Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Elisabet Öhrn

Professor

Elisabet Öhrn
Professor
Akademisk grad: Doktor,
elisabet.ohrn@gu.se
031-786 2412

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Elisabet Öhrn

Jag har utbildningssociologisk forskningsinriktning med fokus på makt, demokratiskt deltagande, kön, klass och etnicitet. Det inkluderar studier av maktprocesser och demokratisk fostran i olika utbildningspraktiker i relation till det omgivande samhället och olika undomsgruppers resurser och respons på sin position. Detta är också centrala frågor för den forskningsmiljö som jag ingår i (PAGE - Power and AGency in Education).

Till avslutande forskningsprojekt hör  "Ungdomar som politiska aktörer" (FAS),  "Ungdomars skolvardag i könsperspektiv" (Skolverket) och "Ett aktivt medborgarskap? Om demokratifostran i gymnasieskolan" (VR),  "Kön och karriär i akademin" (VR) samt   "Skolprestationer och kön. Om undervisning, ungdomsgrupper och lokala villkor" (VR). Projekt "Landsbygdens unga. Utbildning, plats och delaktighet" (VR) är i slutfasen och följs upp av det nystartade fyra-åriga projektet "Utbildning och integration av unga nyanlända på landsbygden" (VR), som jag leder från 2019. Jag leder också ett av de sju team som ingår i det stora nordiska Centre of Excellence “Justice through education in the Nordic countries” (2013-2018), som finansieras av NordForsk.
 

Forskningsmiljöer och projekt

 

Senaste publikationer

Capturing Nordic identifications through participatory photography
Solveig Corner, Maria Forsius, Gunilla Holm, Elisabet Öhrn
Computer Supported Qualitative Research New Trends on Qualitative Research / Editors: Costa, António Pedro, Reis, Luís Paulo, Moreira, António (WCQR 2018: Computer supported qualitative research), Springer, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Gender and equality in education. Key themes, changes and the contemporary focus on achievement.
Elisabet Öhrn
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Rurality and education relations: Metro-centricity and local values in rural communities and rural schools
Dennis Beach, Monica Johansson, Elisabet Öhrn, Maria Rönnlund, Rosvall Per-Åke
European Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Landsbygdens unga. Utbildning, plats och delaktighet
Elisabet Öhrn, Dennis Beach, Monica Johansson, Per-Åke Rosvall, Maria Rönnlund
Resultatdialogen 2018, Stockholm, Vetenskapsrådet, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Discourses on gender and achievement in lower secondary education
Elisabet Öhrn, Lisa Asp-Onsjö, Ann-Sofie Holm
The State, Schooling and Identity, London, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Pedagogic Practices and Student Influence: An Ethnographic Study of Upper Secondary Students' Attempts to Influence
V Bjarnadóttir, Elisabet Öhrn, Monica Johansson
ECER Copenhagen, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The challenges and responses of location: Transnational migration in six Swedish rural areas.
Dennis Beach, Elisabet Öhrn, Monica Johansson, Per-Åke Rosvall, Maria Rönnlund
Paper presented at ECER August 21-25, Copenhagen, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Gender, justice, and equity in education
Elisabet Öhrn, Gaby Weiner
In G Noblit (Ed), Oxford research encyclopedia of education, New York, Oxford university press, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Urban education and segregation: The responses from young people.
Elisabet Öhrn
I S Ball (Red), Sociology of Education II, volym 3, London, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 81 - 82 av 82

2004

Young people as political actors in school
Elisabet Öhrn
Paper presented at the European Conference on Educational Research (ECER), September 22-25, 2004, University of Crete, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2004
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Exploring gender and change. Review essay of Sara Delamont's "Changing women, unchanged men?"
Elisabet Öhrn
Pedagogy, Culture and Society, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2004
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 81 - 82 av 82

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?