Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Michael Hansen

Databasansvarig

Michael Hansen
Databasansvarig
michael.hansen@ped.gu.se
031-786 2165

Rumsnummer: A3 313
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Michael Hansen

Forskningsintressen
Jag är intresserad av villkoren för kunskapsbildning kring pedagogiska eller utbildningsvetenskapliga frågor. Globalt och historiskt är den samlade mängden genomförda vetenskapliga undersökningar inom området enorm. Men hur är all denna erfarenhet organiserad och hur kan resultat från olika studier, länder eller forskningstraditioner relateras till varandra? Gemenskap med avseende på teorier, begrepp och tekniker för dataproduktion är viktiga element i byggandet av kunskap med relevans över tid och rum, men hur ser hur ser forskarsamhällets interna kommunikation egentligen ut?

Jag arbetar med en avhandling baserad på ett antal fallstudier av skriftlig kommunikation inom det utbildningsvetenskapliga fältet. Studierna är i huvudsak begränsade till specifika delar av den pedagogiska forskningen, t.ex. forskning om klassrum och undervisning, men jag försöker även studera svensk utbildningsvetenskap mer allmänt. En angelägen fråga att undersöka empiriskt är den s.k. fragmentering som många menar kännetecknar samhälls- och beteendevetenskapernas interna kommunikation. Avhandlingens dataunderlag är i huvudsak vetenskapliga publikationer t.ex. artiklar i nationella och internationella tidskrifter inom utbildningsvetenskap.

Undervisningsintressen
Det är alltid stimulerande att undervisa om samhällsvetenskapliga forskningsmetoder eftersom det ofta blir diskussioner om möjligheter och svårigheter för den som vill belysa pedagogiska frågor med empiriska undersökningar.

Nyckelord
pedagogiska effekter, klassrumsforskning, social snedrekrytering, kvantitativa metoder, kommunikation, vetenskapsstudier.

Forskningsmiljöer och projekt
Forskningsgruppen Pedagogik och Politik
Forskningsprojektet Bildningsgångar och skolresultat i det senmoderna samhället

Senaste publikationer

Significant signs: a case study of citation practices in educational research
Michael Hansen
International Journal of Research and Method in Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Undervisning och makt i klassrummet
Michael Hansen, Sverker Lindblad, Olof Reichenberg Carlström
Lindblad, S. & Lundahl, L. (red): Utbildning - makt och politik, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Vetenskaplig kommunikation inom utbildningsområdet - två empiriska studier
Michael Hansen
Göteborg, University of Gothenburg, Licentiatsavhandling 2014
Licentiatsavhandling

Young children’s experience of aesthetics in preschool
Ingrid Pramling Samuelsson, Sonja Sheridan, Michael Hansen
Nordisk Barnehageforskning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Classroom Interaction in Changing Contexts: Positions and Practices Performed in Recordings from 1960s into 2000s
Sverker Lindblad, Olof Reichenberg Carlström, Martin Harling, Michael Hansen
Curriculum and Evaluation: Themes and Territories. Papers from Nordic Curriculum Conference, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

An Informed and Rational Choice: Student Identity and Secondary School Markets
Michael Hansen, Sverker Lindblad
Paper presented at the European Conference on Educational Research (ECER), September 2011, Berlin, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2011
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Educational Research Communication and Research Organization: International Research Arenas in a Scandinavian Welfare State Context
Michael Hansen, Sverker Lindblad
Paper presented at the AERA-meeting in New Orleans, April 7-13, 2011, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2011
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 21

2016

Significant signs: a case study of citation practices in educational research
Michael Hansen
International Journal of Research and Method in Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Undervisning och makt i klassrummet
Michael Hansen, Sverker Lindblad, Olof Reichenberg Carlström
Lindblad, S. & Lundahl, L. (red): Utbildning - makt och politik, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

2014

Vetenskaplig kommunikation inom utbildningsområdet - två empiriska studier
Michael Hansen
Göteborg, University of Gothenburg, Licentiatsavhandling 2014
Licentiatsavhandling

2013

Young children’s experience of aesthetics in preschool
Ingrid Pramling Samuelsson, Sonja Sheridan, Michael Hansen
Nordisk Barnehageforskning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2012

2011

Classroom Interaction in Changing Contexts: Positions and Practices Performed in Recordings from 1960s into 2000s
Sverker Lindblad, Olof Reichenberg Carlström, Martin Harling, Michael Hansen
Curriculum and Evaluation: Themes and Territories. Papers from Nordic Curriculum Conference, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

An Informed and Rational Choice: Student Identity and Secondary School Markets
Michael Hansen, Sverker Lindblad
Paper presented at the European Conference on Educational Research (ECER), September 2011, Berlin, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2011
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Educational Research Communication and Research Organization: International Research Arenas in a Scandinavian Welfare State Context
Michael Hansen, Sverker Lindblad
Paper presented at the AERA-meeting in New Orleans, April 7-13, 2011, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2011
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2010

Visar 1 - 10 av 21

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?