Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ulf Blossing

Professor

Ulf Blossing
Professor
Professor
Akademisk grad: Docent,
ulf.blossing@gu.se
031-786 2403

Rumsnummer: A3 171
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Skolorganisation, skolutveckling och ledarskap


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Ulf Blossing

Jag har bakgrund som lärare i grundskolan och har även en fil.kand. i psykologi. Mitt intresse rör främst skolförbättring, det vill säga hur de processer ser ut på skolor där skolledare och lärare vill förbättra verksamheten. Detta intresse har jag utvecklat inom School Improvement området med grund i Organisational Development, OD. Därefter har jag gått vidare med skilda socio-kulturella perspektiv för att förstå skolutvecklingsarbetet mellan lärare, skolledare och elever. Avhandlingen, Praktiserad skolförbättring, publicerades år 2000.

Jag är ledare för forskningsmiljön Skolutveckling och Ledarskap. Vidare fungerar jag som vetenskaplig ledare för rektorsprogrammet vid Göteborgs universitet.

Jag har byggt upp masterprogram med fokus på skolutveckling, verkat inom Rektorsprogrammet samt samverkat med kommuner inom såväl utbildning som forskning. På min blogg kan du läsa mer om min forsknings- och utvecklingsverksamhet.

http://blossing.blogspot.com

ResearcherID

Senaste publikationer

Capturing Sense-Made School Practice. The Activities of the Interviewer.
Ulf Blossing, Pål Roland, Randi M Sølvik
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Professional Development in the Use of Data: From Data to Knowledge in Data Teams
Kim Schildkamp, Maaike Smit, Ulf Blossing
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Organizational Building Versus Teachers' Personal and Relational Needs for School Improvement
Mette Liljenberg, Ulf Blossing
Paper presented at the AERA Annual Conference in Toronto, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

School leaders’ relational and management work orientation
Ulf Blossing, Mette Liljenberg
International Journal of Educational Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Kollegialt lärande. Resan mot framtidens skola
Ulf Blossing, Ann-Christine Wennergren
Lund, Studentlitteratur, Bok 2019
Bok

Tillit och misstro i icke framgångsrika skolor
Klas Andersson, Ulf Blossing, Maria Jarl
Skolan som politisk organisation 3:e uppl, Maria Jarl, Jon Pierre (red.), Gleerups Utbildning AB, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Organisations Interacting with Teacher Middle Leadership
Jaana Nehez, Anette Olin, Ulf Blossing, Lisbeth Gyllander, Rolf Lander
Paper presented at the ECER Conference 2018, Bolzano, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Collaboration Between Researchers And School Leaders For Enhanced Improvement Capacity. Activities, Critical Situations and Tools
Ulf Blossing
Paper presented at the ECER Conference 2018, Bolzano, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

From data to Learning: A data team Professional Learning Network
Kim Schildkamp, Jaana Nehez, Ulf Blossing
Networks for Learning. Effective Collaboration for Teacher, School and System Improvement, London, New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 61 - 70 av 106

2010

"Kunnskapsløftet - fra ord till handling". Sluttrapport fra evalueringen av et statlig program for skoleutvikling
Ulf Blossing, A Hagen, T Nyen, Å Söderström
Oslo, Fafo och Karlstads universitet, Rapport 2010
Rapport

Viktiga rum och tider när skolor vill förbättra undervisningen för eleverna
Ulf Blossing
Skoleutvikling i praksis, Oslo, Universitetsforlaget, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

The Nordic Vision a School for All Meets the Neo-Liberal Educational Policy
Ulf Blossing, G Imsen, Å Söderström
Paper presented at ECER Conference 2010, "Education and Cultural Change", Helsinki, Finland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Schools’ and Expert Agents’ Situating of Improvement Interventions
Ulf Blossing, Å Söderström
Paper presented at NERA’s 38th Congress, Active Citizenship, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

‘The spirit is willing, but the flesh is weak’- A Scandinavian view of the challenges of sustainable improvement
Ulf Blossing, S Ertesvåg
Paper presented at the 23rd International Congress for School Effectiveness and Improvement, Kuala Lumpur, Malaysia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2009

Den svåra konsten att förbättra elevernas lärmiljö. Rapport från en utvärdering av Kunskapslyftet - fra ord till handling.
Å Söderström, Ulf Blossing
Kapet. Karlstads universitets pedagogisk tidskrift, Artikel i övriga tidskrifter 2009
Artikel i övriga tidskrifter

Teachers' Competencies for School-Based Curriculum Development: European perspectives - The Swedish Case
Ulf Blossing, Hans-Åke Scherp
ECER Congress Vienna "Theory and Evidence in European Educational Research", Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2009
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Elterngespräche sind Pflichtaufgabe
Ulf Blossing
Klasse, die Evangelische Schule, Artikel i övriga tidskrifter 2009
Artikel i övriga tidskrifter

2008

Schools as Curriculum Agencies
Ulf Blossing, Mats Ekholm, Hans-Åke Scherp
The European Conference on Educational Research in Gothenburg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2008
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Blir skolor bättre på att klara av sitt uppdrag? Ett socialpsykologiskt och organisatoriskt perspektiv på lärares lärande och skolors utveckling
Ulf Blossing
Lärare i blickpunkten: olika perspektiv på lärares liv och arbete, Stockholm, Pedagogiska magasinet, Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

Visar 61 - 70 av 106

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?