempts to Influence
V Bjarnadóttir, Elisabet Öhrn, Monica Johansson
ECER Copenhagen, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Social inequalities in the allocation of learning support in a Swedish upper secondary school
Monica Johansson
Education, Citizenship and Social Justice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 21

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?