Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Susanne Gustavsson

Universitetslektor

Susanne Gustavsson
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
susanne.gustavsson@ped.gu.se
031-786 2347
0766-182347

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Susanne Gustavsson

Jag är anställd som lektor i pedagogik och arbetar idag huvudsakligen med yrkeslärarutbildningen och rektorsprogrammet. Jag är vetenskaplig ledare för yrkeslärarprogrammet. Förutom utbildning och forskning har jag erfarenhet av flera ledaruppdrag inom akademin. Jag har en bakgrund som yrkeslärare och har en lång erfarenhet av undervisning i olika typer av yrkesutbildning. 
 

Forskningsintresse
Mitt forskningsintresse finns inom två områden. Den ena området är yrkesutbildning och då främst yrkesutbildningens undervisningspraktik och yrkeslärande i skola och på arbetsplats. Jag har medverkat I studier om undervisning i gymnasieskolan, men också om undervisning i högskoleutbildning till exempel sjuksköterskeutbildning och lärarutbildning. Det andra området är skolutveckling och framför allt praktiknära studier. Jag är van att samverka med skolor och lärare både i samband med utvecklingsarbete och i forskningsprojekt. Just nu är jag ordförande i ledningsgruppen för Nordiskt yrkespedagogiskt och yrkesdidaktiskt nätverk (NORDYRK) där jag samarbetar med företrädare för yrkesutbildning i övriga nordiska länder.

Undervisning
Jag är kursledare och undervisande lärare i yrkeslärarprogrammet. Där har jag också erfarenhet av den verksamhetsförlagda utbildningens planering, genomförande och utvärdering. I rektorsprogrammet är jag ansvarig för och undervisar i kursen om mål- och resultatstyrning. Jag har också ett uppdrag som utbildningsledare för en kursgrupp. Jag ägnar mig gärna åt handledning för lärare eller av examensarbete. Jag är van att arbeta i uppdragsutbildningar och förutom rektorsprogrammet har jag under senare år ansvarat för apl-utvecklarutbildning.

Nyckelord
Yrkesutbildning, gymnasieskolan, vuxenutbildning, undervisning, skolutveckling, praktiknära, aktionsforskning
 

Senaste publikationer

Yrkeslärares strategi för elevers framgång
Susanne Gustavsson
Didaktisk utvecklingsdialog - Lärares och skolledares professionella utveckling. A. Olin, J. Almqvist, L. Gyllander Torkildsen, K. Hamza (red.), Lund, Studentlitteratur , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

To challenge and to be challenged - teachers collective learning in higher education
Susanne Gustavsson, A. Andersen, M. Berglund
Reflective Practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Digitaliseringens utmaningar och möjligheter för undervisningen - exemplet körsimulering i naturbruksutbildning
Ingrid Berglund, Susanne Gustavsson, Giulia Messina Dahlberg
Nordyrk 2018, 11-13 juni Oslo, OsloMet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Editorial: Challenges and development in and of vocational teacher education
Ingrid Henning Loeb, Susanne Gustavsson
Nordic Journal of Vocational Education and Training, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Lärande för hållbar utveckling i yrkeslärarutbildning
Susanne Gustavsson, Ingrid Henning Loeb, Charlotta Kvarnemo
Nordic Journal of Vocational Education and Training, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The character of nursing students' critical reflection at the end of their education
Kicki Klaeson, Mia Berglund, Susanne Gustavsson
Journal of Nursing Education and Practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter i yrkeslärarprogrammet; exemplen hållbar utveckling och internationalisering
Susanne Gustavsson, Ingrid Henning Loeb, Ingela Gyllspång
NORDYRK, konferens, Högskolan Dalarna 7-9 juni 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The character of nursing students' critical reflection at the end of their education
Kicki Klaeson, Mia Berglund, Susanne Gustavsson
Journal Of Nursing Education And Practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Tema: Studiekulturer i högre utbildning - Design av flexibla lärandemiljöer
Susanne Gustavsson, A. Kjellström
Utbildning & Lärande , Inledande text i tidskrift 2017
Inledande text i tidskrift

Barns lärande och växande
Susanne Gustavsson
Stockholm, Liber , Lärobok 2016
Lärobok

Visar 1 - 10 av 27

2019

Yrkeslärares strategi för elevers framgång
Susanne Gustavsson
Didaktisk utvecklingsdialog - Lärares och skolledares professionella utveckling. A. Olin, J. Almqvist, L. Gyllander Torkildsen, K. Hamza (red.), Lund, Studentlitteratur , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

To challenge and to be challenged - teachers collective learning in higher education
Susanne Gustavsson, A. Andersen, M. Berglund
Reflective Practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

Digitaliseringens utmaningar och möjligheter för undervisningen - exemplet körsimulering i naturbruksutbildning
Ingrid Berglund, Susanne Gustavsson, Giulia Messina Dahlberg
Nordyrk 2018, 11-13 juni Oslo, OsloMet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Editorial: Challenges and development in and of vocational teacher education
Ingrid Henning Loeb, Susanne Gustavsson
Nordic Journal of Vocational Education and Training, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Lärande för hållbar utveckling i yrkeslärarutbildning
Susanne Gustavsson, Ingrid Henning Loeb, Charlotta Kvarnemo
Nordic Journal of Vocational Education and Training, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2017

The character of nursing students' critical reflection at the end of their education
Kicki Klaeson, Mia Berglund, Susanne Gustavsson
Journal of Nursing Education and Practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter i yrkeslärarprogrammet; exemplen hållbar utveckling och internationalisering
Susanne Gustavsson, Ingrid Henning Loeb, Ingela Gyllspång
NORDYRK, konferens, Högskolan Dalarna 7-9 juni 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The character of nursing students' critical reflection at the end of their education
Kicki Klaeson, Mia Berglund, Susanne Gustavsson
Journal Of Nursing Education And Practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Tema: Studiekulturer i högre utbildning - Design av flexibla lärandemiljöer
Susanne Gustavsson, A. Kjellström
Utbildning & Lärande , Inledande text i tidskrift 2017
Inledande text i tidskrift

2016

Barns lärande och växande
Susanne Gustavsson
Stockholm, Liber , Lärobok 2016
Lärobok

Visar 1 - 10 av 27

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?