Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Eva Hjörne

Professor

Eva Hjörne
Professor
Akademisk grad: Docent,
eva.hjorne@ped.gu.se
031-786 2474
0766-182474

Rumsnummer: A2 170
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Forskning och undervisning


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Eva Hjörne

Eva Hjörne är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hon är forskningsledare för PRIS – Platform for Research on Inclusion and School Development vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.

Forskningsintresse
Min forskning handlar främst om hälsofrämjande skolutveckling, elevhälsa och inkluderande pedagogik. Hur kan skolan utvecklas för att främja ungas välbefinannde och måluppfyllelse? Vilka kategorier och förklaringar till barn och ungas svårigheter i skolan introduceras och används av institutionen och dess representanter som resurs för att fatta beslut och lösa problem? Vilka pedagogiska konsekvenser resulterar det i och vad innebär det för barns identitet och livskarriär? Hur kan elevhälsan bidra till en skolmiljö som gynnar lärande, utveckling och hälsa hos alla barn och unga? Vilka trender kan vi se internationellt när det gäller inkludering och en skola för alla?

Undervisningsintresse
Jag undervisar och handleder studenter på grund- påbyggnads- och forskarutbildning inom pedagogik, lärar-, specialpedagog- och speciallärarutbildning, men även i uppdragsutbildningar för elevhälsopersonal och lärare. Mitt undervisningsintresse handlar framförallt om elevhälsa, inkludering, kategoriserings- och marginaliseringsprocesser. 

Samverkansintresse

Jag samverkar med forskare vid andra lärosäten, både nationellt och internationellt, genom forskningsprojekt, nätverk, publikationer, anordnande av konferenser, symposier etc. Jag samverkar även med aktörer utanför akademin genom exempelvis uppdragsforskning, föreläsningar eller i form av externa kurser.  

Nyckelord
Hälsofrämjande skolutveckling, elevhälsa, kategorisering, ADHD, identitetsarbete, mikroetnografi, institutionell kommunikation, interaktion, socialisering, inkludering, specialpedagogik
 

Senaste publikationer

Diagnoses and their instructional implications - Children's agency and participation in school activities.
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

Diagnoses and their instructional implications-children’s agency and participation in school activities
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teaching and learning in the special education setting: agency of the diagnosed child
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

“The ADHD Diagnosis has been Thrown Out”: Exploring the Dilemmas of Diagnosing Children in a School for All.
Thyge Tegtmejer, Eva Hjörne, Roger Säljö
International Journal of Inclusive Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Elevhälsa för ett förebyggande och hälsofrämjande arbete
Eva Hjörne
i C. Löfberg (Red.) Elevhälsoarbete under utveckling – en antologi , Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

The narrative of special education in Sweden: history and trends in policy and practice
Eva Hjörne
S. Riddell (Ed.). Special Education and Globalisation, New York, NY, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

ADHD in the classroom - a pedagogy and its paradoxes
Eva Hjörne
Marginalization processes across different settings. Going beyond the mainstream. Sangeeta Bagga-Gupta (Ed.), Newcastle-upon-Tyne, Cambridge scholars publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Categorizing learners beyond the classroom
Eva Hjörne, Roger Säljö
S. Wortham, D. Kim & S. May (Eds.). Discourse and Education. Encyclopedia of Language and Education, 3rd Ed., New York, NY, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Accounting for Migrant Children’s School Problems: Negative Affect, Accountability and Remedial Actions in Pupil Health Team Meetings.
Ann-Carita Evaldsson, Eva Hjörne
Danaswac, conference, Copenhagen, August 14-17, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 71 - 80 av 82

2005

Disabled learners – a Swedish comparative perspective
Eva Hjörne
Paper at BERA conference, Edinburgh March 14, 2005. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2005
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Social identities and institutional accounting practices - categorising children as a discursive activity in the Swedish school
Eva Hjörne
Paper presented at EARLI, the European Association for Research on Learning and Instruction. Special interest group meeting on Learning and Social Interaction. April 3-6, Lisbon, Portugal, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2005
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The local understanding of learning difficulties – symptoms, categories and the shaping of identities in the Swedish school
Eva Hjörne
Paper presented at a symposium at the 11 th Earli (European Conference for Research on Learning and Instruction) conference, August 22-27, 2005, Nicosia, Cyprus. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2005
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

“and a diagnosis can sort of help you to be strong as a parent.” Child identity, parenting, and institutional agendas
Eva Hjörne, Roger Säljö
Paper presented at a symposium at the 1st ISCAR (International Society for Cultural and Activity Theory) Congress in Seville, September 20-24, 2005. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2005
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Negotiating the 'Problem-child' in School: Child Identity, Parenting and Institutional Agendas.
Eva Hjörne
Qualitative Social Work, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2005
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2004

Negotiating normality in school - pupil’s identity and politics of representation
Eva Hjörne
Paper presented at ECER (European conference on educational research), September, 2004, Crete. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2004
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The pupil welfare team as a discourse community: Accounting for school problems
Eva Hjörne, Roger Säljö
Linguistics and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2004
Artikel i vetenskaplig tidskrift

'There is something about Julia' - Symptoms, categories, and the process of invoking ADHD in the Swedish school. A case study
Eva Hjörne, Roger Säljö
Journal of Language, Identity, and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2004
Artikel i vetenskaplig tidskrift

1999

Hon är annorlunda”. Föreställningar om social gemenskap och socialt utanförskap hos barn i årskurs 4-5
Marie Bliding, Eva Hjörne, Solveig Hägglund
Paper presenterat vid NFPF:S kongress 11-14mars, Köpenhamn, Paper i proceeding 1999
Paper i proceeding

Visar 71 - 80 av 82

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?