Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Åsa Hirsh

Universitetslektor

Åsa Hirsh
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
asa.hirsh@gu.se
031-786 4481

Rumsnummer: A3 338
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Åsa Hirsh

Forskningsintresse

Min forskning är särskilt inriktad på frågor som rör pedagogisk bedömning (inkl lärares dokumentation av kunskap och för lärande), lärares formativa klassrumsarbete, professionsdriven skolutveckling, samt organisation och ledning av skolutvecklande processer. Teoretiskt tar jag min utgångspunkt i sociokulturella och verksamhetsteoretiska perspektiv.

Undervisningsintresse

Jag har under många år undervisat på lärarprogrammet i kurser om bedömning & betygssättning, utvärdering och skolutveckling samt skolans uppdrag och lärarens profession. Bedömningsfrågor undervisar jag även om i högskolepedagogiska kurser om bedömning och examination i högre utbildning, liksom i forskarutbildningskurser. Därtill har jag under ett flertal år undervisat i kurser för verksamma lärare inom ramen för magister- och masterprogram, och då främst kring frågor som är knutna till professionsdriven skolutveckling, men även vetenskaplig metod.

Nyckelord

Pedagogisk bedömning, skolans dokumentation, professionsdriven skolutveckling, mellanledarskap, verksamhetsteori

Forskningsmiljö och nätverk

Skolutveckling och ledarskap (SKUL)

Nordiska Nätverket i Aktionsforskning (NNAF)

 

Senaste publikationer

Teachers leading teachers - understanding middle-leaders' role and thoughts about career in the context of a changed division of labour
Åsa Hirsh, I. Bergmo-Prvulovic
School Leadership & Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Feedback i skrivundervisningen: Systematisk översikt 2018:01
Åsa Hirsh, Per Holmberg, Johan Samuelsson, Johan Wallin
Solna, Skolforskningsinstitutets systematiska översikter, Rapport 2018
Rapport

Teachers leading teachers – understanding middle-leaders’ role and thoughts about career in the context of a changed division of labour
Åsa Hirsh, Ingela Bergmo-Prvulovic
School Leadership and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teachers Leading Teachers: The Need to Understand Middle-leaders' Career Thinking in a Changed Division of Labour.
Åsa Hirsh, Ingela Bergmo-Prvulovic
ECER Congress, Bolzano, Italy, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Mapping and Exploring High Impact Research Reviews on Teaching.
Åsa Hirsh, Henrik Roman, Daniel Sundberg, Claes Nilholm, Eva Forsberg
ECER Congress, Bolzano, Italy, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Mapping reviews on teaching – a preliminary inventory.
Åsa Hirsh, Henrik Roman, Daniel Sundberg, Claes Nilholm, Eva Forsberg
Nordic Educational Research Association (NERA), 8-10 March, University of Oslo, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 46

2019

Teachers leading teachers - understanding middle-leaders' role and thoughts about career in the context of a changed division of labour
Åsa Hirsh, I. Bergmo-Prvulovic
School Leadership & Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

Feedback i skrivundervisningen: Systematisk översikt 2018:01
Åsa Hirsh, Per Holmberg, Johan Samuelsson, Johan Wallin
Solna, Skolforskningsinstitutets systematiska översikter, Rapport 2018
Rapport

Teachers leading teachers – understanding middle-leaders’ role and thoughts about career in the context of a changed division of labour
Åsa Hirsh, Ingela Bergmo-Prvulovic
School Leadership and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teachers Leading Teachers: The Need to Understand Middle-leaders' Career Thinking in a Changed Division of Labour.
Åsa Hirsh, Ingela Bergmo-Prvulovic
ECER Congress, Bolzano, Italy, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Mapping and Exploring High Impact Research Reviews on Teaching.
Åsa Hirsh, Henrik Roman, Daniel Sundberg, Claes Nilholm, Eva Forsberg
ECER Congress, Bolzano, Italy, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Mapping reviews on teaching – a preliminary inventory.
Åsa Hirsh, Henrik Roman, Daniel Sundberg, Claes Nilholm, Eva Forsberg
Nordic Educational Research Association (NERA), 8-10 March, University of Oslo, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 46

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?