Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Eva Hjörne

Professor

Eva Hjörne
Professor
Akademisk grad: Docent,
eva.hjorne@ped.gu.se
031-786 2474

Rumsnummer: A2 170
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Forskning och undervisning


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Eva Hjörne

Eva Hjörne är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hon driver och har drivit flera forskningsprojekt finansierade av framförallt Vetenskapsrådet och Forte. Hon är forskningsledare för PRIS – Platform for Research on Inclusion and School Development vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.

Forskningsintresse
Min forskning handlar främst om inkludering, elevhälsa och hälsofrämjande skolutveckling samt om lärande och undervisning i särskilda undervisningsgrupper. Hur kan skolan utvecklas för att främja ungas välbefinannde och måluppfyllelse? Vilka kategorier och förklaringar till barn och ungas svårigheter i skolan introduceras och används av institutionen och dess representanter som resurs för att fatta beslut och lösa problem? Vilka pedagogiska konsekvenser resulterar det i och vad innebär det för barns lärande, identitet och livskarriär? Hur kan elevhälsan bidra till en skolmiljö som gynnar lärande, utveckling och hälsa hos alla barn och unga? Vilka trender kan vi se internationellt när det gäller inkludering och en skola för alla?

Undervisningsintresse
Jag undervisar och handleder studenter på fristående kurser och på grund- påbyggnads- och forskarutbildning inom pedagogik, lärar-, specialpedagog- och speciallärarutbildning, samt i uppdrags-utbildningar för elevhälsopersonal och lärare. Mitt undervisnings-intresse handlar framförallt om elevhälsa, inkludering, kategoriserings- och marginaliseringsprocesser. 

Samverkansintresse

Jag samverkar med forskare vid andra lärosäten, både nationellt och internationellt, genom forskningsprojekt, nätverk, publikationer, anordnande av konferenser, symposier etc. Jag samverkar även med aktörer utanför akademin genom exempelvis uppdragsforskning, föreläsningar eller i form av externa kurser.  

Nyckelord
Elevhälsa, inkluderings- och exkluderingsprocesser, lärande- och undervisningspraktiker, hälsofrämjande skolutveckling, kategoriseringsprocesser, identitetsarbete, mikroetnografi, klassrumsforskning, tvärprofessionellt teamarbete, institutionell kommunikation, interaktion, specialpedagogik, ADHD
 

Senaste publikationer

Educational Leadership, Diversity, and Inclusion in the Swedish School
Eva Hjörne, Roger Säljö
Oxford Research Encyclopedia of Education, Ed. Rosemary Papa, New York, Oxford University Press, Bidrag till encyklopedi 2020
Bidrag till encyklopedi

Autism and the right to education in the EU: policy mapping and scoping review of Nordic countries Denmark, Finland, and Sweden
R. van Kessel, S. Walsh, A.N.V. Ruigrok, R. Holt, A. Yliherva et al.
Molecular Autism, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Diagnoses and their instructional implications - Children's agency and participation in school activities.
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

“The ADHD Diagnosis has been Thrown Out”: Exploring the Dilemmas of Diagnosing Children in a School for All.
Thyge Tegtmejer, Eva Hjörne, Roger Säljö
International Journal of Inclusive Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Diagnoses and their instructional implications-children’s agency and participation in school activities
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teaching and learning in the special education setting: agency of the diagnosed child
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Elevhälsa för ett förebyggande och hälsofrämjande arbete
Eva Hjörne
i C. Löfberg (Red.) Elevhälsoarbete under utveckling – en antologi , Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

The narrative of special education in Sweden: history and trends in policy and practice
Eva Hjörne
S. Riddell (Ed.). Special Education and Globalisation, New York, NY, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

ADHD in the classroom - a pedagogy and its paradoxes
Eva Hjörne
Marginalization processes across different settings. Going beyond the mainstream. Sangeeta Bagga-Gupta (Ed.), Newcastle-upon-Tyne, Cambridge scholars publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 71 - 80 av 84

2006

Pedagogy in the 'ADHD-classroom': an exploratory study of 'The Little Group'
Eva Hjörne
Lloyd, G., John Stead, J. & Cohen, D. (eds). Critical new perspectives on Attention Deficit/Hyperactivity disorder, London, RoutledgeFalmer, Kapitel i bok 2006
Kapitel i bok

2005

Elevhälsa och det multiprofessionella teamet
Eva Hjörne
Paper presenterat vid konferensen Samhörighet, Samverkan, Särskil(j)d, 7-8 Februari, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2005
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Disabled learners – a Swedish comparative perspective
Eva Hjörne
Paper at BERA conference, Edinburgh March 14, 2005. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2005
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Social identities and institutional accounting practices - categorising children as a discursive activity in the Swedish school
Eva Hjörne
Paper presented at EARLI, the European Association for Research on Learning and Instruction. Special interest group meeting on Learning and Social Interaction. April 3-6, Lisbon, Portugal, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2005
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The local understanding of learning difficulties – symptoms, categories and the shaping of identities in the Swedish school
Eva Hjörne
Paper presented at a symposium at the 11 th Earli (European Conference for Research on Learning and Instruction) conference, August 22-27, 2005, Nicosia, Cyprus. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2005
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

“and a diagnosis can sort of help you to be strong as a parent.” Child identity, parenting, and institutional agendas
Eva Hjörne, Roger Säljö
Paper presented at a symposium at the 1st ISCAR (International Society for Cultural and Activity Theory) Congress in Seville, September 20-24, 2005. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2005
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Negotiating the 'Problem-child' in School: Child Identity, Parenting and Institutional Agendas.
Eva Hjörne
Qualitative Social Work, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2005
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2004

Negotiating normality in school - pupil’s identity and politics of representation
Eva Hjörne
Paper presented at ECER (European conference on educational research), September, 2004, Crete. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2004
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The pupil welfare team as a discourse community: Accounting for school problems
Eva Hjörne, Roger Säljö
Linguistics and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2004
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 71 - 80 av 84

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?