Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Tommi Hyppönen

Universitetsadjunkt

Tommi Hyppönen
Universitetsadjunkt
tommi.hypponen@gu.se
031-786 2362

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Tommi Hyppönen

Rum A3 341

Jag är utbildningsledare och professionshandledare på Rektorsprogrammet och arbetar inom ramen för Samverkan för bästa skola, SBS med utbildning och handledning av skolledare och förstelärare. Jag är också lärare och seminarieledare på kurser inom grundlärar- och ämneslärarprogrammet. 

Min bakgrund är matematik-, no- och tekniklärare, verksam mestadels i Partille kommun, samt senare rektor i Härryda kommun. 

Både som lärare och rektor har jag sökt efter goda strukturer för kollegialt lärande med utvecklingen av undervisningen i fokus. Jag har som lärare deltagit i och senare som rektor skapat förutsättningar för att få till stånd skolnära forskning såsom aktionsforskning och learning studies.

I min nuvarande roll har jag möjlighet att följa hur vi som lärosäte kan bidra till skolors förbättringsarbete. Samtidigt handlar det om att överbygga glappet mellan teori och praktik för att få till stånd en god samverkan och skapa goda mötesformer för att få till ett ömsesidigt utbyte mellan forskning och ett förbättringsarbete i praktiken.

Jag är tillsammans med Pål Melin kapitelförfattare i en antologi om institutionens olika samverkansuppdrag. Under rubriken Med reflektionen som motor - att stärka det distribuerade ledarskapet på en skola beskriver vi vad som ligger bakom våra pedagogiska vägval i mötet med förstelärare på en skola samt vilka lärdomar vi gjorde i samband med insatsen. https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/63225

 

 

 

Utvalda publikationer

Med reflektionen som motor - att stärka det distribuerade ledarskapet på en skola
Tommi Hyppönen, Pål Melin
Olin, A. & Hirsh, Å. (Red.) Samverkan genom uppdrag. Lärdomar för universitet och samverkande partners i utbildnings- och forskningsuppdrag, 2020

Senaste publikationer

Med reflektionen som motor - att stärka det distribuerade ledarskapet på en skola
Tommi Hyppönen, Pål Melin
Olin, A. & Hirsh, Å. (Red.) Samverkan genom uppdrag. Lärdomar för universitet och samverkande partners i utbildnings- och forskningsuppdrag, Kapitel i rapport 2020
Kapitel i rapport

Utvalda publikationer

Med reflektionen som motor - att stärka det distribuerade ledarskapet på en skola
Tommi Hyppönen, Pål Melin
Olin, A. & Hirsh, Å. (Red.) Samverkan genom uppdrag. Lärdomar för universitet och samverkande partners i utbildnings- och forskningsuppdrag, 2020

Visar 1 - 1 av 1

2020

Med reflektionen som motor - att stärka det distribuerade ledarskapet på en skola
Tommi Hyppönen, Pål Melin
Olin, A. & Hirsh, Å. (Red.) Samverkan genom uppdrag. Lärdomar för universitet och samverkande partners i utbildnings- och forskningsuppdrag, Kapitel i rapport 2020
Kapitel i rapport

Visar 1 - 1 av 1

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?