Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Marianne Dovemark

Professor

Marianne Dovemark
Professor
Docent
Akademisk grad: Docent,
marianne.dovemark@gu.se
031-786 2774

Rumsnummer: A3 172
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Marianne Dovemark

 

Mina huvudsakliga forskningsintressen ligger inom ramen för utbildningsrelaterad etnografi med fokus på strukturella faktorer som klass, kön och etnicitet. Min forskning ägnas åt frågor om makt och inflytande, bland annat frågor som rör skolans styrning och marknadsorientering. Frågor av speciellt intresse är aspekter på inflytande och demokrati i relation till hur frågor om ansvar, flexibilitet och valfrihet kan beskrivas och förstås. Teoretiskt hör jag hemma i en kritisk tradition, metodologiskt med tonvikt i kritisk etnografi. För närvarande ingår jag i det pågående VR-finansierade forskningsprojektet: ”Inkluderande och konkurrerande? Gymnasieskolan i skärningspunkten mellan social inkludering och marknadisering”. Jag ingår i forskningsmiljön PAGE (Power and AGency in Education) vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs Universitet. Jag är också medlem i team 2 i Centre of Excellence “Justice through education in the Nordic countries” som finansieras av NordForsk (2013-2018).

 

Senaste publikationer

Hidden private power in the world of education – the case of Ifous Ltd.
Catarina Player-Koro, Marianne Dovemark
Paper presented at the European Conference on Educational research (ECER), Bolzano, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Social Justice in Swedish Post-16 Education? New preparatory programmes
Inger Erixon Arreman, Marianne Dovemark
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Deregulation, Privatisation and Marketisation of Nordic Comprehensive Education: Social Changes Reflected in Schooling
Marianne Dovemark, Sonja Kosunen, Jaakoo Kauko, Berglind Rós Magnúsdóttir, Petteri Hansen et al.
Education Inquiry, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Skolan, marknaden och prekariatet
Marianne Dovemark, Dennis Beach
Dahlstedt, M. & Fejes, A. (red.) Skolan marknaden och framtiden, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Systemet med fritt skolval måste bytas ut
Magnus Dahlstedt, Anderas Fejes, Dennis Beach, Nihad Bunar, Sara Carlbaum et al.
Svenska Dagbladet, Artikel i dagstidning 2018
Artikel i dagstidning

The performative culture in Swedish schools and how teachers cope with it
Marianne Dovemark, Ann-Sofie Holm
Karen Borgnakke, Marianne Dovemark & Sofia Marques (ed.) The postmodern professional: Contemporary learning practices, dilemmas and perspectives (Anthology) , London, Tufnell Press, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Contemporary Ethnographic educational research: Doings, researchers, generations.
Marianne Dovemark
Round table, presented at ECER, Copenhagen 21-25 August., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Tema: Skolan och marknaden
Marianne Dovemark, U Lundström
Utbildning och Demokrati, Special / temanummer av tidskrift 2017
Special / temanummer av tidskrift

Doing Ethnography in public areas.
Marianne Dovemark
Symposium on ethics and research in educational ethnography, presented at ECER conference, Copenhagen 21-25 August., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Valfrihetens dilemma i skola och utbildning
Marianne Dovemark
J. Almqvist, K. Hamza & A. Olin (red.). Undersöka och utveckla undervisning. Professionell utveckling för lärare., Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 60

2018

Hidden private power in the world of education – the case of Ifous Ltd.
Catarina Player-Koro, Marianne Dovemark
Paper presented at the European Conference on Educational research (ECER), Bolzano, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Social Justice in Swedish Post-16 Education? New preparatory programmes
Inger Erixon Arreman, Marianne Dovemark
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Deregulation, Privatisation and Marketisation of Nordic Comprehensive Education: Social Changes Reflected in Schooling
Marianne Dovemark, Sonja Kosunen, Jaakoo Kauko, Berglind Rós Magnúsdóttir, Petteri Hansen et al.
Education Inquiry, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Skolan, marknaden och prekariatet
Marianne Dovemark, Dennis Beach
Dahlstedt, M. & Fejes, A. (red.) Skolan marknaden och framtiden, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Systemet med fritt skolval måste bytas ut
Magnus Dahlstedt, Anderas Fejes, Dennis Beach, Nihad Bunar, Sara Carlbaum et al.
Svenska Dagbladet, Artikel i dagstidning 2018
Artikel i dagstidning

2017

The performative culture in Swedish schools and how teachers cope with it
Marianne Dovemark, Ann-Sofie Holm
Karen Borgnakke, Marianne Dovemark & Sofia Marques (ed.) The postmodern professional: Contemporary learning practices, dilemmas and perspectives (Anthology) , London, Tufnell Press, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Contemporary Ethnographic educational research: Doings, researchers, generations.
Marianne Dovemark
Round table, presented at ECER, Copenhagen 21-25 August., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Tema: Skolan och marknaden
Marianne Dovemark, U Lundström
Utbildning och Demokrati, Special / temanummer av tidskrift 2017
Special / temanummer av tidskrift

Doing Ethnography in public areas.
Marianne Dovemark
Symposium on ethics and research in educational ethnography, presented at ECER conference, Copenhagen 21-25 August., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Valfrihetens dilemma i skola och utbildning
Marianne Dovemark
J. Almqvist, K. Hamza & A. Olin (red.). Undersöka och utveckla undervisning. Professionell utveckling för lärare., Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 60

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2015-04-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?