Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Liss Kerstin Sylvén

Professor

Liss Kerstin Sylvén
Professor
Akademisk grad: Docent,
lisskerstin.sylven@ped.gu.se
031-786 2388
0706-946263

Rumsnummer: A3 235
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Liss Kerstin Sylvén

Forskningsintressen
Som språkvetare i engelska arbetar jag framför allt med frågor som rör språkinlärning är intresserar mig specifikt för språk- och ämnesintegrerad utbildning (på engelska  Content and Language Integrated Learning – CLIL), där engelska används som undervisningsspråk i icke-språkliga skolämnen, samt utbredning och effekter av så kallad fritidsengelska, alltså engelska som barn och ungdomar kommer i kontakt med utanför skolans väggar.

Jag disputerade vid engelska institutionen, Göteborgs universitet, med en avhandling om Content and Language Integrated Learning, CLIL, dvs språk- och ämnes integrerad undervisning, med fokus på effekter på elevernas engelska vokabulär. Detta har fortsatt att vara ett av mina främsta forskningsintressen. Jag har bland annat varit projektledare för det av Vetenskapsrådet finansierade forskningsprojektet CLISS - Content and Language Integration in Swedish Schools (se vidare: http://ips.gu.se/forskning/forskningsprojekt/cliss). På senare tid har jag kommit att ägna mycket av min tid åt forskning kring vad den engelska som vi ständigt stöter på i vardagen i Sverige har för betydelse för inlärandet av engelska. Även om de rent lingvistiska aspekterna fortfarande ligger mig varmt om hjärtat, så har min forskning kring inlärande av engelska som andra- eller främmande språk breddats till att inkludera även frågor om motivation och inlärares individuella skillnader.

Göteborgs universitet har på uppdrag av Universitets- och Högskolerådet, tidigare Högskoleverket, varit ansvarigt för framtagande av den engelska läsförståelsedelen, ELF, sedan den infördes som en del i högskoleprovet 1992. Sedan 2008 är jag ansvarig för detta arbete.

Utbildningsintressen
Jag föreläser om min forskning inom ramen för lärarutbildningen samt inom forskarutbildningen. Jag är för närvarande huvudhandledare för fyra doktorander, Jasmine Bylund, Elisabeth Ohlsson och Clara Palm, alla antagna i forskarskolan SEMLA (https://www.isd.su.se/semla-forskarskola-i-lärande-undervisning-och-bedömning-i-svenska-och-engelska), samt Jessica Nilsson, antagen i forskarskolan CUL (cul.gu.se/CUL+forskarskola).

Nyckelord
CLIL; extramural engelska; andraspråksinlärning; motivation; vokabulärinlärning; högskoleprovet.

Senaste publikationer

Looking at language through a camera lens
Liss Kerstin Sylvén
Visualising multilingual lives. More than words, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Epilogue
Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Extramural English
Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

English Reading Comprehension
Liss Kerstin Sylvén, Sölve Ohlander
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

English Productive Proficiency
Eva Olsson, Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

English Receptive Vocabulary
Liss Kerstin Sylvén, Sölve Ohlander
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

CLIL and Motivation Revisited: A Longitudinal Perspective
Amy S. Thompson, Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Assessment in CLIL
Helena Reierstam, Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

CLIL, CLISS, and the Swedish Context. An Overview
Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 81 - 90 av 105

2010

Young learners of English and the educational significance of extramural English activities
Liss Kerstin Sylvén, Pia Sundqvist
SEDLL 2010, Jaén, Spanien, Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Teaching in English or English Teaching?
Liss Kerstin Sylvén
Göteborg, Acta universitatis Gothoburgensis,, Bok 2010
Bok

2009

Content and Language Integration in Swedish Schools
Liss Kerstin Sylvén
AILA CLIL ReN Symposium, Miraflores, Spanien, Paper i proceeding 2009
Paper i proceeding

2008

Authentic material in the CLIL context
Liss Kerstin Sylvén, Erwin Gierlinger, Francisco Lorenzo
AILA 2008, Essen, Tyskland, Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

Authentic Material for CLIL Students: A Can of Worms or the Silver Bullet?
Liss Kerstin Sylvén
AILA 2008 The 15th World Congress of Applied Linguistics, Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

Authentic texts in a CLIL context - a can of worms or a silver bullet?
Liss Kerstin Sylvén, Gierlinger, Erwin, Francesco Lorenzo
AILA 15th World Congress, August 24-29 2008, Essen, Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

2007

Are the Simpsons Welcome in the CLIL Classroom?
Liss Kerstin Sylvén
VIEWS - Vienna English Working Papers, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2007
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Are the Simpsons welcome in the CLIL classroom?
Liss Kerstin Sylvén
VIEWS, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2007
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Swedish CLIL Students' Extracurricular Contact with English and Its Relation to Classroom Activities
Liss Kerstin Sylvén
In D. Marsh & Wolff, D. (eds), Diverse Contexts - Converging Goals: CLIL in Europe, Frankfurt, Peter Lang, Kapitel i bok 2007
Kapitel i bok

Visar 81 - 90 av 105

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?