Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ingrid Berglund

Universitetslektor

Ingrid Berglund
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
ingrid.berglund@gu.se
031-786 2345
0766-182345

Rumsnummer: A3 331
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Ingrid Berglund

Jag är anställd som lektor i pedagogik. 2009 disputerade jag med en avhandling om utbildning till byggnadsarbetare och har en bakgrund som lärare i gymnasial yrkesutbildning inom elprogrammet. Jag kan stoltsera med att jag var landets första behöriga kvinnliga ellärare. Mitt intresse för pedagogiska och didaktiska frågor väckte min lust att vidareutvecklas och fördjupa mina kunskaper.
 

Undervisning
Jag undervisar främst i yrkeslärarprogrammet och är kursansvarig lärare för kurserna ”Bedömning och betygssättning för yrkeslärare” och ” Verksamhetsförlagd utbildning 1 för yrkeslärare”. Jag handleder också studenter i examensarbete inom flera utbildningar inom institutionen samt föreläser också om min forskning i olika sammanhang nationellt och internationellt. Jag är ledamot i programrådet för yrkeslärarutbildningen.
 

Forskning
Mina forskningsintressen rör främst mot frågor som rör utvecklande av yrkeskunnande i skolförlagd undervisning och i arbetslivet. Jag har deltagit i och varit ledare för flera forskningsprojekt om gymnasial lärlingsutbildning i samband med införandet av den i gymnasiereformen 2011.
 

Som yrkeslärarutbildare och yrkesutövare grundas mitt forskningsintresse i att synliggöra yrkeskunnandets variation inom olika yrkesområden samt att motverka föreställningar om yrkeskunnande som praktiskt. Inom varje yrke finns behov av abstrakta (teoretiska) och specifika språkliga kunskaper som behöver lyftas fram. Bedömning av yrkeskunnande är ett område som innebär synliggörande av kunskaper och hur dessa kan utvecklas genom återkoppling och undervisning.

Användning av digitala redskap i yrkesutbildning är ett område som jag har intresserat mig för redan 2005 då jag gjorde min licentiatuppsats genom att undersöka elevers arbete med datorbaserade simulationsövningar i ämnet styrteknik på elprogrammet. För närvarande är jag också engagerad i ett projekt som handlar om körsimulatorer i naturbruksundervisning. 
 

Min forskning rör främst verksamhetsutvecklande perspektiv som verksamhetsteori och aktionsforskning. På institutionen deltar jag i forskningsmiljön PAGE, Power and Agency in Education.
 

Samverkan
Mitt forskningsintresse och min verksamhet som universitetslektor domineras av samverkansfrågor och integration av olika arenor för lärande. Som ordförande för Kollegiet för yrkeskunnande är samverkan mellan universitetet och det omgivande samhället i fokus. I kollegieverksamheten har vi som intention att lyfta fram forskning och utvecklingsprojekt för utbyte av erfarenheter och kunskaper med företrädare för skolor och forskare. Jag är också ledamot av Teknikcollege regionala råd i Göteborgsregionen.
 

Nyckelord
Yrkeskunnande, yrkesutbildning, lärlingsutbildning, samverkan skola och arbetsliv, yrkesdidaktik, bedömning, simulering.

 

Senaste publikationer

The attractiveness of gardening VET. Influential (mis)conceptions and possible initiatives that can be taken to increase the attractiveness.
Ingrid Berglund
ECER 2018, 4-7 september, Bolzano, Italy, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Svensk yrkeslärarutbildning efter reformen 2011 – om antagning, praktik/VFU och läraranställning
Ingrid Berglund
Nordyrk 2018, 11-13/6 i Oslo (OsloMet), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Digitaliseringens utmaningar och möjligheter för undervisningen - exemplet körsimulering i naturbruksutbildning
Ingrid Berglund, Susanne Gustavsson, Giulia Messina Dahlberg
Nordyrk 2018, 11-13 juni Oslo, OsloMet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Vocational teachers' assessment actions as border workers between school and workplace.
Ingrid Berglund
Paper presented at the 5th International ISCAR Congress, 28 aug - 1 sept 2017, Quebec City. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Renaissance or a backward step? Disparities and tensions in two new Swedish pathways in VET
Ingrid Henning Loeb, Ingrid Berglund
International Journal of Training Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 7 av 7

2018

The attractiveness of gardening VET. Influential (mis)conceptions and possible initiatives that can be taken to increase the attractiveness.
Ingrid Berglund
ECER 2018, 4-7 september, Bolzano, Italy, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Svensk yrkeslärarutbildning efter reformen 2011 – om antagning, praktik/VFU och läraranställning
Ingrid Berglund
Nordyrk 2018, 11-13/6 i Oslo (OsloMet), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Digitaliseringens utmaningar och möjligheter för undervisningen - exemplet körsimulering i naturbruksutbildning
Ingrid Berglund, Susanne Gustavsson, Giulia Messina Dahlberg
Nordyrk 2018, 11-13 juni Oslo, OsloMet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

Vocational teachers' assessment actions as border workers between school and workplace.
Ingrid Berglund
Paper presented at the 5th International ISCAR Congress, 28 aug - 1 sept 2017, Quebec City. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2013

Renaissance or a backward step? Disparities and tensions in two new Swedish pathways in VET
Ingrid Henning Loeb, Ingrid Berglund
International Journal of Training Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2011

Visar 1 - 7 av 7

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2015-04-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?