Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Monica Reichenberg

Seniorprofessor

Monica Reichenberg
Seniorprofessor
Docent
Akademisk grad: Doktor,
monica.reichenberg@ped.gu.se
031-786 2451

Rumsnummer: A2 166
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Monica Reichenberg

Forskningsintressen
Mitt forskningsområde rör läsning, framför allt läsförståelse. Mina forskningsfrågor är: Hur kan texter göras begripliga för svaga läsare? Hur kan svaga läsares lässtrategier utvecklas? Dessutom har andraspråkselevers läsning varit föremål för mitt forskningsintresse. I min avhandling (2000) undersökte jag 833 elevers förståelse av olika textversioner i historia och samhällskunskap. Därefter har jag genomfört interventionsstudier med elever i årskurs 5, 7 och elever i gymnasiets år 1 i syfte att undersöka i vad mån strukturerade textsamtal kring lärobokstexter kan vara ett verktyg för elever att skapa mening i vad de läser.

Mellan 2004 och 2007 undersökte jag vad som händer med elevers läsförståelse över tid om de får träna strukturerade textsamtal kring texter i samhällsorienterande ämnen. Eleverna gick i år 4 när studien började och i år 6 när den slutade. De senaste åren har jag intresserat mig för läsförståelsen hos personer med funktionsnedsättning: dövhet/hörselnedsättning och utvecklingsstörning. I två interventionsstudier- en av dem tillsammans med professor Ingvar Lundberg- fick elever i grundsärskolan/träningsskolan träna två modeller för strukturerade textsamtal.
Jag har varit vetenskaplig ledare för Läslyftet i grundsärskolan och är vetenskaplig ledare för Läslyftet i gymnasiesärskolan.
På senare tid har jag har gjort enkätstudier som undersöker lärares läromedelsval och läromedelsanvändning. I ett pågående svenskt-norskt forskningsprojekt tillsammans med professor Rune Andreassen vid Høgskolen i Østfold undersöker jag svenska och norska lärares läsundervisning, läromedelsval och läromedelsbruk.

Undervisningsintressen
Jag undervisar och handleder gärna om läsning och vad forskningen säger idag om, läs- och skrivsvårigheter, strukturerade textsamtal, interventionsstudier samt läroboksanalys.
 

Nyckelord
Läsförståelse, bearbetade texter, lässtrategier, strukturerade textsamtal, svaga läsare

Länk till forskningsmiljö
http://ips.gu.se/forskning/forskningsmiljoer/pris
 

Senaste publikationer

Funktionellt läsande
Monica Reichenberg, Ann-Katrin Swärd
Lärportalen, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

How satisfaction and self-efficacy for inclusive education matter for Swedish special educators’ assessment practices of students with intellectual disability
Monica Reichenberg, Kent Löfgren
Journal for ReAttach Therapy and Developmental Diversities, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Är pojkar med annan språklig och kulturell bakgrund än den svenska överrepresenterade i grundsärskolan och specialpedagogiska åtgärder?
Monica Reichenberg, Girma Berhanu
Red. Kerstin von Brömssen, Signhild Risenfors & Lena Sjöberg. Samhälle, genus och pedagogik-utbildningsvetenskapliga perspektiv. Vänbok till Inga Wernersson. , Trollhättan, Högskolan väst, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 81 - 90 av 126

2010

Historia då, nu och sedan
Monica Reichenberg
HLFÅ (Historielärarnas förenings årsskrift.), Recension 2010
Recension

Historia då, nu och sedan
Monica Reichenberg
KOM (kommunikation mellan vuxenutbildare), Recension 2010
Recension

Hur gör vi för att Ida och Filip skall försstå vad de läser?
Monica Reichenberg
I: Ida och Filip-kartläggning av läsförståelse i åk 5. , Vasa, Lärum-förlaget, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Elever i gymnasiesärskolan läser och samtalar kring lättlästa texter
Monica Reichenberg
I: D. Skjelbred & B. Aamotsbakken (red.), Faglig lesing i skole og barnehage. Oslo: Novus forlag. S. , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Deaf adults and comprehension of expository texts
Monica Reichenberg
L1 – Educational Studies in Language and Literature, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2009

Alla ska med på läståget!
Monica Reichenberg
Jag läser B Lärarbok, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2009
Kapitel i bok

Ny norsk avhandling om lässtrategier och läsmotivation
Monica Reichenberg, Karin Taube
Dyslexi, Recension 2009
Recension

Varför bör det finnas lättlästa texter?
Monica Reichenberg, Ingvar Lundberg
Specialpedagogisk tidskrift- att undervisa, Artikel i övriga tidskrifter 2009
Artikel i övriga tidskrifter

Sjangrer i gjenbruk
Monica Reichenberg
Norsklæreren, Recension 2009
Recension

Det är skillnad på lätta mysterieberättelser och faktatexter
Monica Reichenberg
Læsepedagogen, Artikel i övriga tidskrifter 2009
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 81 - 90 av 126

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?