Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Anette Jahnke

Universitetslektor

Anette Jahnke
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
anette.jahnke@gu.se

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Anette Jahnke

Forskningsintressen
Jag är intresserad av den praktiska kunskapens betydelse för yrkesverksammas kunskapsutveckling och organisationers förändringsarbete. I huvudsak är jag inriktad på lärare och rektorer och skolans förändringsarbete. I min forskning har jag studerat, både empiriskt och teoretiskt, kunskapens natur och kunskap som inte är verbaliserad. Jag har en bakgrund inom forskningsämnet Yrkeskunnande och teknologi vid Kungliga tekniska högskolan som utvecklades under  90-talet med rötter i forskningsinstitutet Arbetslivscentrum. Min avhandling är inom professionspraxis vid Nord Univerisitetet, Bodø, Norge. I mitt avhandlingsarbete har jag analyserat fyra olika praktiker som skapar skolans matematikutbildning – kursplaneskrivarens, lärarens, rektorns och matematikerns.
Ett annat forskningsintresse är utformning, genomförande och uppföljning av statliga reformer (till exempel styrdokument eller utbildningsinsatser) och dess betydelse för skolans och olika professioners utveckling. 
Min forskning är hermeneutiskt och fenomenologiskt inriktad

Jag har sedan tidigare en licentiatexamen i matematik från Chalmers tekniska högskola. 

Utbildnings- och undervisningsintresse
VId instititionen för pedagogik och specialpedagogik (IPS) undervisar jag framför allt på det Nordiska masterprogrammet i aktionsforskning (NoMia). 

Jag har tidgare (2005–2017) arbetat främst med uppdragsutbildningar vid Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM). Arbetet vid NCM bestod av att vara projektledare för statliga kompetensutvecklingsinsatser för lärare, rektorer eller högskolelärare på uppdrag av Skolverket, huvudmän eller regeringen. Till exempel, var jag mellan 2012-2016 projektledare för NCM:s arbete med Matematiklyftet. Jag ansvarade även för genomförandet av utbildningen för rektorer inom Matematiklyftet på uppdrag av Skolverket. 

Speciellt är jag intresserad av att skapa utbildningar som till innehåll och form använder sig av och fördjupar deltagarnas erfarenhetsbaserad och ofta oformulerad kunskap som utvecklats i deras yrkespraktik, och att därmed, deras praktik också vidareutvecklas.

Jag kombinerar min lektorstjänst vid IPS med att även arbeta som projekt/processledare för FoU-program vid det fristående forskningsinstiutet Ifous i Stockholm. 

Nyckelord
praktisk kunskap, yrkeskunnande, profession, förändring, kunskapssyn, lärande, skolutveckling, matematikdidaktik, hermeneutik.

Senaste publikationer

Ny kurs för kursplanearbetet
Anette Jahnke
Skola och samhälle , Artikel i dagstidning 2018
Artikel i dagstidning

Tappa inte tempot med praktiknära skolforskning
Anette Jahnke
Skola och samhälle, Artikel i dagstidning 2017
Artikel i dagstidning

Digitala lärresurser i matematikundervisningen. Delrapport: Skola.
Johan Wallin, Agneta Gulz, Anette Jahnke, Ola Helenius, Johan Wallin
Stockholm , Skolforskningsinstitutet , Rapport 2017
Rapport

Digitala lärresurser i matematikundervisningen. Delrapport: Förskola.
Agneta Gulz, Johan Wallin, Anette Jahnke, Ola Helenius
Stockholm , Skolforskningsinstitutet , Rapport 2017
Rapport

Stark fokus på målen ger snäv syn på lärande
Anette Jahnke
Pedagogiska magasinet , Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Analysing the architecture and epistemological foundation of Boost for Mathematics – a PD program conducted by 37,000 mathematics teachers in Sweden
Anette Jahnke
Educating the Educators, 7-8 november 2016, Freiburg, Tyskland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 36

2019

2018

Ny kurs för kursplanearbetet
Anette Jahnke
Skola och samhälle , Artikel i dagstidning 2018
Artikel i dagstidning

2017

Tappa inte tempot med praktiknära skolforskning
Anette Jahnke
Skola och samhälle, Artikel i dagstidning 2017
Artikel i dagstidning

Digitala lärresurser i matematikundervisningen. Delrapport: Skola.
Johan Wallin, Agneta Gulz, Anette Jahnke, Ola Helenius, Johan Wallin
Stockholm , Skolforskningsinstitutet , Rapport 2017
Rapport

Digitala lärresurser i matematikundervisningen. Delrapport: Förskola.
Agneta Gulz, Johan Wallin, Anette Jahnke, Ola Helenius
Stockholm , Skolforskningsinstitutet , Rapport 2017
Rapport

Stark fokus på målen ger snäv syn på lärande
Anette Jahnke
Pedagogiska magasinet , Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

2016

Analysing the architecture and epistemological foundation of Boost for Mathematics – a PD program conducted by 37,000 mathematics teachers in Sweden
Anette Jahnke
Educating the Educators, 7-8 november 2016, Freiburg, Tyskland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 36

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2015-04-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?