Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Anette Olin

Universitetslektor

Anette Olin
Universitetslektor , Viceprefekt
Akademisk grad: Docent,
anette.olin@ped.gu.se
031-786 2650
0708-399155

Rumsnummer: A3 329
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Ordförande i aktionsforskningskollegiet, koordinator i Nordiskt Nätverk i Aktionsforskning NNAF


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Anette Olin

Forskningsintressen

Jag arbetar med frågor som rör lärares och rektorers professionella lärande och utveckling, dvs hur professionella lär i sitt yrke och särskilt i samarbete med andra i skolan och även i samarbete med universitetet (t ex handledning). Dessutom intresserar jag mig för mellanledarskapet (t ex förstelärare, utvecklingsledare ) kopplat till skolans skolutvecklingsuppdrag. En stor del av min forskning bedrivs som aktionsforskning. 

Undervisningsintressen

Jag undervisar mest i mastersprogram, rektorsprogrammet och uppdragsutbildningar men även i lärarutbildningen. När det gäller uppdragsutbildning handlar det om aktionsforskningskurser, handledning, forskningscirklar m.m. Dessutom föreläser jag inom mina kunskapsområden.

Nyckelord
skolutveckling, lärares och rektorers professionella utveckling och lärande, praktik/praxis, aktionsforskning, mellan-/utvecklingsledarskap i skolan

Forskningsmiljöer och projekt
Power and Agency in Education, PAGE
Aktionsforskningskollegiet
Nordiska Nätverket i Aktionsforskning, NNAF

Senaste publikationer

Läraragens i lärarlagsdiskussioner om Skolverkets allmänna råd
Louise Frey, Anette Olin
Forskning Og Forandring, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Hållbar skolutveckling – utvecklat kollegialt lärande genom aktionsforskning
Anette Jahnke, Anette Olin, Åsa Hirsh
Forskning pågår, session vid samverkanskonferens, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, 30 oktober 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Skolutveckling på en gymnasieskola genom Didaktisk utvecklingsdialog
Anette Olin
Forskning pågår, session vid samverkanskonferens, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, 30 oktober 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Möjligheter och begränsningar att förändra skolans praktik: Lärares erfarenheter i och efter ett mastersprogram
Karin Rönnerman, Anette Olin
Forskning pågår, session vid samverkanskonferens, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, 30 oktober 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Samtal som rektors redskap för lärande
Linda Klang, David Jonsson, Jaana Nehez, Anita Norlund, Anette Olin
Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling. Anette Olin, Jonas Almqvist, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Karim Hamza (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Studieteknik
Viktoria Hagerman, Joel Falk, Åsa Hirsh, Eva Lundqvist, Anette Olin
Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling. Anette Olin, Jonas Almqvist, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Karim Hamza (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Från genomlevd till beprövad erfarenhet
Anette Olin, Jonas Almqvist, Karim Hamza, Lisbeth Gyllander Torkildsen
Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling., Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Samarbete i praktiknära forskning
Anette Olin
Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer. Ingrid Henning Loeb, Lill Langelotz & Karin Rönnerman (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Master´s program in action research enabling and constrain teachers´practices
Karin Rönnerman, Anette Olin
Paper presented at the CARN-conference, Split October, 17-19, 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 51 - 60 av 80

2014

Leading for Learning: Implications for School Improvement
Anette Olin, Jane Wilkinson, Ulf Blossing, Laurette Bristol
Managing Global Changes and Education Reforms: Asia and Pacific Resonses. APERA Conference, 19-21 Nov, 2014, Hong Kong, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Leading for Learning: Implications for School Improvement
Anette Olin, Ulf Blossing
Educational Leadership in Transition - the Global Perspectives, conference at Uppsala university, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Research Circles - Constructing a Space for Elaborating on being a Teacher Leader in Preschools
Karin Rönnerman, Anette Olin
In K. Rönnerman and P. Salo (Eds.), Lost in Practice: Transforming Nordic Educational Action Research, Rotterdam, Sense Publishers, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

The Nordic tradition of educational action research in the light of practice architectures
Petri Salo, Karin Rönnerman, Anette Olin, Lill Langelotz
Symposium Lost in practice – Nordic Traditions of Education meet Global Trends in NERA 42nd Congress. Education for Sustainable Development Lillehammer, March 5-7, 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2013

Skolutveckling och differentiering för skolpersonalen
Rolf Lander, Ulf Blossing, Maria Jarl, Margaretha Milsta, Anette Olin et al.
I I. Wernersson & I. Gerrbo (Red). Differentieringens janusansikte. En antologi från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Gothenburg Studies in Education 347, Göteborg, Acta Universitatis Gothoburgensis, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Kvalitetsarbete i förskolan belyst genom tre ledningsnivåer
Karin Rönnerman, Anette Olin
Pedagogisk forskning i Sverige, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The research circle as a means for long-term continuous partnership (the Swedish case)
Anette Olin
Paper presented within the symposium Partnership and Recognition: Nurturing Relationships across Different Educational Contexts, at the CARN-conference, Tromsö, November 7-10, 2013., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Enabling and constraining actions shaping a teacher-researcher collaboration
Anette Olin, Marlene Sjöberg, Åke Ingerman, Clas Olander
Paper presented within the symposium Using research insights to support teachers' learning and agency to teach science at the ESERA-conference, Larnaca, September 2-7, 2013., Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

Understanding leading as travelling practices
Jane Wilkinson, Anette Olin, Torbjørn Lund, Else Stjernstrøm
School Leadership and Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 51 - 60 av 80

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?