Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Klas Andersson

Universitetslektor

Klas Andersson
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
klas.andersson@gu.se
031-786 2144

Rumsnummer: C428
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Klas Andersson

Forskningsintressen

Mitt ena forskningsintresse rör skolutveckling och framför allt förhållandet mellan skolorganisation och elevers resultatutveckling. Inom ramen för detta intresse har jag arbetat tillsammans med Maria Jarl och Ulf Blossing i VR-projektet: Att organisera skolframgång (2012-2016). Mitt andra forskningsintresse handlar om hur skolan, och speciellt den samhällskunskapsundervisning som bedrivs i skolan, påverkar medborgarkompetensen bland unga medborgare. Tidigare har jag i VR-projektet: Hur påverkar reformer av samhällskunskap ungas medborgarkompetens? (2015-2017) arbetat med statsvetare för att undersöka effekter av samhällskunskapsundervisning. Från 2018 jobbar jag tillsammans med Kristoffer Larsson, vid Institutionen för Didaktik och Pedagogisk Profession, GU, i ett forskningsprojekt finansierat av Skolforskningsinstitutet: Hur lära sig att tänka kritiskt i samhällskunskap? (se https://idpp.gu.se/forskning/forskningsprojekt/kritiskt-tankande-i-samhallskunskap). Vidare jobbar jag tillsammans med Henrik Friberg-Fernros, Statsvetenskapliga institutionen, GU, med ett IFAU-finansierat projekt för att undersöka hur skollagens krav på vetenskaplig grund uppfattas i relation till undervisning av värden. Jag har en bakgrund som gymnasielärare i samhällskunskap.

 

Senaste publikationer

Joint responsibility for ensuring quality and systematic development? A case study of a well performing Swedish local education authority.
Klas Andersson, Mette Liljenberg
Paper presented at the International Congress for School Effectiveness and Improvement, Marrakech, Morocco, 6-11 January 2020., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2020
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Does Deliberative Education Increase Civic Competence? Results from a Field Experiment
Mikael J Persson, Klas Andersson, Pär Zetterberg, Joakim Ekman, Simon Lundin
Journal of Experimental Political Science, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Understanding and bridging the conservation-genetics gap in marine conservation
Annica Sandström, Carina Lundmark, Klas Andersson, Kerstin Johannesson, Linda Laikre
Conservation Biology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Är skolan demokratifrämjande?
Klas Andersson, Mikael J Persson, Pär Zetterberg
Stockholm, Forum för levande historia, Rapport 2019
Rapport

Relations in a Shared Responsibility – A Case Study of an Improving Swedish LEA
Mette Liljenberg, Klas Andersson
Symposium - Fundamental and often forgotten perspectives on/in School and Leadership, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Novice principals’ attitudes toward support in their leadership
Mette Liljenberg, Klas Andersson
International Journal of Leadership in Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Local Education Authorities´ Responsibility for Quality- and Improvement Work
Mette Liljenberg, Klas Andersson
Paper presented in the symposium "Bridging the knowledge practice gap" at the International Congress for School Effectiveness and Improvement, Stavanger, 8-12 January 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Novice and experienced principals’ attitudes towards support in their leadership
Mette Liljenberg, Klas Andersson
Paper presented at the International Congress for School Effectiveness and Improvement, Stavanger, 8-12 January 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Monitoring the effects of knowledge communication on conservation managers’ perception of genetic biodiversity – A case study from the Baltic Sea
Carina Lundmark, Annica Sandström, Klas Andersson, Linda Laikre
Marine Policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 34

2020

Joint responsibility for ensuring quality and systematic development? A case study of a well performing Swedish local education authority.
Klas Andersson, Mette Liljenberg
Paper presented at the International Congress for School Effectiveness and Improvement, Marrakech, Morocco, 6-11 January 2020., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2020
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2019

Does Deliberative Education Increase Civic Competence? Results from a Field Experiment
Mikael J Persson, Klas Andersson, Pär Zetterberg, Joakim Ekman, Simon Lundin
Journal of Experimental Political Science, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Understanding and bridging the conservation-genetics gap in marine conservation
Annica Sandström, Carina Lundmark, Klas Andersson, Kerstin Johannesson, Linda Laikre
Conservation Biology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Är skolan demokratifrämjande?
Klas Andersson, Mikael J Persson, Pär Zetterberg
Stockholm, Forum för levande historia, Rapport 2019
Rapport

Relations in a Shared Responsibility – A Case Study of an Improving Swedish LEA
Mette Liljenberg, Klas Andersson
Symposium - Fundamental and often forgotten perspectives on/in School and Leadership, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Novice principals’ attitudes toward support in their leadership
Mette Liljenberg, Klas Andersson
International Journal of Leadership in Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Local Education Authorities´ Responsibility for Quality- and Improvement Work
Mette Liljenberg, Klas Andersson
Paper presented in the symposium "Bridging the knowledge practice gap" at the International Congress for School Effectiveness and Improvement, Stavanger, 8-12 January 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Novice and experienced principals’ attitudes towards support in their leadership
Mette Liljenberg, Klas Andersson
Paper presented at the International Congress for School Effectiveness and Improvement, Stavanger, 8-12 January 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Monitoring the effects of knowledge communication on conservation managers’ perception of genetic biodiversity – A case study from the Baltic Sea
Carina Lundmark, Annica Sandström, Klas Andersson, Linda Laikre
Marine Policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 34

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?