Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Eva Hjörne

Professor

Eva Hjörne
Professor
Akademisk grad: Docent,
eva.hjorne@ped.gu.se
031-786 2474

Rumsnummer: A2 170
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg
Arbetsuppgifter: Forskning och undervisning


Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2070
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 411 17 Göteborg

Om Eva Hjörne

Eva Hjörne är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hon driver och har drivit flera forskningsprojekt finansierade av framförallt Vetenskapsrådet och Forte. Hon är forskningsledare för PRIS – Platform for Research on Inclusion and School Development vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.

Forskningsintresse
Min forskning handlar främst om inkludering, elevhälsa och hälsofrämjande skolutveckling samt om lärande och undervisning i särskilda undervisningsgrupper. Hur kan skolan utvecklas för att främja ungas välbefinannde och måluppfyllelse? Vilka kategorier och förklaringar till barn och ungas svårigheter i skolan introduceras och används av institutionen och dess representanter som resurs för att fatta beslut och lösa problem? Vilka pedagogiska konsekvenser resulterar det i och vad innebär det för barns lärande, identitet och livskarriär? Hur kan elevhälsan bidra till en skolmiljö som gynnar lärande, utveckling och hälsa hos alla barn och unga? Vilka trender kan vi se internationellt när det gäller inkludering och en skola för alla?

Undervisningsintresse
Jag undervisar och handleder studenter på fristående kurser och på grund- påbyggnads- och forskarutbildning inom pedagogik, lärar-, specialpedagog- och speciallärarutbildning, samt i uppdrags-utbildningar för elevhälsopersonal och lärare. Mitt undervisnings-intresse handlar framförallt om elevhälsa, inkludering, kategoriserings- och marginaliseringsprocesser. 

Samverkansintresse

Jag samverkar med forskare vid andra lärosäten, både nationellt och internationellt, genom forskningsprojekt, nätverk, publikationer, anordnande av konferenser, symposier etc. Jag samverkar även med aktörer utanför akademin genom exempelvis uppdragsforskning, föreläsningar eller i form av externa kurser.  

Nyckelord
Elevhälsa, inkluderings- och exkluderingsprocesser, lärande- och undervisningspraktiker, hälsofrämjande skolutveckling, kategoriseringsprocesser, identitetsarbete, mikroetnografi, klassrumsforskning, tvärprofessionellt teamarbete, institutionell kommunikation, interaktion, specialpedagogik, ADHD
 

Senaste publikationer

Educational Leadership, Diversity, and Inclusion in the Swedish School
Eva Hjörne, Roger Säljö
Oxford Research Encyclopedia of Education, Ed. Rosemary Papa, New York, Oxford University Press, Bidrag till encyklopedi 2020
Bidrag till encyklopedi

Autism and the right to education in the EU: policy mapping and scoping review of Nordic countries Denmark, Finland, and Sweden
R. van Kessel, S. Walsh, A.N.V. Ruigrok, R. Holt, A. Yliherva et al.
Molecular Autism, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Diagnoses and their instructional implications - Children's agency and participation in school activities.
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

“The ADHD Diagnosis has been Thrown Out”: Exploring the Dilemmas of Diagnosing Children in a School for All.
Thyge Tegtmejer, Eva Hjörne, Roger Säljö
International Journal of Inclusive Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Diagnoses and their instructional implications-children’s agency and participation in school activities
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teaching and learning in the special education setting: agency of the diagnosed child
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Elevhälsa för ett förebyggande och hälsofrämjande arbete
Eva Hjörne
i C. Löfberg (Red.) Elevhälsoarbete under utveckling – en antologi , Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

The narrative of special education in Sweden: history and trends in policy and practice
Eva Hjörne
S. Riddell (Ed.). Special Education and Globalisation, New York, NY, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

ADHD in the classroom - a pedagogy and its paradoxes
Eva Hjörne
Marginalization processes across different settings. Going beyond the mainstream. Sangeeta Bagga-Gupta (Ed.), Newcastle-upon-Tyne, Cambridge scholars publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 51 - 60 av 84

2011

Ska "barn med särskilda rättigheter" alltid inkluderas i skola och förskola och i så fall varför?
Eva Hjörne
Modern Barndom, Artikel i övriga tidskrifter 2011
Artikel i övriga tidskrifter

2010

From instructing pupils to coaching children: pupil health and the broadening of responsibilities for the teacher profession
Eva Hjörne, Pernilla Larsson, Roger Säljö
Cultural historical perspectives on teacher education and development: learning teaching. V. Ellis, A. Edwards & P. Smagorinsky (Eds.), London, Routledge, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

"A considerable change has occurred” – pupil identity, parents’ resistance and ADHD in the Swedish school.
Eva Hjörne
Paper presented in a symposium at the NERA congress in Malmö, 11-13 March 2010., Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Different voices, different explanations – negotiating school problems in the pupil health team in a Swedish school.
Malin Sandén, Eva Hjörne, Roger Säljö
Presented at EARLI, the European Association for Research on Learning and Instruction. Special interest group meeting on Learning and Social Interaction, Sept 1-2, Utrecht, 2010, Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Negotiating dilemmas in the practices of street-level welfare work
Eva Hjörne, Kirsi Juhila, Carolus van Nijnatten
International Journal of Social Welfare , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2009

Symptoms, categories and the process of invoking labels.
Roger Säljö, Eva Hjörne
In H. Daniels, H. Lauder, & J. Porter (Eds.) Knowledge, values and educational policy: A critical perspective , London, Routledge, Kapitel i bok 2009
Kapitel i bok

Skolproblem blir elevproblem
Eva Hjörne
KRUT, Artikel i övriga tidskrifter 2009
Artikel i övriga tidskrifter

2008

Who is in need of special support? Negotiating resources and pupils identities in the Swedish school.
Lisa Asp-Onsjö, Eva Hjörne
Paper presented at ECER (European Conference on Educational Research) conference in Gothenburg, Sept 10-12, 2008., Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

“Ingemar, concerning washing yourself there has to be a change!” Disciplining boys during lessons of “ABC in conduct” in remedial classes during the 1960’s in Sweden.
Eva Hjörne, P Larsson
Paper presented at EARLI, the European Association for Research on Learning and Instruction. Special interest group meeting on Learning and Social Interaction, May 19-20, Göteborg., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2008
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 51 - 60 av 84

Sidansvarig: Anna-Carin Jonsson|Sidan uppdaterades: 2019-02-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?