Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Anette Olin

Universitetslektor

Anette Olin
Universitetslektor , Viceprefekt
Akademisk grad: Docent,
anette.olin@ped.gu.se
031-786 2650
0708-399155

Rumsnummer: A3 329
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Ordförande i aktionsforskningskollegiet, koordinator i Nordiskt Nätverk i Aktionsforskning NNAF


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Anette Olin

Forskningsintressen

Jag arbetar med frågor som rör lärares och rektorers professionella lärande och utveckling, dvs hur professionella lär i sitt yrke och särskilt i samarbete med andra i skolan och även i samarbete med universitetet (t ex handledning). Dessutom intresserar jag mig för mellanledarskapet (t ex förstelärare, utvecklingsledare ) kopplat till skolans skolutvecklingsuppdrag. En stor del av min forskning bedrivs som aktionsforskning. 

Undervisningsintressen

Jag undervisar mest i mastersprogram, rektorsprogrammet och uppdragsutbildningar men även i lärarutbildningen. När det gäller uppdragsutbildning handlar det om aktionsforskningskurser, handledning, forskningscirklar m.m. Dessutom föreläser jag inom mina kunskapsområden.

Nyckelord
skolutveckling, lärares och rektorers professionella utveckling och lärande, praktik/praxis, aktionsforskning, mellan-/utvecklingsledarskap i skolan

Forskningsmiljöer och projekt
Power and Agency in Education, PAGE
Aktionsforskningskollegiet
Nordiska Nätverket i Aktionsforskning, NNAF

Senaste publikationer

Läraragens i lärarlagsdiskussioner om Skolverkets allmänna råd
Louise Frey, Anette Olin
Forskning Og Forandring, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Hållbar skolutveckling – utvecklat kollegialt lärande genom aktionsforskning
Anette Jahnke, Anette Olin, Åsa Hirsh
Forskning pågår, session vid samverkanskonferens, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, 30 oktober 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Skolutveckling på en gymnasieskola genom Didaktisk utvecklingsdialog
Anette Olin
Forskning pågår, session vid samverkanskonferens, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, 30 oktober 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Möjligheter och begränsningar att förändra skolans praktik: Lärares erfarenheter i och efter ett mastersprogram
Karin Rönnerman, Anette Olin
Forskning pågår, session vid samverkanskonferens, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, 30 oktober 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Samtal som rektors redskap för lärande
Linda Klang, David Jonsson, Jaana Nehez, Anita Norlund, Anette Olin
Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling. Anette Olin, Jonas Almqvist, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Karim Hamza (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Studieteknik
Viktoria Hagerman, Joel Falk, Åsa Hirsh, Eva Lundqvist, Anette Olin
Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling. Anette Olin, Jonas Almqvist, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Karim Hamza (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Från genomlevd till beprövad erfarenhet
Anette Olin, Jonas Almqvist, Karim Hamza, Lisbeth Gyllander Torkildsen
Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling., Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Samarbete i praktiknära forskning
Anette Olin
Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer. Ingrid Henning Loeb, Lill Langelotz & Karin Rönnerman (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Master´s program in action research enabling and constrain teachers´practices
Karin Rönnerman, Anette Olin
Paper presented at the CARN-conference, Split October, 17-19, 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 80

2020

2019

Läraragens i lärarlagsdiskussioner om Skolverkets allmänna råd
Louise Frey, Anette Olin
Forskning Og Forandring, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Hållbar skolutveckling – utvecklat kollegialt lärande genom aktionsforskning
Anette Jahnke, Anette Olin, Åsa Hirsh
Forskning pågår, session vid samverkanskonferens, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, 30 oktober 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Skolutveckling på en gymnasieskola genom Didaktisk utvecklingsdialog
Anette Olin
Forskning pågår, session vid samverkanskonferens, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, 30 oktober 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Möjligheter och begränsningar att förändra skolans praktik: Lärares erfarenheter i och efter ett mastersprogram
Karin Rönnerman, Anette Olin
Forskning pågår, session vid samverkanskonferens, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, 30 oktober 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Samtal som rektors redskap för lärande
Linda Klang, David Jonsson, Jaana Nehez, Anita Norlund, Anette Olin
Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling. Anette Olin, Jonas Almqvist, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Karim Hamza (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Studieteknik
Viktoria Hagerman, Joel Falk, Åsa Hirsh, Eva Lundqvist, Anette Olin
Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling. Anette Olin, Jonas Almqvist, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Karim Hamza (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Från genomlevd till beprövad erfarenhet
Anette Olin, Jonas Almqvist, Karim Hamza, Lisbeth Gyllander Torkildsen
Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling., Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Samarbete i praktiknära forskning
Anette Olin
Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer. Ingrid Henning Loeb, Lill Langelotz & Karin Rönnerman (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Master´s program in action research enabling and constrain teachers´practices
Karin Rönnerman, Anette Olin
Paper presented at the CARN-conference, Split October, 17-19, 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 80

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?