Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Linda Borger

Universitetslektor

Linda Borger
Universitetslektor
linda.borger@gu.se

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Linda Borger

Fil.dr. i pedagogik. Jag disputerade 2018 med avhandlingen Investigating and Validating Spoken Interactional Competence: Rater Perspectives on a Swedish National Test of English. Avhandlingen undersöker bedömningen av det muntliga nationella delprovet i engelska i gymnasieskolan utifrån olika validitetsaspekter.

Mina forskningsintressen ligger inom området språk och pedagogik med fokus på bedömningsfrågor på olika utbildningsnivåer.

Jag undervisar på lärarutbildningen och på fristående kurser i pedagogik, framför allt inom områdena pedagogisk bedömning och språkdidaktik. Jag är kursansvarig lärare på kursen Breddad lärarkompetens: Bedömning och examination (HPE303) vid Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL). Jag arbetar även i Projektet Nationella prov i främmande språk (NAFS) med analys och provutveckling.

Knuten till forskningsmiljöerna Lärande och bedömning i språk (LBS) och Förutsättningar, Utbildning och Resultat (FUR). Sekreterare i Kollegiet för Språkpedagogik.
 

Senaste publikationer

Evaluating a high-stakes EFL speaking test: Teachers’ practices and views
Linda Borger
Moderna Språk, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Assessing interactional skills in a paired speaking test: Raters’ interpretation of the construct
Linda Borger
Apples - Journal of Applied Language Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Raters’ perceptions of second language peer interaction
Linda Borger
Symposium on Second Foreign Languages in School Contexts, Lund University, December 12-13, 2016 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Looking behind scores – The case of high-stakes oral language performance assessment
Linda Borger
ECER 2016 "Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers". University College Dublin from 22-26 August, 2016., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Test-taker interaction: How do raters perceive the construct?
Linda Borger
The 13th Annual Conference of EALTA, Universitat Politècnica de Valencia, Spain 5-8 May, 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Bedömningar av parsamtal i engelska - en studie av bedömarsamstämmighet och bedömarprofiler
Linda Borger
ASLA: Språk och norm, 21-22 april 2016, Uppsala universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Vad ligger bakom bedömningarna? - En studie av bedömarprofiler och bedömningar i muntlig engelska
Linda Borger
Språkdagar 2015 - Uppdrag språk, Språklärarnas riksförbund, 6-7 mars 2015, Uppsala universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Exploring rater variability in a foreign language speaking test
Linda Borger
The twelfth Annual Conference of EALTA, Copenhagen, Denmark 28th - 31st of May, 2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Vad ligger bakom bedömningarna? - en studie av bedömarprofiler och bedömningar i muntlig engelska
Linda Borger
Nationell ämnesdidaktisk konferens (NÄD), 9-11 april 2014, Göteborgs universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 13

2019

Evaluating a high-stakes EFL speaking test: Teachers’ practices and views
Linda Borger
Moderna Språk, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Assessing interactional skills in a paired speaking test: Raters’ interpretation of the construct
Linda Borger
Apples - Journal of Applied Language Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

2016

Raters’ perceptions of second language peer interaction
Linda Borger
Symposium on Second Foreign Languages in School Contexts, Lund University, December 12-13, 2016 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Looking behind scores – The case of high-stakes oral language performance assessment
Linda Borger
ECER 2016 "Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers". University College Dublin from 22-26 August, 2016., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Test-taker interaction: How do raters perceive the construct?
Linda Borger
The 13th Annual Conference of EALTA, Universitat Politècnica de Valencia, Spain 5-8 May, 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Bedömningar av parsamtal i engelska - en studie av bedömarsamstämmighet och bedömarprofiler
Linda Borger
ASLA: Språk och norm, 21-22 april 2016, Uppsala universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

Vad ligger bakom bedömningarna? - En studie av bedömarprofiler och bedömningar i muntlig engelska
Linda Borger
Språkdagar 2015 - Uppdrag språk, Språklärarnas riksförbund, 6-7 mars 2015, Uppsala universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Exploring rater variability in a foreign language speaking test
Linda Borger
The twelfth Annual Conference of EALTA, Copenhagen, Denmark 28th - 31st of May, 2015, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

Vad ligger bakom bedömningarna? - en studie av bedömarprofiler och bedömningar i muntlig engelska
Linda Borger
Nationell ämnesdidaktisk konferens (NÄD), 9-11 april 2014, Göteborgs universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 13

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?