Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ilse Hakvoort

Universitetslektor

Ilse Hakvoort
Universitetslektor , Viceprefekt
Akademisk grad: Docent,
ilse.hakvoort@ped.gu.se
031-786 2485

Rumsnummer: A2 172
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Ilse Hakvoort

Forskningsområdet som jag forskar inom är Konflikthantering i förskolan och skolan. Jag är intresserat av den typen av konflikter som befinner sig i ett inledande stadium och som ännu inte hunnit eskalera till diskriminering eller våldsamma konflikter; de konflikter som är möjliga att hantera genom förhandling och medling. Centrala frågor är hur konflikt situationer kan omvandlas till lärande situationer; vilka konfliktkunskaper vuxna i förskolan och skolan behöver; vilka föreställningar och strategier stödjer eller hindrar lärande i hantering konflikter.

Pågående forskning: Omvärdera konflikter: En undersökning av lärarens syn på konflikter som är i ett inledande stadium och hur de kan användas för att stärka lärandet. Läs mer om projektet här

Pågående ERASMUS+ Strategisk partnership project:
EduCATe– European nonviolent Conflict management for educators: Advocacy and Training. Läs mer på följande sidan. (2015-2018)

LCP – Learning Communities for Peace (2016-2019)

Undervisning
Även min undervisning präglas av mitt intresse i konflikthantering i skolan. Jag är inblandad i kurser, kursmoment, uppdragskurser, öppna föreläsningar och studiecirklar som rör konflikthantering i skolan. Dessutom har jag jobbat med Skolverket uppdragskurs Värdegrund och likabehandling i teori och praktik 2012-2014.

I mitt arbete finns ett särskilt intresse för internationalisering.
 

Nyckelord
konflikthantering i skolan, barns rättigheter, fredsutbildning, fredsbegrepp, internationalisering

Senaste publikationer

Att begreppsliggöra konflikt och konflikthantering i skolan
Ilse Hakvoort
Pihlgren, A. S. (red). Skolans konflikter. Vad varje lärare bör veta, Lund, Studentlitteratur , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus
Ilse Hakvoort, Agneta Lundström
Malmö, Gleerups, Bok 2019
Bok

Advocacy for NVCT in Sweden.
Arja Kostiainen, Ilse Hakvoort
Barbeito C. & Delvou M. (Eds) Advocacy for Nonviolent Conflict Transformation Education: State of the Art in Five European Countries and at the European Level, Kapitel i rapport 2018
Kapitel i rapport

Teacher training in Sweden.
Ilse Hakvoort, Arja Kostiainen
Hakvoort, I, Kostiainen, A., Passerini, E. (Eds), Teacher & Conflict: where are we? State of the Art Report on Teacher training in Nonviolent conflict transformation in Europe, Kapitel i rapport 2018
Kapitel i rapport

Teachers’ understandings of emerging conflicts
Ilse Hakvoort, Kristoffer Larsson, Agneta Lundström
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teachers' Contribution to Sustainable Conflict Resolution Approaches
Ilse Hakvoort, Agneta Lundström, Kristoffer Larsson
American Educational Research Association Conference Online Program 2018, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

School-Related Conflicts and Conflict Resolution 1996–2015: A Bibliometric Review of Publication Activity and Research Themes
Ilse Hakvoort, Jonas Lindahl, Agneta Lundström
American Educational Research Association Conference Online Program 2018, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

A Bibliometric Review of Research on School-based Conflicts and Conflict-resolution
Ilse Hakvoort, Lindahl Jonas, Agneta Lundström
ECER 2017, 22-25 August 2017, Copenhagen, Danmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Swedish teachers’ understanding of emerging conflicts in their classroom
Ilse Hakvoort, Kristoffer Larsson, Agneta Lundström
NERA 45th Congress, 23-25 March 2017, Copenhagen, Danmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 39

2019

Att begreppsliggöra konflikt och konflikthantering i skolan
Ilse Hakvoort
Pihlgren, A. S. (red). Skolans konflikter. Vad varje lärare bör veta, Lund, Studentlitteratur , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus
Ilse Hakvoort, Agneta Lundström
Malmö, Gleerups, Bok 2019
Bok

2018

Advocacy for NVCT in Sweden.
Arja Kostiainen, Ilse Hakvoort
Barbeito C. & Delvou M. (Eds) Advocacy for Nonviolent Conflict Transformation Education: State of the Art in Five European Countries and at the European Level, Kapitel i rapport 2018
Kapitel i rapport

Teacher training in Sweden.
Ilse Hakvoort, Arja Kostiainen
Hakvoort, I, Kostiainen, A., Passerini, E. (Eds), Teacher & Conflict: where are we? State of the Art Report on Teacher training in Nonviolent conflict transformation in Europe, Kapitel i rapport 2018
Kapitel i rapport

Teachers’ understandings of emerging conflicts
Ilse Hakvoort, Kristoffer Larsson, Agneta Lundström
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teachers' Contribution to Sustainable Conflict Resolution Approaches
Ilse Hakvoort, Agneta Lundström, Kristoffer Larsson
American Educational Research Association Conference Online Program 2018, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

School-Related Conflicts and Conflict Resolution 1996–2015: A Bibliometric Review of Publication Activity and Research Themes
Ilse Hakvoort, Jonas Lindahl, Agneta Lundström
American Educational Research Association Conference Online Program 2018, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

2017

A Bibliometric Review of Research on School-based Conflicts and Conflict-resolution
Ilse Hakvoort, Lindahl Jonas, Agneta Lundström
ECER 2017, 22-25 August 2017, Copenhagen, Danmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Swedish teachers’ understanding of emerging conflicts in their classroom
Ilse Hakvoort, Kristoffer Larsson, Agneta Lundström
NERA 45th Congress, 23-25 March 2017, Copenhagen, Danmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Visar 1 - 10 av 39

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?