Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ulf Blossing

Professor

Ulf Blossing
Professor
Professor
Akademisk grad: Docent,
ulf.blossing@gu.se
031-786 2403

Rumsnummer: A3 171
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Skolorganisation, skolutveckling och ledarskap


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Ulf Blossing

Jag har bakgrund som lärare i grundskolan och har även en fil.kand. i psykologi. Mitt intresse rör främst skolförbättring, det vill säga hur de processer ser ut på skolor där skolledare och lärare vill förbättra verksamheten. Detta intresse har jag utvecklat inom School Improvement området med grund i Organisational Development, OD. Därefter har jag gått vidare med skilda socio-kulturella perspektiv för att förstå skolutvecklingsarbetet mellan lärare, skolledare och elever. Avhandlingen, Praktiserad skolförbättring, publicerades år 2000.

Jag är ledare för forskningsmiljön Skolutveckling och Ledarskap. Vidare fungerar jag som vetenskaplig ledare för rektorsprogrammet vid Göteborgs universitet.

Jag har byggt upp masterprogram med fokus på skolutveckling, verkat inom Rektorsprogrammet samt samverkat med kommuner inom såväl utbildning som forskning. På min blogg kan du läsa mer om min forsknings- och utvecklingsverksamhet.

http://blossing.blogspot.com

ResearcherID

Senaste publikationer

Professional Development in the Use of Data: From Data to Knowledge in Data Teams
Kim Schildkamp, Maaike Smit, Ulf Blossing
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Organizational Building Versus Teachers' Personal and Relational Needs for School Improvement
Mette Liljenberg, Ulf Blossing
Paper presented at the AERA Annual Conference in Toronto, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

School leaders’ relational and management work orientation
Ulf Blossing, Mette Liljenberg
International Journal of Educational Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Kollegialt lärande. Resan mot framtidens skola
Ulf Blossing, Ann-Christine Wennergren
Lund, Studentlitteratur, Bok 2019
Bok

Capturing Sense-Made School Practice. The Activities of the Interviewer.
Ulf Blossing, Pål Roland, Randi M Sølvik
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Tillit och misstro i icke framgångsrika skolor
Klas Andersson, Ulf Blossing, Maria Jarl
Skolan som politisk organisation 3:e uppl, Maria Jarl, Jon Pierre (red.), Gleerups Utbildning AB, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Organisations Interacting with Teacher Middle Leadership
Jaana Nehez, Anette Olin, Ulf Blossing, Lisbeth Gyllander, Rolf Lander
Paper presented at the ECER Conference 2018, Bolzano, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Collaboration Between Researchers And School Leaders For Enhanced Improvement Capacity. Activities, Critical Situations and Tools
Ulf Blossing
Paper presented at the ECER Conference 2018, Bolzano, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

From data to Learning: A data team Professional Learning Network
Kim Schildkamp, Jaana Nehez, Ulf Blossing
Networks for Learning. Effective Collaboration for Teacher, School and System Improvement, London, New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 81 - 90 av 106

2005

The Knowledge Promotion Reform, from Word to Deed. Norwegian Reform Strategies for School Development.
Ulf Blossing, Anna Hagen, Torgeir Nyen, Åsa Söderström
Paper presented at the NERA Congress, Copenhagen, Denmark., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2005
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Should pupils be able to make decisions about school change?
Ulf Blossing
Journal of Educational Change, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2005
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A Central School Reform Programme in Sweden and the Local Response: Taking the Long Term View Works. A twenty year longitudinal study of 35 Swedish “grund” schools.
Ulf Blossing, M Ekholm
Paper presented at the International Congress for School Effectiveness and School Improvement, Barcelona, Spain., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2005
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Tjugo års omstrukturering
Ulf Blossing
Grundskoletidningen, Artikel i övriga tidskrifter 2005
Artikel i övriga tidskrifter

2004

The Cleft between Administrative and Pedagogical Change Work
Ulf Blossing
Paper presented at the NERA Congress, Reykjavik, Iceland., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2004
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Skolors förbättringskulturer
Ulf Blossing
Karlstad, Karlstads universitet, institutionen för utbildningsvetenskap, Rapport 2004
Rapport

Kooperative Arbeitskultur in Schweden
Ulf Blossing, Mats Ekholm
Pädagogik, Artikel i övriga tidskrifter 2004
Artikel i övriga tidskrifter

2003

Att granska och förbättra kvalitet
Kjell Hedvall, Ulf Blossing
Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, Samlingsverk 2003
Samlingsverk

Skolförbättring i praktiken
Ulf Blossing
Lund, Studentlitteratur, Bok 2003
Bok

Skolors förbättringskulturer
Ulf Blossing, Kerstin Lindvall
Skolkulturer, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2003
Kapitel i bok

Visar 81 - 90 av 106

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?