Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ilse Hakvoort

Universitetslektor

Ilse Hakvoort
Universitetslektor , Viceprefekt
Akademisk grad: Docent,
ilse.hakvoort@ped.gu.se
031-786 2485

Rumsnummer: A2 172
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Ilse Hakvoort

Forskningsområdet som jag forskar inom är Konflikthantering i förskolan och skolan. Jag är intresserat av den typen av konflikter som befinner sig i ett inledande stadium och som ännu inte hunnit eskalera till diskriminering eller våldsamma konflikter; de konflikter som är möjliga att hantera genom förhandling och medling. Centrala frågor är hur konflikt situationer kan omvandlas till lärande situationer; vilka konfliktkunskaper vuxna i förskolan och skolan behöver; vilka föreställningar och strategier stödjer eller hindrar lärande i hantering konflikter.

Pågående forskning: Omvärdera konflikter: En undersökning av lärarens syn på konflikter som är i ett inledande stadium och hur de kan användas för att stärka lärandet. Läs mer om projektet här

Pågående ERASMUS+ Strategisk partnership project:
EduCATe– European nonviolent Conflict management for educators: Advocacy and Training. Läs mer på följande sidan. (2015-2018)

LCP – Learning Communities for Peace (2016-2019)

Undervisning
Även min undervisning präglas av mitt intresse i konflikthantering i skolan. Jag är inblandad i kurser, kursmoment, uppdragskurser, öppna föreläsningar och studiecirklar som rör konflikthantering i skolan. Dessutom har jag jobbat med Skolverket uppdragskurs Värdegrund och likabehandling i teori och praktik 2012-2014.

I mitt arbete finns ett särskilt intresse för internationalisering.
 

Nyckelord
konflikthantering i skolan, barns rättigheter, fredsutbildning, fredsbegrepp, internationalisering

Senaste publikationer

A bibliometric review of approaches to address conflicts in schools: Exploring the intellectual base
Ilse Hakvoort, Jonas Lindahl, Agneta Lundström
Conflict Resolution Quarterly, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Building a Learning Community for Peace through Partnership with School
Ilse Hakvoort, Ann-Katrin Swärd, Kajsa Svensson
ECER 2019, 3-6 September 2019, Hamburg, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teachers’ Understanding and Management of Emerging Conflicts
Ilse Hakvoort, Kristoffer Larsson, Agneta Lundström
ECER 2019, 3-6 September 2019, Hamburg, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att begreppsliggöra konflikt och konflikthantering i skolan
Ilse Hakvoort
Pihlgren, A. S. (red). Skolans konflikter. Vad varje lärare bör veta, Lund, Studentlitteratur , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus
Ilse Hakvoort, Agneta Lundström
Malmö, Gleerups, Bok 2019
Bok

Advocacy for NVCT in Sweden.
Arja Kostiainen, Ilse Hakvoort
Barbeito C. & Delvou M. (Eds) Advocacy for Nonviolent Conflict Transformation Education: State of the Art in Five European Countries and at the European Level, Kapitel i rapport 2018
Kapitel i rapport

Teacher training in Sweden.
Ilse Hakvoort, Arja Kostiainen
Hakvoort, I, Kostiainen, A., Passerini, E. (Eds), Teacher & Conflict: where are we? State of the Art Report on Teacher training in Nonviolent conflict transformation in Europe, Kapitel i rapport 2018
Kapitel i rapport

Teachers’ understandings of emerging conflicts
Ilse Hakvoort, Kristoffer Larsson, Agneta Lundström
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teachers' Contribution to Sustainable Conflict Resolution Approaches
Ilse Hakvoort, Agneta Lundström, Kristoffer Larsson
American Educational Research Association Conference Online Program 2018, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

School-Related Conflicts and Conflict Resolution 1996–2015: A Bibliometric Review of Publication Activity and Research Themes
Ilse Hakvoort, Jonas Lindahl, Agneta Lundström
American Educational Research Association Conference Online Program 2018, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 42

2019

A bibliometric review of approaches to address conflicts in schools: Exploring the intellectual base
Ilse Hakvoort, Jonas Lindahl, Agneta Lundström
Conflict Resolution Quarterly, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Building a Learning Community for Peace through Partnership with School
Ilse Hakvoort, Ann-Katrin Swärd, Kajsa Svensson
ECER 2019, 3-6 September 2019, Hamburg, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teachers’ Understanding and Management of Emerging Conflicts
Ilse Hakvoort, Kristoffer Larsson, Agneta Lundström
ECER 2019, 3-6 September 2019, Hamburg, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att begreppsliggöra konflikt och konflikthantering i skolan
Ilse Hakvoort
Pihlgren, A. S. (red). Skolans konflikter. Vad varje lärare bör veta, Lund, Studentlitteratur , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus
Ilse Hakvoort, Agneta Lundström
Malmö, Gleerups, Bok 2019
Bok

2018

Advocacy for NVCT in Sweden.
Arja Kostiainen, Ilse Hakvoort
Barbeito C. & Delvou M. (Eds) Advocacy for Nonviolent Conflict Transformation Education: State of the Art in Five European Countries and at the European Level, Kapitel i rapport 2018
Kapitel i rapport

Teacher training in Sweden.
Ilse Hakvoort, Arja Kostiainen
Hakvoort, I, Kostiainen, A., Passerini, E. (Eds), Teacher & Conflict: where are we? State of the Art Report on Teacher training in Nonviolent conflict transformation in Europe, Kapitel i rapport 2018
Kapitel i rapport

Teachers’ understandings of emerging conflicts
Ilse Hakvoort, Kristoffer Larsson, Agneta Lundström
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teachers' Contribution to Sustainable Conflict Resolution Approaches
Ilse Hakvoort, Agneta Lundström, Kristoffer Larsson
American Educational Research Association Conference Online Program 2018, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

School-Related Conflicts and Conflict Resolution 1996–2015: A Bibliometric Review of Publication Activity and Research Themes
Ilse Hakvoort, Jonas Lindahl, Agneta Lundström
American Educational Research Association Conference Online Program 2018, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 42

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?