Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Thomas Barow

Universitetslektor, biträdande

Thomas Barow
Universitetslektor, biträdande
Akademisk grad: Docent,
thomas.barow@ped.gu.se
031-786 6906

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Thomas Barow

 

Forskning

 

Min forskning rör specialpedagogik och inkludering utifrån pedagogiska, didaktiska, sociala och historiska perspektiv ur både nationella och internationella perspektiv. På Göteborgs universitet är jag bitr. forskningsledare i forskningsmiljön Platform for Research in Inclusive Education and School Development (PRIS). I dagsläget forskar jag kring pedagogiska utredningar och kategoriseringsprocesser i svenska och tyska skolor. Två nya projekt rör a) undervisning av ”integrerade elever” i grundskolan och b) eftergymnasial utbildning för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Tidigare undersökte jag bl.a. frågan kring övergången från gymnasiesärskolan till arbetslivet såväl i Sverige som internationellt. I min avhandling och några efterföljande studier fokuserade jag på den svenska ”sinnesslövårdens” utveckling under 1900-talets första hälft. Ett CV inklusive en lista över mina publikationer kan hittas nedan.

 

Undervisning

Jag undervisar och handleder för nuvarande framför allt inom det specialpedagogiska kunskapsområdet på programmen till specialpedagog respektive speciallärare. För kurserna SLU610 / SLP610 och SLU302 är jag kursansvarig. Dessutom har jag omfattande erfarenheter i att undervisa i den grundläggande lärarutbildningen och inom området handikappvetenskap.

 

 

Nyckelord

Handikappvetenskap, inkludering, internationell-jämförande pedagogisk forskning, specialpedagogik, utbildningshistorisk forskning
 

Ett fel uppstod vid JSON-tolkning. Meddelande: : null

Senaste publikationer

“The system shows us how bad it feels”: special educational needs assessment in North Rhine-Westphalia, Germany
Thomas Barow, Daniel Östlund
European Journal of Special Needs Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Collaboration between Professionals and Parents of Children on the Autism Spectrum in the Swedish Early Intervention System. A Qualitative Case Study.
Pia Lorinser, Thomas Barow
Book of Abstracts, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Current attempts to remove barriers to postsecondary education for persons with intellectual disability in Sweden
Thomas Barow, Shruti Taneja Johansson
Disability studies & participation in higher education. Interdisciplinary international symposium, University of Innsbruck, 27-29 June, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Analysing assessments of special education needs: views of investigators and decision makers
Daniel Östlund, Thomas Barow
NERA congress - Abstract book, 6-8 March, Uppsala, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Lärarstudenters professionalisering i specialpedagogik
Thomas Barow, Dörte Bernhard, Girma Berhanu
Konferensprogram "Forskning pågår", 31 oktober, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Sverigedemokraternas valfilm förvanskar historien
Lars M. Andersson, Thomas Barow, Elin Bommenel, Stéphane Bruchfeld, Kristina Engwall et al.
Dagens Nyheter, 7 augusti 2018, Artikel i dagstidning 2018
Artikel i dagstidning

The significance of SEN assessment, diagnoses, and psychometric tests in inclusive education: Studies from Sweden and Germany
Thomas Barow, Daniel Östlund
Testing and Inclusive Schooling. International Challenges and Opportunities, London, New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Special education needs assessment report in Sweden and Germany: comparative perspectives
Thomas Barow, Daniel Östlund
Konferensbidrag: The 46th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA): Educational Research: Boundaries, Breaches and Bridges, 8-10 March 2018, University of Oslo, Norway, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ett fel uppstod vid JSON-tolkning. Meddelande: : null

Visar 1 - 10 av 25

2019

“The system shows us how bad it feels”: special educational needs assessment in North Rhine-Westphalia, Germany
Thomas Barow, Daniel Östlund
European Journal of Special Needs Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Collaboration between Professionals and Parents of Children on the Autism Spectrum in the Swedish Early Intervention System. A Qualitative Case Study.
Pia Lorinser, Thomas Barow
Book of Abstracts, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Current attempts to remove barriers to postsecondary education for persons with intellectual disability in Sweden
Thomas Barow, Shruti Taneja Johansson
Disability studies & participation in higher education. Interdisciplinary international symposium, University of Innsbruck, 27-29 June, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Analysing assessments of special education needs: views of investigators and decision makers
Daniel Östlund, Thomas Barow
NERA congress - Abstract book, 6-8 March, Uppsala, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2018

Lärarstudenters professionalisering i specialpedagogik
Thomas Barow, Dörte Bernhard, Girma Berhanu
Konferensprogram "Forskning pågår", 31 oktober, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Sverigedemokraternas valfilm förvanskar historien
Lars M. Andersson, Thomas Barow, Elin Bommenel, Stéphane Bruchfeld, Kristina Engwall et al.
Dagens Nyheter, 7 augusti 2018, Artikel i dagstidning 2018
Artikel i dagstidning

The significance of SEN assessment, diagnoses, and psychometric tests in inclusive education: Studies from Sweden and Germany
Thomas Barow, Daniel Östlund
Testing and Inclusive Schooling. International Challenges and Opportunities, London, New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Special education needs assessment report in Sweden and Germany: comparative perspectives
Thomas Barow, Daniel Östlund
Konferensbidrag: The 46th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA): Educational Research: Boundaries, Breaches and Bridges, 8-10 March 2018, University of Oslo, Norway, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 25

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?