Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Anette Olin

Universitetslektor

Anette Olin
Universitetslektor , Viceprefekt
Akademisk grad: Docent,
anette.olin@ped.gu.se
031-786 2650
0708-399155

Rumsnummer: A3 329
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Ordförande i aktionsforskningskollegiet, koordinator i Nordiskt Nätverk i Aktionsforskning NNAF


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Anette Olin

Forskningsintressen

Jag arbetar med frågor som rör lärares och rektorers professionella lärande och utveckling, dvs hur professionella lär i sitt yrke och särskilt i samarbete med andra i skolan och även i samarbete med universitetet (t ex handledning). Dessutom intresserar jag mig för mellanledarskapet (t ex förstelärare, utvecklingsledare ) kopplat till skolans skolutvecklingsuppdrag. En stor del av min forskning bedrivs som aktionsforskning. 

Undervisningsintressen

Jag undervisar mest i mastersprogram, rektorsprogrammet och uppdragsutbildningar men även i lärarutbildningen. När det gäller uppdragsutbildning handlar det om aktionsforskningskurser, handledning, forskningscirklar m.m. Dessutom föreläser jag inom mina kunskapsområden.

Nyckelord
skolutveckling, lärares och rektorers professionella utveckling och lärande, praktik/praxis, aktionsforskning, mellan-/utvecklingsledarskap i skolan

Forskningsmiljöer och projekt
Power and Agency in Education, PAGE
Aktionsforskningskollegiet
Nordiska Nätverket i Aktionsforskning, NNAF

Senaste publikationer

Läraragens i lärarlagsdiskussioner om Skolverkets allmänna råd
Louise Frey, Anette Olin
Forskning Og Forandring, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Hållbar skolutveckling – utvecklat kollegialt lärande genom aktionsforskning
Anette Jahnke, Anette Olin, Åsa Hirsh
Forskning pågår, session vid samverkanskonferens, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, 30 oktober 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Skolutveckling på en gymnasieskola genom Didaktisk utvecklingsdialog
Anette Olin
Forskning pågår, session vid samverkanskonferens, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, 30 oktober 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Möjligheter och begränsningar att förändra skolans praktik: Lärares erfarenheter i och efter ett mastersprogram
Karin Rönnerman, Anette Olin
Forskning pågår, session vid samverkanskonferens, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, 30 oktober 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Samtal som rektors redskap för lärande
Linda Klang, David Jonsson, Jaana Nehez, Anita Norlund, Anette Olin
Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling. Anette Olin, Jonas Almqvist, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Karim Hamza (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Studieteknik
Viktoria Hagerman, Joel Falk, Åsa Hirsh, Eva Lundqvist, Anette Olin
Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling. Anette Olin, Jonas Almqvist, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Karim Hamza (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Från genomlevd till beprövad erfarenhet
Anette Olin, Jonas Almqvist, Karim Hamza, Lisbeth Gyllander Torkildsen
Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling., Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Samarbete i praktiknära forskning
Anette Olin
Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer. Ingrid Henning Loeb, Lill Langelotz & Karin Rönnerman (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Master´s program in action research enabling and constrain teachers´practices
Karin Rönnerman, Anette Olin
Paper presented at the CARN-conference, Split October, 17-19, 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 61 - 70 av 80

2012

Att leda skolans utvecklingsarbete
Anette Olin
Aktionsforskning i praktiken - förskola och skola på vetenskaplig grund. Redaktör Karin Rönnerman., Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Understanding leading as travelling developmental practices
Jane Wilkinson, Anette Olin, Torbjörn Lund, Else Stjernström
AARE-APERA, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

’Same, same but different’ – leading quality work in preschools
Karin Rönnerman, Anette Olin
Paper presented at AARE conference, Sydney, December 2-6, 2012., Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Research circle - enabling changes in site based education development
Karin Rönnerman, Anette Olin
Paper presented within the symposium Action Research and Site-Based Education Development at the AARE-conference, Sydney, December 2-6, 2012. , Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Looking at school development through a development leaders’ perspective
Anette Olin
Paper presented, and published in the conference proceedings, at the ICSEI-conference, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

2011

Understanding leading practices as 'travelling'
Anette Olin, Else (Tromsö universitet) Stjernström, Jane (Charles Sturt university) Wilkinson
Paper presented at ECER within a symposium in network 1: Continuing professional development, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Praxis and Curriculum: Framing the work of teachers in local and temporal contexts
Anette Olin, Allan (University of Western Ontario) Pitman
Paper presented at ECER within a symposium in network 4: Inclusive Education., Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Developing teachers’ talk about acting in practice
Karin Rönnerman, Anette Olin
NERA Congress 'Rights and Education', Jyväskylä, Finland, 10 12 March 2011, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

2010

Action Research for understanding and developing practice
Karin Rönnerman, Anette Olin
OMEP, XXVI World Congress August 11-13, 2010, Göteborg, Sweden, Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Learning for Leading: Mapping teachers' ‘sayings’ about acting in practice
Karin Rönnerman, Anette Olin
Paper presented within the Symposium: ‘LEADING, LEARNING AND ECOLOGIES OF PRACTICES: INTERNATIONAL PERSPECTIVES’ at Australian Association for Research in Education (AARE) Conference, Melbourne, November 29 to December 2, 2010, Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Visar 61 - 70 av 80

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?