Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Gudrun Erickson

Seniorforskare

Gudrun Erickson
Seniorforskare
Akademisk grad: Docent,
gudrun.erickson@ped.gu.se
031-786 2453

Rumsnummer: A3 311
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25, Pedagogen, Göteborgs universitet , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Projektledare för NAFS-projektet (Nationella prov i främmande språk). Engagerad i olika internationella projekt om bedömning av språkfärdighet


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Gudrun Erickson

Senior professor i pedagogik med inriktning mot språk och bedömning vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet. Ursprungligen lärare i språk.

Vetenskaplig ledare (tidigare projektledare) för NAFS (Nationella prov i främmande språk) samt till viss del engagerad i arbetet med den engelska delen av det svenska Högskoleprovet. Medverkat och medverkar i ett antal nationella och internationella projekt kring språk och bedömning. Medlem i styrgruppen för två projekt finansierade av Vetenskapsrådet: 2016-2018 i TAL, som undersöker samspelet mellan lärande, undervisning och bedömning av muntlig språkfärdighet i moderna språk och 2018-2021 i SEMLA, en nationell forskarskola för lärarutbildare med temat flerspråkighet. 2013-2016 President i EALTA, European Association for Language Testing and Assessment. 2016-2018 medlem i styrgruppen för ett projekt vid ECML (European Centre for Modern Languages) i Graz med fokus på utveckling av en 'Quality Assurance Matrix for CEFR Use'.

Viss undervisning kring bedömningsfrågor på olika utbildningsnivåer. Handledare för doktorander i språkdidaktik.

Mitt forsknings- och utvecklingsintresse rör främst bedömning av språklig kompetens - hur denna manifesteras och kan bedömas, såväl av den lärande individen själv som av externa aktörer. Arbetet har sin teoretiska förankring i en expanderad syn på validitet, med betoning av etiska och konsekvensrelaterade aspekter.

Länkar till forskningsmiljöer och projekt
Lärande och bedömning i språk
Nationella prov i främmande språk
European Association for Language Testing and Assessment

European Centre for Modern Languages

Senaste publikationer

Learning, teaching and assessment of second foreign languages in Swedish lower secondary school – dilemmas and prospects
Camilla Bardel, Gudrun Erickson, Rakel Österberg
Apples – Journal of Applied Language Studies , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning, teaching and assessment of second foreign languages in school contexts
Jonas Granfeldt, Camilla Bardel, Gudrun Erickson, Susan Sayehli, Malin Ågren et al.
Apples - Journal of Applied Language Studies, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

Nationella prov i Sverige – tradition, utmaning, förändring
Jan-Eric Gustafsson, Gudrun Erickson
Acta Didactica Norge , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Extern bedömning av kunskap eller Om värdet av att se med andras ögon
Gudrun Erickson
Artikel inom ramen för Skolverkets webbkurs om likvärdighet, Stockholm, Skolverket, Övrigt 2018
Övrigt

Hur kan muntlig interaktion bedömas utifrån styrdokumenten i moderna språk?
Åsa Sebestyén, Gudrun Erickson
Artikel inom ramen för Språksprånget - Skolverkets webbaserade kompetensutveckling för lärare i moderna språk; Modul: Muntlig språkutveckling; Del 8, Stockholm, Skolverket, Övrigt 2018
Övrigt

Hur kan bedömning främja språklärande och muntlig språkutveckling?
Gudrun Erickson, Åsa Sebestyén
Artikel inom ramen för Språksprånget - Skolverkets webbaserade kompetensutveckling för lärare i moderna språk; Modul: Muntlig språkutveckling; Del 7, Stockholm, Skolverket, Övrigt 2018
Övrigt

Språk för alla - eller bara för vissa? - Om moderna språk i svensk grundskola
Gudrun Erickson
Presentation vid Utbildningsvetenskapliga fakultetens samverkanskonferens Forskning pågår; GU 31 okt , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Standardization and variability
Gudrun Erickson
Baird, J-A., Isaacs, T., Opposs, D. & Gray, L. Examination Standards: How measures and meanings differ around the world., London, UCL Institute of Education Press, University College London, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Bedömning av språklig kompetens
Gudrun Erickson
I Erickson, G. (red). (2018). Att bedöma språklig kompetens: Rapporter från projektet Nationella prov i främmande språk, Göteborg: Göteborgs universitet, Kapitel i rapport 2018
Kapitel i rapport

Visar 1 - 10 av 122

2019

Learning, teaching and assessment of second foreign languages in Swedish lower secondary school – dilemmas and prospects
Camilla Bardel, Gudrun Erickson, Rakel Österberg
Apples – Journal of Applied Language Studies , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning, teaching and assessment of second foreign languages in school contexts
Jonas Granfeldt, Camilla Bardel, Gudrun Erickson, Susan Sayehli, Malin Ågren et al.
Apples - Journal of Applied Language Studies, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

2018

Nationella prov i Sverige – tradition, utmaning, förändring
Jan-Eric Gustafsson, Gudrun Erickson
Acta Didactica Norge , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Extern bedömning av kunskap eller Om värdet av att se med andras ögon
Gudrun Erickson
Artikel inom ramen för Skolverkets webbkurs om likvärdighet, Stockholm, Skolverket, Övrigt 2018
Övrigt

Hur kan muntlig interaktion bedömas utifrån styrdokumenten i moderna språk?
Åsa Sebestyén, Gudrun Erickson
Artikel inom ramen för Språksprånget - Skolverkets webbaserade kompetensutveckling för lärare i moderna språk; Modul: Muntlig språkutveckling; Del 8, Stockholm, Skolverket, Övrigt 2018
Övrigt

Hur kan bedömning främja språklärande och muntlig språkutveckling?
Gudrun Erickson, Åsa Sebestyén
Artikel inom ramen för Språksprånget - Skolverkets webbaserade kompetensutveckling för lärare i moderna språk; Modul: Muntlig språkutveckling; Del 7, Stockholm, Skolverket, Övrigt 2018
Övrigt

Språk för alla - eller bara för vissa? - Om moderna språk i svensk grundskola
Gudrun Erickson
Presentation vid Utbildningsvetenskapliga fakultetens samverkanskonferens Forskning pågår; GU 31 okt , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Standardization and variability
Gudrun Erickson
Baird, J-A., Isaacs, T., Opposs, D. & Gray, L. Examination Standards: How measures and meanings differ around the world., London, UCL Institute of Education Press, University College London, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Bedömning av språklig kompetens
Gudrun Erickson
I Erickson, G. (red). (2018). Att bedöma språklig kompetens: Rapporter från projektet Nationella prov i främmande språk, Göteborg: Göteborgs universitet, Kapitel i rapport 2018
Kapitel i rapport

Visar 1 - 10 av 122

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?