Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Liss Kerstin Sylvén

Professor

Liss Kerstin Sylvén
Professor
Akademisk grad: Docent,
lisskerstin.sylven@ped.gu.se
031-786 2388
0706-946263

Rumsnummer: A3 235
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Liss Kerstin Sylvén

Forskningsintressen
Som språkvetare i engelska arbetar jag framför allt med frågor som rör språkinlärning är intresserar mig specifikt för språk- och ämnesintegrerad utbildning (på engelska  Content and Language Integrated Learning – CLIL), där engelska används som undervisningsspråk i icke-språkliga skolämnen, samt utbredning och effekter av så kallad fritidsengelska, alltså engelska som barn och ungdomar kommer i kontakt med utanför skolans väggar.

Jag disputerade vid engelska institutionen, Göteborgs universitet, med en avhandling om Content and Language Integrated Learning, CLIL, dvs språk- och ämnes integrerad undervisning, med fokus på effekter på elevernas engelska vokabulär. Detta har fortsatt att vara ett av mina främsta forskningsintressen. Jag har bland annat varit projektledare för det av Vetenskapsrådet finansierade forskningsprojektet CLISS - Content and Language Integration in Swedish Schools (se vidare: http://ips.gu.se/forskning/forskningsprojekt/cliss). På senare tid har jag kommit att ägna mycket av min tid åt forskning kring vad den engelska som vi ständigt stöter på i vardagen i Sverige har för betydelse för inlärandet av engelska. Även om de rent lingvistiska aspekterna fortfarande ligger mig varmt om hjärtat, så har min forskning kring inlärande av engelska som andra- eller främmande språk breddats till att inkludera även frågor om motivation och inlärares individuella skillnader.

Göteborgs universitet har på uppdrag av Universitets- och Högskolerådet, tidigare Högskoleverket, varit ansvarigt för framtagande av den engelska läsförståelsedelen, ELF, sedan den infördes som en del i högskoleprovet 1992. Sedan 2008 är jag ansvarig för detta arbete.

Utbildningsintressen
Jag föreläser om min forskning inom ramen för lärarutbildningen samt inom forskarutbildningen. Jag är för närvarande huvudhandledare för fyra doktorander, Jasmine Bylund, Elisabeth Ohlsson och Clara Palm, alla antagna i forskarskolan SEMLA (https://www.isd.su.se/semla-forskarskola-i-lärande-undervisning-och-bedömning-i-svenska-och-engelska), samt Jessica Nilsson, antagen i forskarskolan CUL (cul.gu.se/CUL+forskarskola).

Nyckelord
CLIL; extramural engelska; andraspråksinlärning; motivation; vokabulärinlärning; högskoleprovet.

Senaste publikationer

Looking at language through a camera lens
Liss Kerstin Sylvén
Visualising multilingual lives. More than words, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Epilogue
Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Extramural English
Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

English Reading Comprehension
Liss Kerstin Sylvén, Sölve Ohlander
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

English Productive Proficiency
Eva Olsson, Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

English Receptive Vocabulary
Liss Kerstin Sylvén, Sölve Ohlander
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

CLIL and Motivation Revisited: A Longitudinal Perspective
Amy S. Thompson, Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Assessment in CLIL
Helena Reierstam, Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

CLIL, CLISS, and the Swedish Context. An Overview
Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, Bristol, Multilingual Matters, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 61 - 70 av 105

2013

CLIL in Sweden - why does it not work? A metaperspective on CLIL across contexts in Europe
Liss Kerstin Sylvén
International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2012

The importance of sociocultural factors in CLIL related research
Liss Kerstin Sylvén
International Conference on Education, Immersion 2012, St Paul, Minnesota, USA, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Immersion at tertiary level in Europe
Liss Kerstin Sylvén
International Conference on Education, Immersion 2012, St Paul, Minnesota, USA, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Språk, undervisning och lärande – CLISS-projektet presenteras
Liss Kerstin Sylvén
ASLA 2012, Linköping, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Academic language proficiency development among Swedish high school students
Liss Kerstin Sylvén
GURT2012, Georgetown University Roundtable on Linguistics and Literature 2012, Washington, D.C., USA, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Computer-assisted L2 English language-related activities among Swedish 10-year-olds
Liss Kerstin Sylvén, Pia Sundqvist
EuroCALL 2012, Göteborg, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Computer-assisted L2 English language-related activities among Swedish 10-year-olds
Pia Sundqvist, Liss Kerstin Sylvén
CALL: Using, Learning, Knowing, EUROCALL Conference, Gothenburg, Sweden, 22-25 August 2012, Proceedings, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Similarities between playing World of Warcraft and CLIL
Liss Kerstin Sylvén, Pia Sundqvist
Apples - Journal of Applied Language Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Gaming as extramural English L2 learning and L2 proficiency among young learners
Liss Kerstin Sylvén, P. Sundqvist
Recall, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

World of VocCraft: Computer Games and Swedish learners' L2 English Vocabulary
Pia Sundqvist, Liss Kerstin Sylvén
Digital games in language learning and teaching, Basingstoke, Palgrave MacMillan, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Visar 61 - 70 av 105

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?