Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Marianne Dovemark

Universitetslektor

Marianne Dovemark
Universitetslektor
Professor emerita
Akademisk grad: Docent,
marianne.dovemark@gu.se
031-786 2774

Postadress: Box 300, 405 30 Göteborg
Besöksadress: Västra hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Marianne Dovemark

 

Mina huvudsakliga forskningsintressen ligger inom ramen för utbildningsrelaterad etnografi med fokus på strukturella faktorer som klass, kön och etnicitet. Min forskning ägnas åt frågor om makt och inflytande, bland annat frågor som rör skolans styrning och marknadsorientering. Frågor av speciellt intresse är aspekter på inflytande och demokrati i relation till hur frågor om ansvar, flexibilitet och valfrihet kan beskrivas och förstås. Teoretiskt hör jag hemma i en kritisk tradition, metodologiskt med tonvikt i kritisk etnografi. För närvarande ingår jag i det pågående VR-finansierade forskningsprojektet: ”Inkluderande och konkurrerande? Gymnasieskolan i skärningspunkten mellan social inkludering och marknadisering”. Jag ingår i forskningsmiljön PAGE (Power and AGency in Education) vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs Universitet. Jag är också medlem i team 2 i Centre of Excellence “Justice through education in the Nordic countries” som finansieras av NordForsk (2013-2018).

 

Senaste publikationer

Ethical reflections on critical ethnography
Marianne Dovemark
Ethical reflections on critical ethnography, London, Routledge , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Equity and choice for newly arrived migrants
Dennis Beach, Marianne Dovemark
Neoliberalism and Market Forces in Education. Lessons from Sweden., London, New York, Routledge , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Equity and choice for newly arrived migrants
Marianne Dovemark
presented at NERA conference, Mars 6-8, Uppsala, Sweden, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

‘He failed to find his place in this school’ – re-examining the role of teachers in bullying in a Finnish comprehensive school.
Ina Juva, Gunilla Holm, Marianne Dovemark
ECER 2018, Bolzano, Italy, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

He failed to find his place in this school” – Re-examining the role of teachers in bullying in a Finnish comprehensive school
Ina Juva, Gunilla Holm, Marianne Dovemark
Ethnography and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Hidden private power in the world of education – the case of Ifous Ltd.
Catarina Player-Koro, Marianne Dovemark
Paper presented at the European Conference on Educational research (ECER), Bolzano, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Social Justice in Swedish Post-16 Education? New preparatory programmes
Inger Erixon Arreman, Marianne Dovemark
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Deregulation, Privatisation and Marketisation of Nordic Comprehensive Education: Social Changes Reflected in Schooling
Marianne Dovemark, Sonja Kosunen, Jaakoo Kauko, Berglind Rós Magnúsdóttir, Petteri Hansen et al.
Education Inquiry, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Skolan, marknaden och prekariatet
Marianne Dovemark, Dennis Beach
Dahlstedt, M. & Fejes, A. (red.) Skolan marknaden och framtiden, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Systemet med fritt skolval måste bytas ut
Magnus Dahlstedt, Anderas Fejes, Dennis Beach, Nihad Bunar, Sara Carlbaum et al.
Svenska Dagbladet, Artikel i dagstidning 2018
Artikel i dagstidning

Visar 51 - 60 av 65

2012

Ethnographic studies of education inclusion and marginalisation in multi-ethnic, multi-racial suburbs: teacher and pupil perspectives
Dennis Beach, Marianne Dovemark, Anneli Schwartz, Elisabet Öhrn
Paper presented at the 2012 NERA congress, Århus University, Copenhagen March 8-10, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The impact of political changes in the Swedish education system
Dennis Beach, Petra Angervall, Marianne Dovemark, Jan Gustafsson, Anneli Schwartz et al.
Paper presented at AARE, Sydney 2-6 December, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

One school different worlds Segregation on basis of freedom of choice.
Marianne Dovemark
Paper presented at ECER Conference, Cadiz, 18-21 September 2012, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

How to construct practically oriented learners
Marianne Dovemark
Paper presented at NPFF conference, 8-10, 2012, Copenhagen. Denmark., Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Freedom of Choice as Repressive Tolerance
Marianne Dovemark
Paper presented at Oxford Ethnography and Education Conference, Oxford, September 10-12, 2012, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Yrkesval eller utsortering?
Marianne Dovemark
Lärare och lärande i gymnasiets yrkesprogram och introduktionsprogram. Lund: Studentlitteratur. , Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

2011

Ett aktivt medborgarskap? Om demokratifostran i gymnasieskolan
Elisabet Öhrn, Dennis Beach, Marianne Dovemark, Per-Åke Rosvall, Carina Hjelmér et al.
Resultatdialogen 2011, Stockholm, Vetenskapsrådet, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

I have rethought every single thought on teachers' professional and work…’- The postmodern professional
Marianne Dovemark
Paper presented at ECER Conference, Berlin, September 2011, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Can this be called democracy
Marianne Dovemark
Young people’s influence and democratic education. Ethnographic studies in upper secondary schools. Ethnography and Education. Tufnell Press. Milton Keynes. UK., Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Visar 51 - 60 av 65

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?