Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Thomas Barow

Universitetslektor, biträdande

Thomas Barow
Universitetslektor, biträdande
Akademisk grad: Doktor,
thomas.barow@ped.gu.se
031-786 6906

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Thomas Barow

 

Forskning

Min forskning rör specialpedagogik och inkludering utifrån pedagogiska, didaktiska, sociala och historiska perspektiv ur både nationella och internationella perspektiv. I dagsläget forskar jag kring elevers välmående i inkluderande lärmiljöer och om förändringarna i användandet av begreppet ”särskilt stöd”. Tidigare undersökte jag frågan kring övergången från gymnasiesärskolan till arbetslivet såväl i Sverige som internationellt. I min avhandling och några efterföljande studier fokuserade jag på den svenska ”sinnesslövårdens” utveckling under 1900-talets första hälft. En lista över mina publikationer kan hittas här.

 

Undervisning

Jag undervisar och handleder för nuvarande framför allt inom det specialpedagogiska kunskapsområdet på programmen till specialpedagog respektive speciallärare. Dessutom har jag omfattande erfarenheter i att undervisa i den grundläggande lärarutbildningen och inom området handikappvetenskap.

 

Medlemskap

Från 2011 är jag ”convener” för nätverk 12 Inclusive Education som en del av Nordic Educational Research Association (NERA/NFPF). Jag är dessutom medlem i Swedish Educational Research Association (SWERA), Svenska Nätverk för handikappforskning (SNHF), styrelsemedlem i Funktionshinderforskning i Väst (HafV) och medlem i Handikapphistoriska föreningen (HHF). På Göteborgs universitet är jag bitr. forskningsledare i forskningsmiljön Platform for Research in Inclusive education and School development (PRIS).

 

Nyckelord

Handikappvetenskap, inkludering, internationell-jämförande pedagogisk forskning, specialpedagogik, utbildningshistorisk forskning
 

Senaste publikationer

Sverigedemokraternas valfilm förvanskar historien
Lars M. Andersson, Thomas Barow, Elin Bommenel, Stéphane Bruchfeld, Kristina Engwall et al.
Dagens Nyheter, 7 augusti 2018, Artikel i dagstidning 2018
Artikel i dagstidning

The significance of SEN assessment, diagnoses, and psychometric tests in inclusive education: Studies from Sweden and Germany
Thomas Barow, Daniel Östlund
Testing and Inclusive Schooling. International Challenges and Opportunities, London, New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Special education needs assessment report in Sweden and Germany: comparative perspectives
Thomas Barow, Daniel Östlund
Konferensbidrag: The 46th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA): Educational Research: Boundaries, Breaches and Bridges, 8-10 March 2018, University of Oslo, Norway, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Pedagogiska utredningar i Sverige och Tyskland: några jämförande perspektiv
Thomas Barow, Daniel Östlund
Forskning pågår, Göteborg 2017-10-31, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Schulabbruch – kein Thema in Schweden?
Thomas Barow
Konferensbidrag, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The significance of pedagogical investigations, diagnoses and psychometric tests in inclusive education: comparative studies from Sweden and Germany
Thomas Barow, Daniel Östlund
EERA/ECER. 22 - 25 August, Copenhagen, Denmark , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Professionalization of Teacher Students in the Field of Special Education in Sweden
Thomas Barow, Dörte Bernhard, Girma Berhanu
EERA/ECER. 22 - 25 August, Copenhagen, Denmark , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Why on Earth Would You Study Special Education? Teacher Students’ Motivations, Expectations and Perspectives
Thomas Barow, Dörte Bernhard, Girma Berhanu
European Teacher Education Network (ETEN) Annual Conference. "Building bridges" Gothenburg, April 20-22 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Falkenbergs resa i det förflutna
Thomas Barow
Hallands Nyheter, Artikel i dagstidning 2017
Artikel i dagstidning

Visar 1 - 10 av 18

2018

Sverigedemokraternas valfilm förvanskar historien
Lars M. Andersson, Thomas Barow, Elin Bommenel, Stéphane Bruchfeld, Kristina Engwall et al.
Dagens Nyheter, 7 augusti 2018, Artikel i dagstidning 2018
Artikel i dagstidning

The significance of SEN assessment, diagnoses, and psychometric tests in inclusive education: Studies from Sweden and Germany
Thomas Barow, Daniel Östlund
Testing and Inclusive Schooling. International Challenges and Opportunities, London, New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Special education needs assessment report in Sweden and Germany: comparative perspectives
Thomas Barow, Daniel Östlund
Konferensbidrag: The 46th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA): Educational Research: Boundaries, Breaches and Bridges, 8-10 March 2018, University of Oslo, Norway, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

Pedagogiska utredningar i Sverige och Tyskland: några jämförande perspektiv
Thomas Barow, Daniel Östlund
Forskning pågår, Göteborg 2017-10-31, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Schulabbruch – kein Thema in Schweden?
Thomas Barow
Konferensbidrag, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The significance of pedagogical investigations, diagnoses and psychometric tests in inclusive education: comparative studies from Sweden and Germany
Thomas Barow, Daniel Östlund
EERA/ECER. 22 - 25 August, Copenhagen, Denmark , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Professionalization of Teacher Students in the Field of Special Education in Sweden
Thomas Barow, Dörte Bernhard, Girma Berhanu
EERA/ECER. 22 - 25 August, Copenhagen, Denmark , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Why on Earth Would You Study Special Education? Teacher Students’ Motivations, Expectations and Perspectives
Thomas Barow, Dörte Bernhard, Girma Berhanu
European Teacher Education Network (ETEN) Annual Conference. "Building bridges" Gothenburg, April 20-22 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Falkenbergs resa i det förflutna
Thomas Barow
Hallands Nyheter, Artikel i dagstidning 2017
Artikel i dagstidning

Visar 1 - 10 av 18

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2015-04-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?