Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Monica Reichenberg

Seniorforskare

Monica Reichenberg
Seniorforskare
professor emerita
Akademisk grad: Doktor,
monica.reichenberg@ped.gu.se
031-786 2451

Rumsnummer: A2 166
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Monica Reichenberg

Forskningsintressen
Mitt forskningsområde rör läsning, framför allt läsförståelse. Mina forskningsfrågor är: Hur kan texter göras begripliga för svaga läsare? Hur kan svaga läsares lässtrategier utvecklas? Dessutom har andraspråkselevers läsning varit föremål för mitt forskningsintresse. I min avhandling (2000) undersökte jag 833 elevers förståelse av olika textversioner i historia och samhällskunskap. Därefter har jag genomfört interventionsstudier med elever i årskurs 5, 7 och elever i gymnasiets år 1 i syfte att undersöka i vad mån strukturerade textsamtal kring lärobokstexter kan vara ett verktyg för elever att skapa mening i vad de läser.

Mellan 2004 och 2007 undersökte jag vad som händer med elevers läsförståelse över tid om de får träna strukturerade textsamtal kring texter i samhällsorienterande ämnen. Eleverna gick i år 4 när studien började och i år 6 när den slutade. De senaste åren har jag intresserat mig för läsförståelsen hos personer med funktionsnedsättning: dövhet/hörselnedsättning och utvecklingsstörning. I två interventionsstudier- en av dem tillsammans med professor Ingvar Lundberg- fick elever i grundsärskolan/träningsskolan träna två modeller för strukturerade textsamtal.
Jag har varit vetenskaplig ledare för Läslyftet i grundsärskolan och är vetenskaplig ledare för Läslyftet i gymnasiesärskolan.
På senare tid har jag har gjort enkätstudier som undersöker lärares läromedelsval och läromedelsanvändning. I ett pågående svenskt-norskt forskningsprojekt tillsammans med professor Rune Andreassen vid Høgskolen i Østfold undersöker jag svenska och norska lärares läsundervisning, läromedelsval och läromedelsbruk.

Undervisningsintressen
Jag undervisar och handleder gärna om läsning och vad forskningen säger idag om, läs- och skrivsvårigheter, strukturerade textsamtal, interventionsstudier samt läroboksanalys.
 

Nyckelord
Läsförståelse, bearbetade texter, lässtrategier, strukturerade textsamtal, svaga läsare

Länk till forskningsmiljö
http://ips.gu.se/forskning/forskningsmiljoer/pris
 

Senaste publikationer

Pupils with intellectual disabilities exposure to literature : a configurational analysis using Bourdieu´s forms of capital
Monica Reichenberg
4th Baltic Sea Conference on Literacy, Tallinn January 2020, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2020
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Self-efficacy as a predictor of reading instruction: a comparison between Norwegian and Swedish teachers
Monica Reichenberg, Rune Andreassen
L1-Educational Studies in Language and Literature, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

On the Relationship Between Swedish Special Educators’ Work Absenteeism, Job Satisfaction, and Self-Efficacy for Inclusive Education
Monica Reichenberg, Kent Löfgren
International Journal of Research in Education and Science, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Norwegian and Swedish teachers’ choice of textbooks in a deregulated system
Monica Reichenberg, Rune Andreassen
IARTEM 1991-201625 YEARS DEVELOPING TEXTBOOK AND EDUCATIONAL MEDIA RESEARCH. Jesús Rodríguez Rodríguez, Tânia Braga Garcia, Eric Bruillard (eds.), Santiago de Compostela , Tórculo Comunicación Gráfica, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

How satisfaction and self-efficacy for inclusive education matter for Swedish special educators’ assessment practices of students with intellectual disability
Monica Reichenberg, Kent Löfgren
Journal for ReAttach Therapy and Developmental Diversities, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 81 - 90 av 130

2011

2010

Kan forskningen ge oss begripliga läromedel?
Monica Reichenberg
De första femtio åren. En jubileumsbok om Sveriges läromedelsförfattares förbund, Klippan, Ljungbergs tryckeri, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Vurdering av leseprestasjoner. Grunnleggende forutsetninger for måling av leseferdigheter
Ivar bråten, Monica Reichenberg
Dyslexi, Artikel i övriga tidskrifter 2010
Artikel i övriga tidskrifter

Läsningens psykologi och pedagogik
Monica Reichenberg
Dyslexi, Recension 2010
Recension

Historia då, nu och sedan
Monica Reichenberg
HLFÅ (Historielärarnas förenings årsskrift.), Recension 2010
Recension

Historia då, nu och sedan
Monica Reichenberg
KOM (kommunikation mellan vuxenutbildare), Recension 2010
Recension

Hur gör vi för att Ida och Filip skall försstå vad de läser?
Monica Reichenberg
I: Ida och Filip-kartläggning av läsförståelse i åk 5. , Vasa, Lärum-förlaget, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Elever i gymnasiesärskolan läser och samtalar kring lättlästa texter
Monica Reichenberg
I: D. Skjelbred & B. Aamotsbakken (red.), Faglig lesing i skole og barnehage. Oslo: Novus forlag. S. , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Deaf adults and comprehension of expository texts
Monica Reichenberg
L1 – Educational Studies in Language and Literature, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2009

Alla ska med på läståget!
Monica Reichenberg
Jag läser B Lärarbok, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2009
Kapitel i bok

Visar 81 - 90 av 130

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?