Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Elisabet Öhrn

Professor

Elisabet Öhrn
Professor
Akademisk grad: Doktor,
elisabet.ohrn@gu.se
031-786 2412

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Elisabet Öhrn

Jag har utbildningssociologisk forskningsinriktning med fokus på makt, demokratiskt deltagande, kön, klass och etnicitet. Det inkluderar studier av maktprocesser och demokratisk fostran i olika utbildningspraktiker i relation till det omgivande samhället och olika undomsgruppers resurser och respons på sin position. Detta är också centrala frågor för den forskningsmiljö som jag ingår i (PAGE - Power and AGency in Education).

Till avslutande forskningsprojekt hör  "Ungdomar som politiska aktörer" (FAS),  "Ungdomars skolvardag i könsperspektiv" (Skolverket) och "Ett aktivt medborgarskap? Om demokratifostran i gymnasieskolan" (VR),  "Kön och karriär i akademin" (VR) samt   "Skolprestationer och kön. Om undervisning, ungdomsgrupper och lokala villkor" (VR). Projekt "Landsbygdens unga. Utbildning, plats och delaktighet" (VR) är i slutfasen och följs upp av det nystartade fyra-åriga projektet "Utbildning och integration av unga nyanlända på landsbygden" (VR), som jag leder från 2019. Jag leder också ett av de sju team som ingår i det stora nordiska Centre of Excellence “Justice through education in the Nordic countries” (2013-2018), som finansieras av NordForsk.
 

Forskningsmiljöer och projekt

 

Senaste publikationer

Pedagogic practices in a deregulated upper secondary school: Students' attempts to influence their teaching
V. S. Bjarnadottir, Elisabet Öhrn, Monica Johansson
European Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Using rural frameworks and research to develop understandings of educational justice and equity across socio-spatial settings
Dennis Beach, Elisabet Öhrn
Paper presented at the conference for Australian Association of Research in Education, Brisbane , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Capturing Nordic identifications through participatory photography
Solveig Corner, Maria Forsius, Gunilla Holm, Elisabet Öhrn
Computer Supported Qualitative Research New Trends on Qualitative Research / Editors: Costa, António Pedro, Reis, Luís Paulo, Moreira, António, Springer, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Closing discussion
Dennis Beach, Elisabet Öhrn
I E Öhrn & D Beach (Eds), Young people's life and schooling in rural areas, London, the Tufnell Press, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Introduction
Dennis Beach, Elisabet Öhrn
I E Öhrn & D Beach (Eds), Young people's life and schooling in rural areas, London, the Tufnell Press, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Gender and equality in education. Key themes, changes and the contemporary focus on achievement.
Elisabet Öhrn
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Rurality and education relations: Metro-centricity and local values in rural communities and rural schools
Dennis Beach, Monica Johansson, Elisabet Öhrn, Maria Rönnlund, Rosvall Per-Åke
European Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Landsbygdens unga. Utbildning, plats och delaktighet
Elisabet Öhrn, Dennis Beach, Monica Johansson, Per-Åke Rosvall, Maria Rönnlund
Resultatdialogen 2018, Stockholm, Vetenskapsrådet, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Discourses on gender and achievement in lower secondary education
Elisabet Öhrn, Lisa Asp-Onsjö, Ann-Sofie Holm
The State, Schooling and Identity, London, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 51 - 60 av 86

2011

Skola och kön
Elina Lahelma, Elisabet Öhrn
S-E Hansén & I Forsman (Red), Allmändidaktik, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Urban education and segregation: the responses from young people
Elisabet Öhrn
Keynote address at the European Educational Research Association, Berlin 13-16 September, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2011
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ett aktivt medborgarskap? Om demokratifostran i gymnasieskolan
Elisabet Öhrn, Dennis Beach, Marianne Dovemark, Per-Åke Rosvall, Carina Hjelmér et al.
Resultatdialogen 2011, Stockholm, Vetenskapsrådet, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Class and ethnicity at work. Segregation and conflict in a Swedish secondary school
Elisabet Öhrn
Education Inquiry, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2011
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Slippage and/or sympolism: gender, policy and educational governance in Scotland and Sweden
Joan Forbes, Elisabet Öhrn, Gaby Weiner
Gender and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2011
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Young people's influence and democratic education: Introduction
Dennis Beach, Elisabet Öhrn
E. Öhrn, L. Lundahl & D. Beach (Eds) Young People's Influence and Democratic Education: Ethnographic Studies in Upper-Secondary Schools, London, Tufnell Press, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

The empirical study
Dennis Beach, Elisabet Öhrn
E. Öhrn, L. Lundahl & D. Beach (Eds) Young People's Influence and Democratic Education: Ethnographic Studies in Upper-Secondary Schools. , London, Tufnell Press, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Synthesis
Dennis Beach, Lundahl, Lisbeth, Elisabet Öhrn
E. Öhrn, L. Lundahl & D. Beach (Eds), Young people's influence and democratic education., London, the Tufnell Press, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Gender in virtual courtships: The position as 'woman' in online games
Jonas Linderoth, Elisabet Öhrn
Paper presented at the Gender and Education conference, Exeter, UK, April 27-29, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2011
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 51 - 60 av 86

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?