Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Monica Reichenberg

Seniorforskare

Monica Reichenberg
Seniorforskare
professor emerita
Akademisk grad: Doktor,
monica.reichenberg@ped.gu.se
031-786 2451

Rumsnummer: A2 166
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Monica Reichenberg

Forskningsintressen
Mitt forskningsområde rör läsning, framför allt läsförståelse. Mina forskningsfrågor är: Hur kan texter göras begripliga för svaga läsare? Hur kan svaga läsares lässtrategier utvecklas? Dessutom har andraspråkselevers läsning varit föremål för mitt forskningsintresse. I min avhandling (2000) undersökte jag 833 elevers förståelse av olika textversioner i historia och samhällskunskap. Därefter har jag genomfört interventionsstudier med elever i årskurs 5, 7 och elever i gymnasiets år 1 i syfte att undersöka i vad mån strukturerade textsamtal kring lärobokstexter kan vara ett verktyg för elever att skapa mening i vad de läser.

Mellan 2004 och 2007 undersökte jag vad som händer med elevers läsförståelse över tid om de får träna strukturerade textsamtal kring texter i samhällsorienterande ämnen. Eleverna gick i år 4 när studien började och i år 6 när den slutade. De senaste åren har jag intresserat mig för läsförståelsen hos personer med funktionsnedsättning: dövhet/hörselnedsättning och utvecklingsstörning. I två interventionsstudier- en av dem tillsammans med professor Ingvar Lundberg- fick elever i grundsärskolan/träningsskolan träna två modeller för strukturerade textsamtal.
Jag har varit vetenskaplig ledare för Läslyftet i grundsärskolan och är vetenskaplig ledare för Läslyftet i gymnasiesärskolan.
På senare tid har jag har gjort enkätstudier som undersöker lärares läromedelsval och läromedelsanvändning. I ett pågående svenskt-norskt forskningsprojekt tillsammans med professor Rune Andreassen vid Høgskolen i Østfold undersöker jag svenska och norska lärares läsundervisning, läromedelsval och läromedelsbruk.

Undervisningsintressen
Jag undervisar och handleder gärna om läsning och vad forskningen säger idag om, läs- och skrivsvårigheter, strukturerade textsamtal, interventionsstudier samt läroboksanalys.
 

Nyckelord
Läsförståelse, bearbetade texter, lässtrategier, strukturerade textsamtal, svaga läsare

Länk till forskningsmiljö
http://ips.gu.se/forskning/forskningsmiljoer/pris
 

Senaste publikationer

Cultivating Images of Cultural Capital: Cultural Activities in Storybooks Featuring Young Characters with Disabilities
Monica Reichenberg
International Journal of Research in Education and Science, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Pupils with intellectual disabilities exposure to literature : a configurational analysis using Bourdieu´s forms of capital
Monica Reichenberg
4th Baltic Sea Conference on Literacy, Tallinn January 2020, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2020
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Self-efficacy as a predictor of reading instruction: a comparison between Norwegian and Swedish teachers
Monica Reichenberg, Rune Andreassen
L1-Educational Studies in Language and Literature, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

On the Relationship Between Swedish Special Educators’ Work Absenteeism, Job Satisfaction, and Self-Efficacy for Inclusive Education
Monica Reichenberg, Kent Löfgren
International Journal of Research in Education and Science, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Norwegian and Swedish teachers’ choice of textbooks in a deregulated system
Monica Reichenberg, Rune Andreassen
IARTEM 1991-201625 YEARS DEVELOPING TEXTBOOK AND EDUCATIONAL MEDIA RESEARCH. Jesús Rodríguez Rodríguez, Tânia Braga Garcia, Eric Bruillard (eds.), Santiago de Compostela , Tórculo Comunicación Gráfica, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

How satisfaction and self-efficacy for inclusive education matter for Swedish special educators’ assessment practices of students with intellectual disability
Monica Reichenberg, Kent Löfgren
Journal for ReAttach Therapy and Developmental Diversities, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 71 - 80 av 131

2012

Att skriva medan man tränar lässtrategier
Monica Reichenberg
I Hanna Lehti-Eklund, Anna Slotte-Lutge, Beatrice Sillén & Ria Heilä -Ylikallio, Skriftpraktiker hos barn och unga. Rapport 335, , Åbo, Pedagogiska fakulteten. Åbo akademi., Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Vägar in i textsamhället. En lässtudie med elever i grundsärskolan
Monica Reichenberg
Synnøve Matre og Atle Skaftun (red.) Skriv! Les! 1Artikler fra den første nordiske konferansen omskriving, lesing og literacy., Trondheim, Akademika forlag, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Hur kan vi öka delaktigheten i textsamhället?
Monica Reichenberg
I Roger Jacobsson (red.), Thule. Kungliga Skytteanska Samfundets årsbok 2012., Umeå, Kungliga Skytteanska Samfundet., Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Alla kan lära sig att läsa och förstå texter.
Monica Reichenberg
I E. Nordman & G. Salo (red.), Dyslexi – aktuellt om läs-och skrivsvårigheter . ANDRA BOKEN,, Stockholm, Svenska Dyslexiföreningen. Tingsryds tryckeri. , Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Hur gör vi för att elever ska förstå en faktatext?
Monica Reichenberg
Cecilia Lööf Mahler (red.). AHA, nu fattar jag., Helsingborg, Nypon förlag, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Undervisning och läromedel spelar roll
Monica Reichenberg
Ingrid Henning Loeb & Helena. Korp (red.). Lärare och lärande. I yrkesprogram och introduktionsprogram., Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Gränser på gott och ont: Undervisning i särskolan förr och nu
Monica Reichenberg
Daniel Andersson & Lars-Erik Edlund(red.) Språkets gränser - och verklighetens , Umeå, Institutionen för språkstudier och författarna, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

2011

Vad är egentligen lättläst samhällsinformation?
Monica Reichenberg
I J. Smidt, E. Seip Tønnesen & B. Aamotsbakken (red.), Tekst og tegn. Lesing, skriving og multimodalitet i skole og samfunn, Trondheim, Tapir Akademisk forlag, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Varför behövs lättlästa läroböcker?
Monica Reichenberg, Ingvar Lundberg
I N. Ammert (red.), Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik., Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Går det att undervisa i läsförståelse i särskolan?
Monica Reichenberg, Ingvar Lundberg
Dyslexi, Artikel i övriga tidskrifter 2011
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 71 - 80 av 131

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?