Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ulrika Wolff

Professor

Ulrika Wolff
Professor
Akademisk grad: Doktor,
ulrika.wolff@ped.gu.se
031-786 2219

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Ulrika Wolff

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse rör framförallt dyslexi /läs- och skrivsvårigheter, läsning och kognitiva förmågor relaterade till läsning, exempelvis fonologisk förmåga. Jag har genomfört interventionsstudier för att förstå vilka pedagogiska insatser som mest gynnar elever med läs- och skrivsvårigheter, och även studier inriktade mot yngre barn. Det är då av intresse att förstå vilka verbala och icke-verbala förmågor som är kritiska och påverkar den tidiga läsinlärningen, och hur dessa förmågor interagerar över tid. För närvarande pågår en longitudinell studie, inom vilken en delstudie om tidig fonologisk träning genomförs i syfte att studera effekterna av denna för den tidiga läsutvecklingen. Inom kort kommer en vokabulärintervention att genomföras med cirka 600 elever i årskurs 2. Jag har också ett särskilt intresse för analyser av kvantitativa data och mätmetoder.

Undervisningsintressen
Jag undervisar gärna om läsning och om vad forskningen säger idag om dyslexi /läs- och skrivsvårigheter samt om pedagogiska konsekvenser, liksom om analyser av kvantitativa data och mätmetoder.

Nyckelord
dyslexi, fonologisk medvetenhet, läsning, läs- och skrivsvårigheter

Senaste publikationer

Reasoning about Representations: Effects of an Early Math Intervention
Görel Sterner, Ulrika Wolff, Ola Helenius
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Preliminary Results from a Structured Vocabulary Intervention
Sara Sjödin, Ulrika Wolff
Paper presented at the ECER conference in Copenhagen, Denmark, August 22-25 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Early phonological intervention: A longitudinal design
Ulrika Wolff, Jan-Eric Gustafsson
Paper presented at the ECER conference 2017 in Copenhagen, Denmark, August 22-25, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preliminära resultat från en randomiserad vokabulärintervention
Sara Sjödin, Ulrika Wolff
Svenska Dyslexistiftelsens åttonde nordiska kongress om dyslexipedagogik, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Is Rapid Automatized Naming (RAN) consistent over time?
Malena Åvall, Ulrika Wolff
Paper presented at the ECER conference 2017 in Copenhagen, Denmark, August 22-25., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

En interventionsstudie för elever med läs- och skrivsvårigheter – en femårig uppföljning
Ulrika Wolff
Svenska Dyslexistiftelsens åttonde nordiska kongress om dyslexipedagogik, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Effekter av tidig fonologisk träning – en longitudinell studie från 4–10 år
Ulrika Wolff
Key-note vid Svenska Dyslexistiftelsens åttonde nordiska kongress om dyslexipedagogik, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Åtgärdsgarantin för läsning, skrivning och matematik
Ulrika Wolff
Dyslexi- aktuellt om läs- och skrivsvårigheter , Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Introduction
Monica Rosén, Kajsa Yang Hansen, Ulrika Wolff
Cognitive Abilities and Educational Outcomes. A Festschrift in Honour of Jan-Eric Gustafsson, Dordrecht, The Netherlands, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 61 - 70 av 76

2006

2005

Forskellige laesevansker kraever forskellige paedagogiske tiltag
Ulrika Wolff
Nyt om Ordblindhed, Artikel i övriga tidskrifter 2005
Artikel i övriga tidskrifter

Compensated adults with dyslexia still have phonological problems
Ulrika Wolff
The 11th Biennal Conference, EARLI, Paper i proceeding 2005
Paper i proceeding

Characteristics and varieties of poor readers
Ulrika Wolff
Göteborg, Göteborg University, Doktorsavhandling 2005
Doktorsavhandling

Subgrouping of poor readers based on the IEA-studies of 9-year-olds
Ulrika Wolff
The International Dyslexia Association, Annual meeting in Denver 2005, Paper i proceeding 2005
Paper i proceeding

Compensated adults with dyslexia still have phonological problems. Paper presented at the 11th Biennial Conference, European Association for Research and Learning and Instruction (EARLI) 2005
Ulrika Wolff
Paper presented at the 11th Biennial Conference, European Association for Research and Learning and Instruction (EARLI) 2005, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2005
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2004

2003

Dyslexi och tidspress
Ulrika Wolff
Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, Artikel i övriga tidskrifter 2003
Artikel i övriga tidskrifter

DUVAN, Dyslexiscreening för ungdomar och vuxna
Ulrika Wolff, Ingvar Lundberg
Stockholm, Psykologiförlaget, Lärobok 2003
Lärobok

Visar 61 - 70 av 76

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?