Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kajsa Hansen Yang

Universitetslektor

Kajsa Hansen Yang
Universitetslektor
Docent
Akademisk grad: Docent,
kajsa.yang-hansen@ped.gu.se
031-786 2397

Rumsnummer: A2 432
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: komparativ pedagogik, effekter av social bakgrund, pedagogiska mätningar, flernivåanalys,latenta variabler, strukturell ekvationsmodellering


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Kajsa Hansen Yang

Forskningsintressen
Mina forskningsintressen ligger inom området internationella jämförelser av utbildningssystem, s.k. komparativ pedagogik. En av de frågor som jag försöker besvara är varför det fi nns stora skillnader mellan skolors resultat i vissa länder medan de är små i andra. Elevers sociala bakgrund betyder också olika mycket för deras studieresultat i olika länder. För att besvara sådana frågor har jag utnyttjat de stora datamaterialen från undersökningar som IEA Reading Literacy Study, PIRLS och TIMSS. De stora datamaterialen kräver särskilda analytiska ansatser, t.ex. fl ernivåanalys och latent variabelmodellering. Metodutveckling inom detta område har kommit att bli ett annat av mina huvudintressen.

Undervisningsintressen
Jag undervisar gärna inom det utbildningssociologiska området, särskilt om samspelet mellan sociala och utbildningsmässiga ojämlikheter i ett internationellt perspektiv. Metoder inom pedagogisk mätning och grundläggande statistik är också områden som engagerar mig.

Nyckelord
komparativ pedagogik, utbildningssociologi, effekter av social bakgrund, pedagogiska mätningar, fl ernivåanalys, latenta variabler, strukturell ekvationsmodellering

Forskningsmiljöer och projekt
Forskning om Utbildningsresultat (FUR)

CESS: Causes and Effects of School Segregation in Swedish Schools

Organizational Differentiation and Educational Inequality in Different School Systems.

SOLO - Sambandet mellan social bakgrund och läsprestation i olika länder

Changes in educational policy for Swedish upper secondary school during two decades: Consequences for distribution of school resources, recruitment and outcomes (CHANCE)

 

Senaste publikationer

Are Mathematics Curricula Harmonizing Globally Over Time? Evidence from TIMSS National Research Coordinator Data
Stefan Johansson, Kajsa Yang Hansen
Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Identifying the key source of deteriorating educational equity in Sweden between 1998 and 2014
Kajsa Yang Hansen, Jan-Eric Gustafsson
International Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Changes in the Impact of Family Education on Student Educational Achievement in Sweden 1988–2014
Jan-Eric Gustafsson, Kajsa Yang Hansen
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Tackling Unobserved Heterogeneity in Socioeconomic Status and Opportunity to Learn, and their Effects on Academic Achievement
Victoria Rolfe, Kajsa Yang Hansen, Rolf Streitholt
Paper presented at ECER 2017 Copenhagen, Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Does schooling actually perpetuate educational inequality in mathematics performance? A question of validity
Kajsa Yang Hansen, Rolf Streitholt
at the 7th IEA International Research Conference, 28-30, June, 2017, Prague , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Curricula Harmonization? A Study Using Data From National Research Coordinators
Stefan Johansson, Kajsa Yang Hansen
7th IEA International Research Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 53

2019

Are Mathematics Curricula Harmonizing Globally Over Time? Evidence from TIMSS National Research Coordinator Data
Stefan Johansson, Kajsa Yang Hansen
Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

Identifying the key source of deteriorating educational equity in Sweden between 1998 and 2014
Kajsa Yang Hansen, Jan-Eric Gustafsson
International Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Changes in the Impact of Family Education on Student Educational Achievement in Sweden 1988–2014
Jan-Eric Gustafsson, Kajsa Yang Hansen
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2017

Tackling Unobserved Heterogeneity in Socioeconomic Status and Opportunity to Learn, and their Effects on Academic Achievement
Victoria Rolfe, Kajsa Yang Hansen, Rolf Streitholt
Paper presented at ECER 2017 Copenhagen, Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Does schooling actually perpetuate educational inequality in mathematics performance? A question of validity
Kajsa Yang Hansen, Rolf Streitholt
at the 7th IEA International Research Conference, 28-30, June, 2017, Prague , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Curricula Harmonization? A Study Using Data From National Research Coordinators
Stefan Johansson, Kajsa Yang Hansen
7th IEA International Research Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 53

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2015-04-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?