Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ilse Hakvoort

Universitetslektor

Ilse Hakvoort
Universitetslektor , Viceprefekt
Akademisk grad: Docent,
ilse.hakvoort@ped.gu.se
031-786 2485

Rumsnummer: A2 172
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Ilse Hakvoort

Forskningsområdet som jag forskar inom är Konflikthantering i förskolan och skolan. Jag är intresserat av den typen av konflikter som befinner sig i ett inledande stadium och som ännu inte hunnit eskalera till diskriminering eller våldsamma konflikter; de konflikter som är möjliga att hantera genom förhandling och medling. Centrala frågor är hur konflikt situationer kan omvandlas till lärande situationer; vilka konfliktkunskaper vuxna i förskolan och skolan behöver; vilka föreställningar och strategier stödjer eller hindrar lärande i hantering konflikter.

Pågående forskning: Omvärdera konflikter: En undersökning av lärarens syn på konflikter som är i ett inledande stadium och hur de kan användas för att stärka lärandet. Läs mer om projektet här

Pågående ERASMUS+ Strategisk partnership project:
EduCATe– European nonviolent Conflict management for educators: Advocacy and Training. Läs mer på följande sidan. (2015-2018)

LCP – Learning Communities for Peace (2016-2019)

Undervisning
Även min undervisning präglas av mitt intresse i konflikthantering i skolan. Jag är inblandad i kurser, kursmoment, uppdragskurser, öppna föreläsningar och studiecirklar som rör konflikthantering i skolan. Dessutom har jag jobbat med Skolverket uppdragskurs Värdegrund och likabehandling i teori och praktik 2012-2014.

I mitt arbete finns ett särskilt intresse för internationalisering.
 

Nyckelord
konflikthantering i skolan, barns rättigheter, fredsutbildning, fredsbegrepp, internationalisering

Senaste publikationer

Teachers’ understandings of emerging conflicts
Ilse Hakvoort, Kristoffer Larsson, Agneta Lundström
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teachers' Contribution to Sustainable Conflict Resolution Approaches
Ilse Hakvoort, Agneta Lundström, Kristoffer Larsson
American Educational Research Association Conference Online Program 2018, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

School-Related Conflicts and Conflict Resolution 1996–2015: A Bibliometric Review of Publication Activity and Research Themes
Ilse Hakvoort, Jonas Lindahl, Agneta Lundström
American Educational Research Association Conference Online Program 2018, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

A Bibliometric Review of Research on School-based Conflicts and Conflict-resolution
Ilse Hakvoort, Lindahl Jonas, Agneta Lundström
ECER 2017, 22-25 August 2017, Copenhagen, Danmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Swedish teachers’ understanding of emerging conflicts in their classroom
Ilse Hakvoort, Kristoffer Larsson, Agneta Lundström
NERA 45th Congress, 23-25 March 2017, Copenhagen, Danmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Primary school teachers’ understanding of emerging conflicts
Ilse Hakvoort, Agneta Lundström, Kristoffer Larsson, Åke Ingerman
Different horizons: setting directions for phenomenographic research, EARLI Special Interest Group 9, Phenomenography and Variation Theory, Gothenburg 24-26 Aug, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Conflict Resolution in the Swedish Teacher Education: What has happened since 2011?
Ilse Hakvoort, Agneta Lundström
NERA 44th Congress, 9-11 March 2016, Helsinki, Finland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Konflikthantering i professionellt lärarskap - 3 uppl
Ilse Hakvoort, Birgitta Friberg
Malmö, Gleerups, Samlingsverk 2015
Samlingsverk

Professor Ed Cairns: A personal and professional biography.
Mícheál D Roe, Martyn Barrett, Daniel Bar-tal, Diane Bretherton, Andrew Dawes et al.
Peace and Conflict: The Journal of Peace Psychology, Artikel i övriga tidskrifter 2014
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 35

2018

Teachers’ understandings of emerging conflicts
Ilse Hakvoort, Kristoffer Larsson, Agneta Lundström
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teachers' Contribution to Sustainable Conflict Resolution Approaches
Ilse Hakvoort, Agneta Lundström, Kristoffer Larsson
American Educational Research Association Conference Online Program 2018, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

School-Related Conflicts and Conflict Resolution 1996–2015: A Bibliometric Review of Publication Activity and Research Themes
Ilse Hakvoort, Jonas Lindahl, Agneta Lundström
American Educational Research Association Conference Online Program 2018, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

2017

A Bibliometric Review of Research on School-based Conflicts and Conflict-resolution
Ilse Hakvoort, Lindahl Jonas, Agneta Lundström
ECER 2017, 22-25 August 2017, Copenhagen, Danmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Swedish teachers’ understanding of emerging conflicts in their classroom
Ilse Hakvoort, Kristoffer Larsson, Agneta Lundström
NERA 45th Congress, 23-25 March 2017, Copenhagen, Danmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Primary school teachers’ understanding of emerging conflicts
Ilse Hakvoort, Agneta Lundström, Kristoffer Larsson, Åke Ingerman
Different horizons: setting directions for phenomenographic research, EARLI Special Interest Group 9, Phenomenography and Variation Theory, Gothenburg 24-26 Aug, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Conflict Resolution in the Swedish Teacher Education: What has happened since 2011?
Ilse Hakvoort, Agneta Lundström
NERA 44th Congress, 9-11 March 2016, Helsinki, Finland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

Konflikthantering i professionellt lärarskap - 3 uppl
Ilse Hakvoort, Birgitta Friberg
Malmö, Gleerups, Samlingsverk 2015
Samlingsverk

2014

Professor Ed Cairns: A personal and professional biography.
Mícheál D Roe, Martyn Barrett, Daniel Bar-tal, Diane Bretherton, Andrew Dawes et al.
Peace and Conflict: The Journal of Peace Psychology, Artikel i övriga tidskrifter 2014
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 35

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?