Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Britt-Marie Apelgren

Universitetslektor

Britt-Marie Apelgren
Universitetslektor
Docent
Akademisk grad: Docent,
brittmarie.apelgren@ped.gu.se
031-786 2249

Rumsnummer: A3 167
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning mot engelska


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 405 30 Göteborg

Om Britt-Marie Apelgren

Docent i ämnesdidaktik med inriktning mot engelska , studierektor for utbildning på forskarnivå

Forskningsintresse
Jag tillhör forskningsmiljön "Lärande och bedömning i språk", LBS vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Mitt primära forskningsområde rör lärares och elevers uppfattningar och erfarenheter av språkundervisning. Min teoretiska forskningsram är konstruktivistisk och främst influerad av personal construct psychology. Andra forskningsområden rör forskning kring elevers språkfärdigheter i engelska, kartläggning och beskrivning av lärares bedömningspraktiker samt forskning inom fältet Content and Language Integrated Learning, CLIL.

Undervisningsintresse
Jag undervisar och handleder främst inom det ämnesdidaktiska fältet med fokus på lärande i engelska på grund-, avancerad och forskarutbildningsnivå, men också inom det högskolepedagogiska området.

Nyckelord
teacher cognition, läraruppfattningar, konstruktivistisk forskning, språkinlärning, språkbedömning, CLIL

Senaste publikationer

Academic leadership roles and work life experiences: Improving Quality by Attending to Professional Identity
Britt Marie Apelgren, Marie-Louise Österlind, Pam Denicolo
XIVth Biennial Conference of the European Personal Construct Association (EPCA) Edinburgh, 5-8 July 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The intertextual relationship between source texts, prompts and student writing in L1 and L2
Britt Marie Apelgren
Exploring Language Education, ELE, Stockholm 18-20 juni , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Höga betyg in – höga betyg ut? Betygsutveckling hos elever med engelska som undervisningsspråk.
Britt Marie Apelgren
Presentation på Utbildningsvetenskapliga fakultetens samverkanskonferens Forskning Pågår, Göteborg, 31 oktober 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Exploring writing through teachers’ construing and narratives
Britt Marie Apelgren
The XIIIth European Personal Construct Association Conference, Galzignano Terme, Padua, Italy | July 7th-10th, 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

'Through the reading web’ – Academic reading in doctoral studies
Britt Marie Apelgren
Personal Construct Theory & Practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Researching Teachers: Teachers Researching as Teaching Practice
Pamela Burnard, Britt Marie Apelgren, Nese Cabaroglu
Transformative Teacher Research. Theory and Practice for the C21st, Rotterdam, Sense Publishers, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Teachers’ and Students’ Thinking and Acting on Changes in Language Teacher Education: A Case Study on Policy Implementation and Enactment
Richard Baldwin, Britt Marie Apelgren
Transformative Teacher Research. Theory and Practice for the C21st, Rotterdam, Sense Publishers, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Theory-Use in Teacher Research
Britt Marie Apelgren, Pamela Burnard, Nese Cabaroglu
Transformative Teacher Research. Theory and Practice for the C21st, Rotterdam, Sense Publishers, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 37

2018

Academic leadership roles and work life experiences: Improving Quality by Attending to Professional Identity
Britt Marie Apelgren, Marie-Louise Österlind, Pam Denicolo
XIVth Biennial Conference of the European Personal Construct Association (EPCA) Edinburgh, 5-8 July 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The intertextual relationship between source texts, prompts and student writing in L1 and L2
Britt Marie Apelgren
Exploring Language Education, ELE, Stockholm 18-20 juni , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

Höga betyg in – höga betyg ut? Betygsutveckling hos elever med engelska som undervisningsspråk.
Britt Marie Apelgren
Presentation på Utbildningsvetenskapliga fakultetens samverkanskonferens Forskning Pågår, Göteborg, 31 oktober 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Exploring writing through teachers’ construing and narratives
Britt Marie Apelgren
The XIIIth European Personal Construct Association Conference, Galzignano Terme, Padua, Italy | July 7th-10th, 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

'Through the reading web’ – Academic reading in doctoral studies
Britt Marie Apelgren
Personal Construct Theory & Practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Researching Teachers: Teachers Researching as Teaching Practice
Pamela Burnard, Britt Marie Apelgren, Nese Cabaroglu
Transformative Teacher Research. Theory and Practice for the C21st, Rotterdam, Sense Publishers, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Teachers’ and Students’ Thinking and Acting on Changes in Language Teacher Education: A Case Study on Policy Implementation and Enactment
Richard Baldwin, Britt Marie Apelgren
Transformative Teacher Research. Theory and Practice for the C21st, Rotterdam, Sense Publishers, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Theory-Use in Teacher Research
Britt Marie Apelgren, Pamela Burnard, Nese Cabaroglu
Transformative Teacher Research. Theory and Practice for the C21st, Rotterdam, Sense Publishers, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 37

Sidansvarig: Mona Arfs|Sidan uppdaterades: 2015-04-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?