Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Åsa Hirsh

Universitetslektor

Åsa Hirsh
Universitetslektor
Utbildningschef Rektorsprogrammet
Akademisk grad: Docent,
asa.hirsh@gu.se
031-786 4481
0766-184481

Rumsnummer: A3 338
Postadress: Box 300, 405 30 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg
Arbetsuppgifter: Utbildningschef Rektorsprogrammet


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Åsa Hirsh

Forskningsintresse

Min forskning är särskilt inriktad på frågor som rör pedagogisk bedömning (inkl lärares dokumentation av kunskap och för lärande), lärares formativa klassrumsarbete, professionsdriven skolutveckling, samt organisation och ledning av skolutvecklande processer. Teoretiskt tar jag min utgångspunkt i sociokulturella och verksamhetsteoretiska perspektiv.

Undervisningsintresse

Jag har under många år undervisat på lärarprogrammet i kurser om bedömning & betygssättning, utvärdering och skolutveckling samt skolans uppdrag och lärarens profession. Bedömningsfrågor undervisar jag även om i högskolepedagogiska kurser om bedömning och examination i högre utbildning, liksom i forskarutbildningskurser. Därtill har jag under ett flertal år undervisat i kurser för verksamma lärare inom ramen för magister- och masterprogram, och då främst kring frågor som är knutna till professionsdriven skolutveckling, men även vetenskaplig metod.

Nyckelord

Pedagogisk bedömning, skolans dokumentation, professionsdriven skolutveckling, mellanledarskap, verksamhetsteori

Forskningsmiljö och nätverk

Skolutveckling och ledarskap (SKUL)

Nordiska Nätverket i Aktionsforskning (NNAF)

 

Senaste publikationer

”Både katederundervisning och elevcentrering fungerar”
Eva Bergman, Åsa Hirsh, Camilo von Greiff
Dagens Nyheter, Artikel i dagstidning 2020
Artikel i dagstidning

Vi kan inte ha det så här
Anette Jahnke, Åsa Hirsh
Skola och Samhälle, Artikel i övriga tidskrifter 2020
Artikel i övriga tidskrifter

When assessment is a constant companion: students’ experiences of instruction in an era of intensified assessment focus
Åsa Hirsh
Nordic Journal of Studies in Educational Policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Benefits and Challenges of Learning Technologies for Educational Assessment
Åsa Hirsh
ECER Conference. Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future. Hamburg, 2-6 September 2019. , ECER, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Teachers leading teachers – understanding middle-leaders’ role and thoughts about career in the context of a changed division of labour
Åsa Hirsh, Ingela Bergmo-Prvulovic
School Leadership and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 60

2020

”Både katederundervisning och elevcentrering fungerar”
Eva Bergman, Åsa Hirsh, Camilo von Greiff
Dagens Nyheter, Artikel i dagstidning 2020
Artikel i dagstidning

Vi kan inte ha det så här
Anette Jahnke, Åsa Hirsh
Skola och Samhälle, Artikel i övriga tidskrifter 2020
Artikel i övriga tidskrifter

When assessment is a constant companion: students’ experiences of instruction in an era of intensified assessment focus
Åsa Hirsh
Nordic Journal of Studies in Educational Policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2019

Benefits and Challenges of Learning Technologies for Educational Assessment
Åsa Hirsh
ECER Conference. Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future. Hamburg, 2-6 September 2019. , ECER, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Teachers leading teachers – understanding middle-leaders’ role and thoughts about career in the context of a changed division of labour
Åsa Hirsh, Ingela Bergmo-Prvulovic
School Leadership and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 60

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?