Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ulf Blossing

Professor

Ulf Blossing
Professor
Professor
Akademisk grad: Docent,
ulf.blossing@gu.se
031-786 2403

Rumsnummer: A3 171
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Skolorganisation, skolutveckling och ledarskap


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Ulf Blossing

Jag har bakgrund som lärare i grundskolan och har även en fil.kand. i psykologi. Mitt intresse rör främst skolförbättring, det vill säga hur de processer ser ut på skolor där skolledare och lärare vill förbättra verksamheten. Detta intresse har jag utvecklat inom School Improvement området med grund i Organisational Development, OD. Därefter har jag gått vidare med skilda socio-kulturella perspektiv för att förstå skolutvecklingsarbetet mellan lärare, skolledare och elever. Avhandlingen, Praktiserad skolförbättring, publicerades år 2000.

Jag är ledare för forskningsmiljön Skolutveckling och Ledarskap. Vidare fungerar jag som ordförande i programrådet för rektorsutbildning vid Göteborgs universitet.

Jag har byggt upp masterprogram med fokus på skolutveckling, verkat inom Rektorsprogrammet samt samverkat med kommuner inom såväl utbildning som forskning. På min blogg kan du läsa mer om min forsknings- och utvecklingsverksamhet.

http://blossing.blogspot.com

ResearcherID

Senaste publikationer

Kollegahandledning - strukturerad dialog i grupp
Ulf Blossing
I M-M. Sternudd Groth & M. Evermark. Skolutveckling genom samtal., Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Practices in different school cultures and principals’ improvement work
Jaana Nehez, Ulf Blossing
International Journal of Leadership in Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Hur ska rektor organisera för skolförbättring?
Ulf Blossing
Rektor i fokus. Kunskap, värden och verktyg, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Rektor i fokus. Kunskap, värden och verktyg
Ulf Blossing
Lund, Studentlitteratur, Samlingsverk 2020
Samlingsverk

Capturing Sense-Made School Practice. The Activities of the Interviewer.
Ulf Blossing, Pål Roland, Randi M Sølvik
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Professional Development in the Use of Data: From Data to Knowledge in Data Teams
Kim Schildkamp, Maaike Smit, Ulf Blossing
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Organizational Building Versus Teachers' Personal and Relational Needs for School Improvement
Mette Liljenberg, Ulf Blossing
Paper presented at the AERA Annual Conference in Toronto, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

School leaders’ relational and management work orientation
Ulf Blossing, Mette Liljenberg
International Journal of Educational Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Kollegialt lärande. Resan mot framtidens skola
Ulf Blossing, Ann-Christine Wennergren
Lund, Studentlitteratur, Bok 2019
Bok

Tillit och misstro i icke framgångsrika skolor
Klas Andersson, Ulf Blossing, Maria Jarl
Skolan som politisk organisation 3:e uppl, Maria Jarl, Jon Pierre (red.), Gleerups Utbildning AB, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 61 - 70 av 110

2011

An individual learning belief and its impact on schools’ improvementwork – An Individual versus a Social Learning Perspective
Ulf Blossing, Sigrun K Ertesvåg
Education Inquiry, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2011
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Means and Goal Directed Strategies in School Development
Ulf Blossing
Paper presented at the 24th International Congress on School Effectiveness and Improvement, Limassol, Cyprus., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2011
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2010

Schools as Curriculum Agencies in Sweden
Ulf Blossing, Mats Ekholm, Hans-Åke Scherp
Schools as Curriculum Agencies. Asian and European Perspectives on School-Based Curriculum Development, Rotterdam, Boston, Taipei, Sense Publisher, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Schools’ and Expert Agents’ Situating of Improvement Interventions
Ulf Blossing
Paper presented at the 23rd International Congress for School Effectiveness and Improvement Kuala Lumpur, Malaysia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

"Kunnskapsløftet - fra ord till handling". Sluttrapport fra evalueringen av et statlig program for skoleutvikling
Ulf Blossing, A Hagen, T Nyen, Å Söderström
Oslo, Fafo och Karlstads universitet, Rapport 2010
Rapport

Viktiga rum och tider när skolor vill förbättra undervisningen för eleverna
Ulf Blossing
Skoleutvikling i praksis, Oslo, Universitetsforlaget, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

The Nordic Vision a School for All Meets the Neo-Liberal Educational Policy
Ulf Blossing, G Imsen, Å Söderström
Paper presented at ECER Conference 2010, "Education and Cultural Change", Helsinki, Finland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Schools’ and Expert Agents’ Situating of Improvement Interventions
Ulf Blossing, Å Söderström
Paper presented at NERA’s 38th Congress, Active Citizenship, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

‘The spirit is willing, but the flesh is weak’- A Scandinavian view of the challenges of sustainable improvement
Ulf Blossing, S Ertesvåg
Paper presented at the 23rd International Congress for School Effectiveness and Improvement, Kuala Lumpur, Malaysia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2009

Den svåra konsten att förbättra elevernas lärmiljö. Rapport från en utvärdering av Kunskapslyftet - fra ord till handling.
Å Söderström, Ulf Blossing
Kapet. Karlstads universitets pedagogisk tidskrift, Artikel i övriga tidskrifter 2009
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 61 - 70 av 110

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?