Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Klas Andersson

Universitetslektor

Klas Andersson
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
klas.andersson@gu.se
031-786 2144

Rumsnummer: C428
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Klas Andersson

Forskningsintressen

Mitt ena forskningsintresse rör skolutveckling och framför allt hur skolorganisation påverkar elevers resultatutveckling. Inom ramen för detta intresse arbetar jag tillsammans med Maria Jarl och Ulf Blossing i VR-projektet: Att organisera skolframgång (2012-2016). Mitt andra forskningsintresse handlar om hur skolan, och speciellt den samhällskunskapsundervisning som bedrivs i skolan, påverkar medborgarkompetensen bland unga medborgare. Tillsammans med tre statsvetare driver jag VR-projektet: Hur påverkar reformer av samhällskunskap ungas medborgarkompetens? (2015-2017) Jag har en bakgrund som gymnasielärare i samhällskunskap.

 

Undervisningsintressen

Jag undervisar inom den utbildningsvetenskapliga kärnan på lärarprogrammen samt inom verksamhetsförlagd utbildning.

Senaste publikationer

Monitoring the effects of knowledge communication on conservation managers’ perception of genetic biodiversity – A case study from the Baltic Sea
Carina Lundmark, Annica Sandström, Klas Andersson, Linda Laikre
Marine Policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Tillit och misstro i icke framgångsrika skolor
Klas Andersson, Ulf Blossing, Maria Jarl
Skolan som politisk organisation 3:e uppl, Maria Jarl, Jon Pierre (red.), Gleerups Utbildning AB, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Social Science Teachers’ Reflections from Participating in an Experimental Deliberation Teaching Study
Klas Andersson
Paper presented at ECER, 4-7 sept, 2018, Bolzano, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Does Deliberative Education Increase Civic Competence? Results From a Field Experiment
Klas Andersson, Joakim Ekman, Mikael J Persson, Pär Zetterberg
Paper presented at the 76th annual Midwest Political Science Association MPSA conference, April 5-8, 2018, Chicago, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Newly appointed principals’ images of a decentralised and marked adopted school system: an institutional logics perspective
Daniel Nordholm, Klas Andersson
31 th ICSEI International Congress for School Effectiveness and Improvement, Singapore 8-12 Jan 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Därför lyckas vissa skolor bättre
Maria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
Lärorik. Tidskrift för pedagogisk utveckling inom förskola och skola. Linköpings kommun, Övrigt 2017
Övrigt

Inflytande för lärande. Ett enkätinstrument för att kartlägga elevers inflytande och delaktighet i undervisningen
Klas Andersson, Ulf Blossing, Juan Guray, Johanna Jormfeldt, Agneta Udin
Stockholm, Information Tools Scandinavia AB, Rapport 2017
Rapport

Visar 1 - 10 av 26

2019

Monitoring the effects of knowledge communication on conservation managers’ perception of genetic biodiversity – A case study from the Baltic Sea
Carina Lundmark, Annica Sandström, Klas Andersson, Linda Laikre
Marine Policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

Tillit och misstro i icke framgångsrika skolor
Klas Andersson, Ulf Blossing, Maria Jarl
Skolan som politisk organisation 3:e uppl, Maria Jarl, Jon Pierre (red.), Gleerups Utbildning AB, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Social Science Teachers’ Reflections from Participating in an Experimental Deliberation Teaching Study
Klas Andersson
Paper presented at ECER, 4-7 sept, 2018, Bolzano, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Does Deliberative Education Increase Civic Competence? Results From a Field Experiment
Klas Andersson, Joakim Ekman, Mikael J Persson, Pär Zetterberg
Paper presented at the 76th annual Midwest Political Science Association MPSA conference, April 5-8, 2018, Chicago, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Newly appointed principals’ images of a decentralised and marked adopted school system: an institutional logics perspective
Daniel Nordholm, Klas Andersson
31 th ICSEI International Congress for School Effectiveness and Improvement, Singapore 8-12 Jan 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

Därför lyckas vissa skolor bättre
Maria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
Lärorik. Tidskrift för pedagogisk utveckling inom förskola och skola. Linköpings kommun, Övrigt 2017
Övrigt

Inflytande för lärande. Ett enkätinstrument för att kartlägga elevers inflytande och delaktighet i undervisningen
Klas Andersson, Ulf Blossing, Juan Guray, Johanna Jormfeldt, Agneta Udin
Stockholm, Information Tools Scandinavia AB, Rapport 2017
Rapport

Visar 1 - 10 av 26

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2015-04-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?